• JustMeAndMyLove

Lite nedslagen

Jag pratade med mamma om bröllopet. Och med min syster.
    Ja vill ju ha ett " billigare" bröllop. Dock är det några saker VILL lägga pengar på. Som ringarna, och att vi har live musik i någon form. Just nu är vi inne på lite svensk dragspel/fiolmusik etc.

Jag är förståss jätteglad att mamma och in syster visar intresse! De frågade en del och kom med förslag.
    Men... nu vill mamma att vi ska dra ner ännu mer på det. Hon tycker pengarna ska läggas på en lägenhet/hus iställe eftersom vi drlmmer om det. 
    Så hon blev ganska irriterad när jag sa nej till förslag som papperstallrikar, att be folk äta innan dek ommer så har man bara nå små tilltugg efter några timmar (alltså ingen riktig middag), skärna ner på gästlistan så vi kan var ai stugan (skulle innebär att jag enbart kan ha närmaste familjen, inga som helst vänner), att vi struntar i klänningarna och har nått fint vi hittar på HM/lindex (klänningarna kostar bara 2000 kr st så jag tyckte vi hade hittat bra klänningar) osv. osv.

Det kändes som att hon tycte vi var bortskämade, oseriösa som ville ha partytält och matchande inredning, mycket blommor och stolsöverdrag (om än i form av knoppalakan).

Ja jag vet inte, brukar inet ta åt mig men nu blev jag rätt ledsen. Det värsta är att den som kommer vara "värst" ekonomipolis inte har fått veta än. Vi vill ha pengarna på kontot innan vi ens berättar.

hm... ja jag vet inte. pappertallrikar var liksom inte det jag tänkt mig :/ Och då var jag ändå stolt innan av att vi tänkt så mycket på ekonomin. Det är ju som bortblåst nu.

• Svar på tråden Lite nedslagen
  • Semlorna

Tycker du ska förklara att du uppskattar hennes omtanke men att ni känner att ni vill göra lie mer på ert bröllop. Hon vill säkert bara väl men så blir det missriktat.

• JustMeAndMyLove
    Semlorna skrev 2011-02-22 23:54:26 följande:
    Tycker du ska förklara att du uppskattar hennes omtanke men att ni känner att ni vill göra lie mer på ert bröllop. Hon vill säkert bara väl men så blir det missriktat.
    Jo, hon vill väl! Och det var lite ås jag gjorde, sa att det var en bra ide men att vi tänkt oss lite mer si och så.
    Var mest hennes och min systers irritation jag blev ledsen över :/
  • Semlorna

Det är jobbigt att möta andras tankar och känslor kring det hela känner jag ofta. Det handlar inte så mycket om vårt bröllop eller vår ekonomi ibland som om att andra har tankar kring hur det ska vara när det kommer till bröllop. Försök se omtanken och skaka av dig resten även om det är svårt ibland

• JustMeAndMyLove
    Semlorna skrev 2011-02-23 00:00:36 följande:
    Det är jobbigt att möta andras tankar och känslor kring det hela känner jag ofta. Det handlar inte så mycket om vårt bröllop eller vår ekonomi ibland som om att andra har tankar kring hur det ska vara när det kommer till bröllop. Försök se omtanken och skaka av dig resten även om det är svårt ibland
    Sant sant! Jag borde ju inte vara ledsen över att de bryr sig och vill hjälpa till :)
    Men det kan var alite känsligt det där, speciellt när det är nått man själv nästan maniskt går och planerar och tänker på i flera år :P 
  • jkbr

jag förstår vad du menar!
    Här tycker alla att jag ska ta det billigare alternativet hela tiden fast jag har hela tiden varit prismedveten köpt saker på ebay / rea ,samlat sprit på alla flygresor.
    men ändå tjatar min  bla svärmor att jag ska spara pengar och inte behöver jag ha sittande middag då blir det ju dyrare( att vi tjänar 200 kr minst per pers på att ha det i sverige spelar vist ingen roll och att jag valde en billig catering. ) Men jag vet att dom bara vill väl att vi kan lägga pengarna på annat, men jag vill ha ett fint specielt bröllop och inte ha papp dukar och plastglas! 
    Vi har ingen jättebudget ca 50 000och hon hade en konfirmation för hans lilla syster för 30000!! (dom är inte kloka i norge:)  jag förstår att du blir ledsen!
    klart du ska ha äkta porslin och fin klänning! 

• JustMeAndMyLove
    jkbr skrev 2011-02-23 00:20:25 följande:
    jag förstår vad du menar!
    Här tycker alla att jag ska ta det billigare alternativet hela tiden fast jag har hela tiden varit prismedveten köpt saker på ebay / rea ,samlat sprit på alla flygresor.
    men ändå tjatar min  bla svärmor att jag ska spara pengar och inte behöver jag ha sittande middag då blir det ju dyrare( att vi tjänar 200 kr minst per pers på att ha det i sverige spelar vist ingen roll och att jag valde en billig catering. ) Men jag vet att dom bara vill väl att vi kan lägga pengarna på annat, men jag vill ha ett fint specielt bröllop och inte ha papp dukar och plastglas! 
    Vi har ingen jättebudget ca 50 000och hon hade en konfirmation för hans lilla syster för 30000!! (dom är inte kloka i norge:)  jag förstår att du blir ledsen!
    klart du ska ha äkta porslin och fin klänning! 

Ja konfirmation i Norge är ju nästan större än bröllop :O
    Jag ska servera på en konfirmation åt husägarens dotter, de är helt galna haha. Kommer bli hur stort som helst.

Ja, jag känner att jag verkligen VILL ha just porslin osv.
    Papptalrikar är ju billigt men fruktansvärt omiljövänligt med. Kom på det nu, ska dra det argumentet morgon och se om hon veknar :) 
  • jkbr

men då kan man väl inte komma och klaga att ett bröllop är så dyrt när konfirmationera är så dyra( där kan man ju ha papp talrikar!:) 
    Det finns kanske billigt poslin att hyra nånstans?   papp tallrikar  går inte att ha ( hellre plastglas då altså) Tänkte ha det till baren ev för det behövs ju så många glas då.  Nä då får man spara på nått annat. (dra miljö kortet :) 
    var ska ni ha bröllopet?  

• JustMeAndMyLove
    jkbr skrev 2011-02-23 00:45:37 följande:
    men då kan man väl inte komma och klaga att ett bröllop är så dyrt när konfirmationera är så dyra( där kan man ju ha papp talrikar!:) 
    Det finns kanske billigt poslin att hyra nånstans?   papp tallrikar  går inte att ha ( hellre plastglas då altså) Tänkte ha det till baren ev för det behövs ju så många glas då.  Nä då får man spara på nått annat. (dra miljö kortet :) 
    var ska ni ha bröllopet?  
    Vi ska ha bröllopet i Hudksvall. Antingen vid ett berg i Forsa eller ut mot hölik :)
    Har än inte hittat nått tsälle som vill hyra ut porslin. Vi måste också hitta stolar. Som bord ska vi hyra tapetbord! De är lagom bred och lång och är ställbara på höjden, pluss att vi får hyra dem för lägre pris då vi känner han som äger målarfirman :)

Jo jag inser nu att papptallrikar är otänkbart. Alldeles för omiljövänligt :/ 
  • Moster Stina
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-23 00:53:32 följande:
    Vi ska ha bröllopet i Hudksvall. Antingen vid ett berg i Forsa eller ut mot hölik :)
    Har än inte hittat nått tsälle som vill hyra ut porslin. Vi måste också hitta stolar. Som bord ska vi hyra tapetbord! De är lagom bred och lång och är ställbara på höjden, pluss att vi får hyra dem för lägre pris då vi känner han som äger målarfirman :)

Jo jag inser nu att papptallrikar är otänkbart. Alldeles för omiljövänligt :/ 
    Jag tycker ett viktigt argument för ekonomin är att om man köper grejer istället för att hyra dem, så kan man ju sälja vidare dem efteråt. Då får man ju igen en del av det man betalat. Förhoppningsvis.

Så har vi själva gjort med mycket prylar såsom glaskaraffer, knoppalakansdukar, ljuslyktor, linneservetter. m.m.

IKEA har en hel del prisvärda saker.

Får man fråga vem som är den ekonomiansvarige? Är det någon annan som betalar, eller är det din blivande man som inte känner till planerna?

Tråkigt i alla fall med din mamma och syster. Men det verkar ju vara något som "går" hos släktingar, och främst hos föräldrar!
    De vill ju uppfostra sina barn på bästa sätt, och då vill de såklart inte att ANDRA ska komma och undra hur de kunde satsa så mycket pengar på ett bröllop när de inte ens har råd med en egen lägenhet först!

Ert bröllop blir nog jättefint, men du får försöka tänka att din mamma bara gör sin förpliktelse som en god mor!

Själv så gifter jag mig långt ifrån min mamma, bara för att hon INTE ska kunna ha något att säga till om. Hon skulle helst bestämma precis allt- om hon fick! (och låg sömnlös i ett år pga planerandet inför min systers bröllop för en massa år sedan)

Lycka till med ert drömbröllop!
  • JustMeAndMyLove
    Moster Stina skrev 2011-02-23 08:00:21 följande:
    Jag tycker ett viktigt argument för ekonomin är att om man köper grejer istället för att hyra dem, så kan man ju sälja vidare dem efteråt. Då får man ju igen en del av det man betalat. Förhoppningsvis.

Så har vi själva gjort med mycket prylar såsom glaskaraffer, knoppalakansdukar, ljuslyktor, linneservetter. m.m.

IKEA har en hel del prisvärda saker.

Får man fråga vem som är den ekonomiansvarige? Är det någon annan som betalar, eller är det din blivande man som inte känner till planerna?

Tråkigt i alla fall med din mamma och syster. Men det verkar ju vara något som "går" hos släktingar, och främst hos föräldrar!
    De vill ju uppfostra sina barn på bästa sätt, och då vill de såklart inte att ANDRA ska komma och undra hur de kunde satsa så mycket pengar på ett bröllop när de inte ens har råd med en egen lägenhet först!

Ert bröllop blir nog jättefint, men du får försöka tänka att din mamma bara gör sin förpliktelse som en god mor!

Själv så gifter jag mig långt ifrån min mamma, bara för att hon INTE ska kunna ha något att säga till om. Hon skulle helst bestämma precis allt- om hon fick! (och låg sömnlös i ett år pga planerandet inför min systers bröllop för en massa år sedan)

Lycka till med ert drömbröllop!
    Ja det där har vitänkt på ang tältet. Att kanske köpa istället för att hyra då vi kan sälja det sen. Men det beror på hur mycket vi får ihop innan det är dags :)
    Det är en tjej jag gifter mig med så ingen man i vårt äktenskap ;) annars är det hennes pappa som är ekonomisk ut i fingerspettsarna.. Vi betalar förstås själva, men han kommer nog ha ett och annat att säga.
    Men våra föräldrar är underbara, det är ju som du säger att de "gör sin plikt" som föräldrar :P

Känns lite bättre idag, hehe.  
  • Oniq

Kolla med skolorna i trakten! Om ni gifter er under sommaren så kanske det går att låna eller hra porslin från matsalen (många skolor har även finare porslin till bal o dyl).

• Etheleglin

Vi har också fått höra en hel del sådant där, och visst kan man bli besviken. Men vi hittade det perfekta svaret på allt: "Tack, men nej tack. Det är inte så vi har bestämt."

Att lyssna på vad andra säger skadar aldrig, men man måste också få vara tydlig med att det är NI som bestämmer. Svara rakt och ärligt att det inte är det ni vill, det blir alltid lättast i längden. Berätta att ni har budgeterat för ett bröllop och att det därmed är helt upp till er att hålla just er budget.

Svärmor tyckte här också att buffé var ett suveränt alternativ men eftersom vi direkt sa att vi inte gillade det på bröllop så blev det inget mera tjaffs om saken.

Visst kan olika saker vara onödiga eller liknande, men om det krävs för att ni ska bli nöjda så är de värt det. Annars kommer ni gå och ångra er i efterhand och DET är verkligen onödigt. Kör på! Bestäm själva och berätta inte så mycket om hur ni tänkt er, låt det bli en överraskning istället för era gäster. Inklusive föräldrarna. 

• Semlorna
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-23 00:03:42 följande:
    Sant sant! Jag borde ju inte vara ledsen över att de bryr sig och vill hjälpa till :)
    Men det kan var alite känsligt det där, speciellt när det är nått man själv nästan maniskt går och planerar och tänker på i flera år :P 
    Klart du får bli ledsen men för att inte få för mycket så är det lättast att bara tacka för hjälpen men att ni vill ha det annorlunda. Har tyckt det rullat på rätt bra med planeringen men för en vecka sen fick jag första gnällsamtalet och då gäller det att försöka släppa det och fokusera på det positiva. Låt inte andras tankar påberka, ni planerar ert bröllop vilket är underbart :)
  • Moster Stina

Jag  undrar bara förresten om ni har möbler så det räcker?

Vi tittade också en del på att hyra tält, men insåg att det blir ju jättemycket som skall fixas då. El, toaletter, möbler, allt porslin, uppläggningsfat, belysning, golv kanske, värme.

Jag har själv svårt att se hur man skulle kunna göra ett bröllop billigt genom att ha tält.

Det kanske GÅR, men de alternativ JAG tittat på har inte varit i närheten av att man istället hyr en festlokal/hembygdsgård som redan har allt.
    Där kan man ju också pynta massor och sätta överdrag på stolarna!

Detta var bara ett tips. Menade inte att gnälla eller så...jag bara reagerade lite på att ni ville göra ert bröllop så billigt som möjligt, och då valde ett sånt alternativ.

Men hoppas att ni får ert drömbröllop ändå!
    Lycka till!

Och förresten: Våga vägra papptallrikar och klänning från HM!

• JustMeAndMyLove
    Moster Stina skrev 2011-02-24 07:02:44 följande:
    Jag  undrar bara förresten om ni har möbler så det räcker?

Vi tittade också en del på att hyra tält, men insåg att det blir ju jättemycket som skall fixas då. El, toaletter, möbler, allt porslin, uppläggningsfat, belysning, golv kanske, värme.

Jag har själv svårt att se hur man skulle kunna göra ett bröllop billigt genom att ha tält.

Det kanske GÅR, men de alternativ JAG tittat på har inte varit i närheten av att man istället hyr en festlokal/hembygdsgård som redan har allt.
    Där kan man ju också pynta massor och sätta överdrag på stolarna!

Detta var bara ett tips. Menade inte att gnälla eller så...jag bara reagerade lite på att ni ville göra ert bröllop så billigt som möjligt, och då valde ett sånt alternativ.

Men hoppas att ni får ert drömbröllop ändå!
    Lycka till!

Och förresten: Våga vägra papptallrikar och klänning från HM!
    Nä det blir inte alls så billigt med tält! Jus därför vi funderra på att köpa tält och sälja det sen.
    Att hyra skulle gå på minst 6.000 kr.
    Att köpa på ca 10.000 men då kanske vi får det sålt för 8000 och har ju då sparat 4000!
    (Så tänker jag i alla fall, possitiv som jag är!)

Bord är fixat, blir tapetbord. MIn syster hade det på en middag efter hennes dotters dop, blev jättebra!
    Stolar tänkt jag utnyttja min mammas kontakter för. Hon håller e del föreläsningar. Tänkte ringa runt till olika ställen som har konferansrum etc. BRukar finnas bra stapelbara stolar.

Porslin... ja hur gör man? Jag har inet hittat nått...

Billigast vore att hyra en bygdegård. Blir det så att vi får ihop mindre pengar än vi trott så blir det det istället. Inte fy skam men.. jag drlmmer ju om ett tält :)
Svar på tråden Lite nedslagen