• Pinkgrape

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

Det finns en lokal, där jag hemskt gärna skulle vilja ha middagen. Hyran på den är något högre än vi hade tänkt oss, men då ingår det personal, dukning, städning och sådant. Middagen tillagas dessutom på samma ställe vilket ju är praktiskt.

Vi hade tänkt oss kuvertavgift istället för presenter. Vi har inte råd att bjuda alla på mat och vi vill hemskt gärna att de är med och firar. Jag skulle inte tro att någon har något emot det, då det är vanligt att man gör så i våra familjer och vänskapskrets.

Det jag dock tycker blir svårt, är att lägga kuvertavgiften på en lagom nivå. Många av våra vänner är studerande eller arbetslösa och har inte råd att betala hur mycket som helst.
    På det stället där jag skulle vilja ha middagen ligger priset på 500kr och uppåt per person, vi kan ju då räkna med att vi skulle hamna kring 600-650kr/person.

I annat fall hyr vi en lokal som kostar mindre än hälften att hyra, men som ligger 1mil utanför stan (där de flesta av de med lägre inkomst bor) och från kyrkan. Där kommer vi behöva duka upp allt själva, ordna catering, hyra porslin och städa dagen efter. Dock så skulle kuvertavgiften i det fallet hamna på ca 300kr/person.

Vad ska man välja?

Vi kommer inte ordna transport för gästerna till/från festlokalen, så man kanske skulle kunna säga att det blir en merkostnad för gästerna ifall vi väljer lokalen längre bort med lägre kuvertavgift och att det blir samma slutsumma som de spenderar på att vara med på middagen/festen då? Jag tänker då att de måste ta taxi dit och hem och att det kostar pengar.

Ni andra som har kuvertavgift, vad ligger den på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-20 20:15
    Nu har vi dock kommit fram till hur vi ska göra. Såhär blir det.

Vi har bytt lokal, så vi kommer behöva fixa en hel del själva, men lokalen ligger centralt iaf.
    Vi har bytt till buffé och kuvertavgiften kommer bli såhär:
    Vuxna (18år och uppåt) - 200kr
    Ungdomar (11-17år) - 100kr
    Barn (10år och neråt) - Gratis

Det vi kommer bjuda på är då kaffe, tårta och dryck till maten. På kvällen kommer det finnas bar till självkostnadspris. Gratis läsk och godis till barnen såklart.
  • Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?
  • AnnaHjärtaChristian

Oj vad svårt. Förstår att ni vill ha en jätte fin bröllopsdag.

Ett alternativ är mindre gäster.

Mindre tårta, billigare tårta

Ändra maten till billigare

Tyvärr, man får göra mkt själv om man inte har pengar till att hyra folk. frågs era föräldrar om dom kan hjälpa till med städningen dagen efter.

Smörgåstårta istället för mat? och så bjuder ni på någon mindre natt mat senare på kvällen.
    Eller mingelbuffe?
    Sätt vigsel till senare på em. så alla gäster kan äta hemma under dagen, så kör ni mingelbuffe till kvällen. Det blir helt klart billigare.

500:- är mkt pengar per kuvert.  Försök dra ner till 250per kuvert iallafall.

Många brukar bjuda tex 30personer till middagen, och sedan 70pers till festen. Det är också ett alternativ. Isåfall kan ni bjuda på maten till de som kommer till middagen.

Lycka till!

• Smuppra

Först och främst, förlåt för så långt inlägg!

Vad jag förstår, rätta mig gärna om jag har fel, så blir slutsumman på lokal+mat osv detsamma för stadsalternativet som för "landsalternativet"? Skillnaden är att i staden är det dels närmare och dels får ni mer fixat utifrån, och dyrare kuvertavgift. På landet längre avstånd, mer att fixa själv och billigare kuvertavgift.

Ni skrev någonstans att ni räknar med att gästerna måste ta taxi till "landet" och att det alltså med den utgiften tillsammans med den billigare avgiften blir samma som kuvertavgiften för stadsalternativet?

Jag vill egentligen bara kolla om jag hänger med i svängarna och förtydliga lite, för det känns lite rörigt i tråden. :-P

Sedan tycker jag att det är synd att även om det är en väldigt känslig fråga det ska behöva bli så otrevlig stämning från både de för och emot kuvertavgift. Särskilt som åsikter kring själva kuvertavgiftens vara och inte vara undanbetts.

Personligen har jag inte emot kuvertavgift men jag hade nog bara lagt 500+ kr/person om det var mina syskons bröllop, eller MBs syskons. Bästa vänner kanske också. Men "vanliga" vänner... Det känns i fickan, även om jag inte vill låta snål. 2-300 kr däremot hade jag definitivt betalat för att gå på vänners bröllop. Inget snack om den saken. Transport hade jag nog fixat iaf. Antingen åker man fyra personer och delar på taxi eller så har man någon kompis som kommer och hämtar en mitt i natta. Det fixar sig nog.

Men ni känner ju gästerna bäst. De som har svagare ekonomi kanske är villiga att spara i några månader för att få gå på ert bröllop även med en 600 kr avg. Vad brukar avgiften ligga på i sällskapet?

Jag får tydligen se mig som bröllopsliberal eftersom jag anser att kuvertavgift, pengar till bröllopsresa/husrenovering eller vanliga presenter, alla exemplen är helt i sin ordning. Och ja, jag skulle aldrig gå tomhänt på ett bröllop (om det inte var kuvertavgift). Självklart vill jag ge brudparet någonting, och gärna något de önskar (dvs inte något som ställs i garaget eller återlämnas), även om det råkar vara pengar i någon form. Presentkort brukar ju de flesta tycka är okej, varför inte presentkort på husbygget eller resan?

• MuBu
    Ninana skrev 2011-03-20 16:31:43 följande:
     Det känns som att" har ni inte råd med att ge oss en present för minst 600 kr så får för helvete stanna hemma.
    Vad tråkigt att du ska känna sådär inför ett bröllop, jag kan inte tänka mig att ett brudpar tycker att någon är snål om man inte ger en present för mer än 250kr.
    Jag tror att det flesta brudpar blir glada att de överhuvudtaget får en present.
  • emzerus83

Tråkigt att se att flera blir så pass otrevliga när de svarar här i tråden... TS skrev ju tydligt att de flesta i hennes släkt o vänkrets har använt sig av kuvertavgift och att det anses som helt okej! Så kommentarer om att det är fel osv känns väl lite onödigt!!!

Jag har aldrig varit på bröllop med kuvertavgift men däremot gett bidrag till resa och då gav jag 500 kr även när jag var student. Var visserligen nära vänner som gifte sig...
    Men 500 kr/pers är väl ändå ett rimligt pris... så mkt mer än det skulle jag nog inte vilja lägga. Om inbjudningarna kommer ut relativt snart så antar jag att man hinner spara ihop pengar till avgiften om man verkligen vill gå!! Och eftersom ni har kuvertavgift så antar jag att ni också får vara beredda på att folk kan tacka nej för att de inte har råd...

Bar till självkostnadspris är en bra grej tycker jag.... som en skrev i ett tidigare inlägg så går det ju bra att bara duka fram allt på ett bord o låta gästerna betala o fixa drickat själva om ni litar på dom så pass? :)
    Annars kanske ni har nå bekanta i gymnasieåldern som inte är bjudna som gäster...
    När jag var 17 år så var jag o en kompis "bartendrar" på min systers kompis bröllop och vi fick 200 kr var. Vi gjorde detta mest för en kul grej, inet för pengarnas skull... Kan ju hända att ni har någon som vill ställa upp så bara!?

Synd att du inte har någon direkt att bolla idéer med... Tycker väl att din blivande borde vara lite mer intresserad av att planera, iaf när det kommer till de praktiska sakerna som lokal o mat o så... Kan ju förstå om dekorationer o blommor o kläder inte är så intressant :)
    Har du tärnor så kanske de kan hjälpa dig lite med tankar o idéer?

LYCKA TILL!!! :)

• Pinkgrape

Att dra ner antalet gäster gör vi inte, för det är redan bara de allra närmsta vi har bjudit. Vi har dragit ner redan en gång från ca 150 personer till ca 85 personer. Jag kapar inte listan igen.

Smuppra, du har uppfattat det hela korrekt. Det är precis så det ligger till.

Tid för vigseln är redan bokad, kan inte sätta den senare, då kyrkan är upptagen då. Smörgåstårta är inget alternativ, då det är många, mig själv inräknat, som inte tycker om det. Jag vill gärna kunna äta på mitt eget bröllop.

Vi har bytt lokal, så vi kommer behöva fixa en hel del själva, men lokalen ligger centralt iaf.

Det vi kommer bjuda på är då kaffe, tårta och dryck till maten. På kvällen kommer det finnas bar till självkostnadspris. Gratis läsk och godis till barnen såklart.

Är det helt tokigt? Jag vet då ur huvudet att den familjen som kommer behöva betala mest är en familj med två vuxna och tre barn, de får betala sammanlagt 500kr för hela familjen då.

• emzerus83

Då har ni ju verkligen fått till det bra!!! 200kr/pers för vuxen är definitivt INTE för mkt!!!
    Blir ju kanonbra :)

Hoppas att du är nöjd med det också och inte enbart gjorde för att få det billigaste! det rä ju ändå eran dag!!

• wiii
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 20:13:27 följande:
    Att dra ner antalet gäster gör vi inte, för det är redan bara de allra närmsta vi har bjudit. Vi har dragit ner redan en gång från ca 150 personer till ca 85 personer. Jag kapar inte listan igen.

Tid för vigseln är redan bokad, kan inte sätta den senare, då kyrkan är upptagen då. Smörgåstårta är inget alternativ, då det är många, mig själv inräknat, som inte tycker om det. Jag vill gärna kunna äta på mitt eget bröllop.

Är det helt tokigt? Jag vet då ur huvudet att den familjen som kommer behöva betala mest är en familj med två vuxna och tre barn, de får betala sammanlagt 500kr för hela familjen då.
    Låter jättebra! Så länge ni kan känna er nöjda med det förstås :)
  • Pinkgrape
    emzerus83 skrev 2011-03-20 20:17:48 följande:
    Då har ni ju verkligen fått till det bra!!! 200kr/pers för vuxen är definitivt INTE för mkt!!!
    Blir ju kanonbra :)

Hoppas att du är nöjd med det också och inte enbart gjorde för att få det billigaste! det rä ju ändå eran dag!!
    Nej, jag känner mig faktiskt riktigt nöjd :) Jag tror det kommer bli bra. Det största för min del var att jag inte ville vara utanför centrum, men inte hittade någon lokal som passade och då kanske var tvungen att leta utanför stan. Det löste sig nu, så jag är glad och nöjd :)

Det var ju det jag var lite ledsen över innan, för jag ville aldrig sätta en kuvertavgift på 500kr. Jag tycker personligen att det är alldeles för dyrt!

Nu har vi hittat en lagom nivå tycker jag :)
  • MuBu
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 20:13:27 följande:

200kr i kuvertavgift är ju jättebrapris i mina ögon.
    Det kan ni verkligen vara nöjda med och jag tror att gästerna nästan kommer tycka att det är billigt Flört
    Det viktigaste är att det känns bra för er!
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?