• Pinkgrape

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

Det finns en lokal, där jag hemskt gärna skulle vilja ha middagen. Hyran på den är något högre än vi hade tänkt oss, men då ingår det personal, dukning, städning och sådant. Middagen tillagas dessutom på samma ställe vilket ju är praktiskt.

Vi hade tänkt oss kuvertavgift istället för presenter. Vi har inte råd att bjuda alla på mat och vi vill hemskt gärna att de är med och firar. Jag skulle inte tro att någon har något emot det, då det är vanligt att man gör så i våra familjer och vänskapskrets.

Det jag dock tycker blir svårt, är att lägga kuvertavgiften på en lagom nivå. Många av våra vänner är studerande eller arbetslösa och har inte råd att betala hur mycket som helst.
    På det stället där jag skulle vilja ha middagen ligger priset på 500kr och uppåt per person, vi kan ju då räkna med att vi skulle hamna kring 600-650kr/person.

I annat fall hyr vi en lokal som kostar mindre än hälften att hyra, men som ligger 1mil utanför stan (där de flesta av de med lägre inkomst bor) och från kyrkan. Där kommer vi behöva duka upp allt själva, ordna catering, hyra porslin och städa dagen efter. Dock så skulle kuvertavgiften i det fallet hamna på ca 300kr/person.

Vad ska man välja?

Vi kommer inte ordna transport för gästerna till/från festlokalen, så man kanske skulle kunna säga att det blir en merkostnad för gästerna ifall vi väljer lokalen längre bort med lägre kuvertavgift och att det blir samma slutsumma som de spenderar på att vara med på middagen/festen då? Jag tänker då att de måste ta taxi dit och hem och att det kostar pengar.

Ni andra som har kuvertavgift, vad ligger den på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-20 20:15
    Nu har vi dock kommit fram till hur vi ska göra. Såhär blir det.

Vi har bytt lokal, så vi kommer behöva fixa en hel del själva, men lokalen ligger centralt iaf.
    Vi har bytt till buffé och kuvertavgiften kommer bli såhär:
    Vuxna (18år och uppåt) - 200kr
    Ungdomar (11-17år) - 100kr
    Barn (10år och neråt) - Gratis

Det vi kommer bjuda på är då kaffe, tårta och dryck till maten. På kvällen kommer det finnas bar till självkostnadspris. Gratis läsk och godis till barnen såklart.
  • Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?
  • frallan

Det är en känslig punkt, och jag var jätte orolig innan för vad folk skulle tycka, men det har faktiskt varit nästan enbart positiva reaktioner. De flesta äldre tycker det är ett bra initiativ då de själva mins hur tufft det var att få ihop det när dom gifte sig och våra vänner är precis som oss (ganska moderna och inte så traditionella) när det kommmer till såna saker.

Man känner sina familjer och sitt umgänge bäst själv så ni vet nog om ni tänker efter vilken gräns ni måste sätta för att det skall funka.

Kan inte folk komma för att det blir för dyrt, så får ni ju helt enkelt räkna med att det kommer bli ett vist bortfall, men det blir säkert en trevlig kväll i alla fall!

Till dem som tycker det är fel med kuvertavgift:
    Alla har inte samma uppfattning om att det måste vara så traditionellt. Alla har inte ett umgänge som bryr sig om såna saker. Alla roas inte av tanken på att spara under 5 år för att kunna ha en fest, och oavsett om det sticker i ögonen på er så är det bara olika sätt att se på saken. Många får ekonomiskt stöd från familj och släkt, men långt ifrån alla. Vissa önskar sig massa dyra presenter med långa önskelistor, vilket sticker mer i mina ögon än en kuvert avgift. Så vi går alla igång på olika saker och har olika uppfostran och passar inte en inbjudan när den landar i brevlådan, har man alltid valet att tacka nej!

• Pinkgrape
    Vintersol skrev 2011-03-20 14:27:59 följande:

Men det enda alterantivet till att ha mat för 500-600 kr/person är ju inte att behöva laga maten själv? Det finns cateringbuffé som kan ligga på bra mycket mindre än det. Första träffen på google jag fick upp var denna, tyckte det lät supergott:

Svensk buffé  1

Inkokt lax med vårlök, rosépeppar, citron Rosastekt kalvstek med lavendelhonung & rosmarin Örtagårdssås Svensk Ceasarsallad med hyvlad västerbotten & kavringkrutonger Potatissallad med sockerärtor, sparris & rostade solrosfrön Skogens paj med sherrybrässerade kantareller & vårlök Tryffelfärskost med rädisor Hembakat bröd, spisknäcke & smör

235:-

eller

Svensk buffé  2

Västerbottenpaj toppad med löjrom & créme fraiche Tunnbrödstorn med renstek, pepparrot, gräslök Rödvins & charlottenlöks marinerad rostbiff Örtagårdssås Potatis med rödlök, ruccola & oliver Grönsallad med frissé, ekblad & honungsdressing Hembakat surdegsbröd, smaksatt färskost

185:-

www.cicada.se/menyer/buffer/skandinavien-1357...

Dock inte så praktiskt med catering från Nacka, och vi vill helst inte ha buffé.

Jag har ju dock insett att jag kommer måsta ta en buffé iaf, en lokal långt utanför stan osv. Nåja... det är väl skitsamma i guess. Det blir nog bra.

Men visst är det så att man kan lämna igen sådant som inte är öppnat till systembolaget? Jag tänker om man köper in vin och sådant till maten och festen efteråt och inte allt blir uppdrucket, för det kan ju vara lite svårt att beräkna ibland.

Hur fixar man en bar själv? Vad ska man betala någon för att stå i den?
  • wiii
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 14:33:51 följande:
    Dock inte så praktiskt med catering från Nacka, och vi vill helst inte ha buffé.

Jag har ju dock insett att jag kommer måsta ta en buffé iaf, en lokal långt utanför stan osv. Nåja... det är väl skitsamma i guess. Det blir nog bra.

Men visst är det så att man kan lämna igen sådant som inte är öppnat till systembolaget? Jag tänker om man köper in vin och sådant till maten och festen efteråt och inte allt blir uppdrucket, för det kan ju vara lite svårt att beräkna ibland.

Hur fixar man en bar själv? Vad ska man betala någon för att stå i den?
    Ja, man får lämna tillbaka till systemet inom en begränsad tid, minns inte om det var en eller två veckor men det står på hemsidan. Känns väldigt smidigt, så så ska vi göra :)
  • wiii

Tänkte på en sak, menyn frå cateringen, är det två eller trerätters? För efterrätt är kanske inte så viktigt när man ska ha tårta? Tänkte om man kunde få ner priset lite på så vis :)

• Pinkgrape
    frallan skrev 2011-03-20 14:31:25 följande:
    Till dem som tycker det är fel med kuvertavgift:
    Alla har inte samma uppfattning om att det måste vara så traditionellt. Alla har inte ett umgänge som bryr sig om såna saker. Alla roas inte av tanken på att spara under 5 år för att kunna ha en fest, och oavsett om det sticker i ögonen på er så är det bara olika sätt att se på saken. Många får ekonomiskt stöd från familj och släkt, men långt ifrån alla. Vissa önskar sig massa dyra presenter med långa önskelistor, vilket sticker mer i mina ögon än en kuvert avgift. Så vi går alla igång på olika saker och har olika uppfostran och passar inte en inbjudan när den landar i brevlådan, har man alltid valet att tacka nej!
    Jag håller faktiskt med där. Jag tycker det är skitbra med kuvertavgift och bidrag till bröllopsresa istället för presenter. Presenter, som är mer traditionellt, är en dålig idé tycker JAG.
    Blir jag bjuden till ett bröllop, så tycker jag det är mycket bekvämare att betala en kuvertavgift än att leta runt efter en present, som ändå säkert kommer bli fel, eller att köpa en från en önskelista där det vanligtvis står uppskrivet saker som är minst lika dyra som en kuvertavgift.
    Dessutom kan jag tycka att det är lite, smickrande nästan, att de så gärna vill att man ska komma, så man väljer bort presenter för en kuvertavgift och kunna ha alla de man vill närvarande.
  • Pinkgrape
    wiii skrev 2011-03-20 14:37:56 följande:
    Tänkte på en sak, menyn frå cateringen, är det två eller trerätters? För efterrätt är kanske inte så viktigt när man ska ha tårta? Tänkte om man kunde få ner priset lite på så vis :)
    Vanligtvis brukar man väl välja en förrrätt, varmrätt och dessert fristående från varandra och liksom sätta ihop sin egen meny av det som finns att välja och då är det ju bara att skippa dessert :)
    Väljer man buffé, så brukar inte dessert ingå där.

Vi har tänkt skippa det, känns lite överflödigt när man ska ha tårta :)
  • Pinkgrape
    wiii skrev 2011-03-20 14:36:00 följande:
    Ja, man får lämna tillbaka till systemet inom en begränsad tid, minns inte om det var en eller två veckor men det står på hemsidan. Känns väldigt smidigt, så så ska vi göra :)
    Ja, det är ju skitbra att man kan göra så :D Man borde ju hinna lämna igen det om man har en vecka på sig :)
  • Vintersol

Nej, jag menade inte att ni skulle ta just den firman. Gav bara ett exempel på att buffématen kan vara riktigt schyst. Jag vet ju inte ens var i Sverige ni bor.

Jag läst precis i någon tråd här att snittbröllopet kostar 70 000 kr, och det är väldigt mycket pengar. Har man inte en liten förmögenhet att lägga på bröllopet kanske man får fundera på vad som är viktigast, och sedan kompromissa på annat. Om lokalen är viktigast, får man vara beredd på att folk kanske tackar nej eller att det uppfattas som ett etikettsbrott med en kuvertavgift som överstiger 300 kr/person. Om en superpampig bröllopstårta är viktigt, kanske man kan ta en läcker buffe för att hålla priset nere, osv...

Min personliga åsikt är att det är personerna och stämningen som gör festen, inte lokalen och maten. Så jag lägger hellre extra krut och energi på att få till en riktigt trevlig stämning (och där är kanske en lång sittning med tre rätter inte mitt förstahandsval).

• Pinkgrape
    Vintersol skrev 2011-03-20 14:42:58 följande:
    Nej, jag menade inte att ni skulle ta just den firman. Gav bara ett exempel på att buffématen kan vara riktigt schyst. Jag vet ju inte ens var i Sverige ni bor.

Jag läst precis i någon tråd här att snittbröllopet kostar 70 000 kr, och det är väldigt mycket pengar. Har man inte en liten förmögenhet att lägga på bröllopet kanske man får fundera på vad som är viktigast, och sedan kompromissa på annat. Om lokalen är viktigast, får man vara beredd på att folk kanske tackar nej eller att det uppfattas som ett etikettsbrott med en kuvertavgift som överstiger 300 kr/person. Om en superpampig bröllopstårta är viktigt, kanske man kan ta en läcker buffe för att hålla priset nere, osv...

Min personliga åsikt är att det är personerna och stämningen som gör festen, inte lokalen och maten. Så jag lägger hellre extra krut och energi på att få till en riktigt trevlig stämning (och där är kanske en lång sittning med tre rätter inte mitt förstahandsval).
    Det enda jag har emot andra lokaler, är att de ligger så pass långt bort. Jag vill gärna ha nära hem på kvällen, för vi kommer ju vilja åka hem, så småningom :P Jag tycker inte om att åka utanför stan, därför vi valt stadskyrkan tex.

Jag har kikat på andra lokaler i stan, men oftast är det paketerbjudande då och en kuvertavgift i den prisklassen. Något jag inte alls tycker om. Eller så är lokalerna för små och alla ryms inte och då måste vi kapa gästlistan med ca 30 personer och det vill vi inte.

Usch, jag som trodde att det bara skulle vara kul att planera ett bröllop. Själv dessutom, då ingen annan är speciellt intresserad av att hjälpa till, tyvärr. Alla tycker det är så länge kvar och att vi kan vänta med den saken till juni (bröllopet är i augusti).

Nej, jag får nog kanske lägga detta på hyllan ett tag.
  • wiii
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 14:40:34 följande:
    Vanligtvis brukar man väl välja en förrrätt, varmrätt och dessert fristående från varandra och liksom sätta ihop sin egen meny av det som finns att välja och då är det ju bara att skippa dessert :)
    Väljer man buffé, så brukar inte dessert ingå där.

Vi har tänkt skippa det, känns lite överflödigt när man ska ha tårta :)
    ja, jag tänkte  på menyn för 500 som ni ville ha, är det bara för två rätter? 
    Kanske man kan hoppa över även förrätt, huvudrätt och god tårta är inte fy skam. :)
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?