• Pinkgrape

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

Det finns en lokal, där jag hemskt gärna skulle vilja ha middagen. Hyran på den är något högre än vi hade tänkt oss, men då ingår det personal, dukning, städning och sådant. Middagen tillagas dessutom på samma ställe vilket ju är praktiskt.

Vi hade tänkt oss kuvertavgift istället för presenter. Vi har inte råd att bjuda alla på mat och vi vill hemskt gärna att de är med och firar. Jag skulle inte tro att någon har något emot det, då det är vanligt att man gör så i våra familjer och vänskapskrets.

Det jag dock tycker blir svårt, är att lägga kuvertavgiften på en lagom nivå. Många av våra vänner är studerande eller arbetslösa och har inte råd att betala hur mycket som helst.
    På det stället där jag skulle vilja ha middagen ligger priset på 500kr och uppåt per person, vi kan ju då räkna med att vi skulle hamna kring 600-650kr/person.

I annat fall hyr vi en lokal som kostar mindre än hälften att hyra, men som ligger 1mil utanför stan (där de flesta av de med lägre inkomst bor) och från kyrkan. Där kommer vi behöva duka upp allt själva, ordna catering, hyra porslin och städa dagen efter. Dock så skulle kuvertavgiften i det fallet hamna på ca 300kr/person.

Vad ska man välja?

Vi kommer inte ordna transport för gästerna till/från festlokalen, så man kanske skulle kunna säga att det blir en merkostnad för gästerna ifall vi väljer lokalen längre bort med lägre kuvertavgift och att det blir samma slutsumma som de spenderar på att vara med på middagen/festen då? Jag tänker då att de måste ta taxi dit och hem och att det kostar pengar.

Ni andra som har kuvertavgift, vad ligger den på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-20 20:15
    Nu har vi dock kommit fram till hur vi ska göra. Såhär blir det.

Vi har bytt lokal, så vi kommer behöva fixa en hel del själva, men lokalen ligger centralt iaf.
    Vi har bytt till buffé och kuvertavgiften kommer bli såhär:
    Vuxna (18år och uppåt) - 200kr
    Ungdomar (11-17år) - 100kr
    Barn (10år och neråt) - Gratis

Det vi kommer bjuda på är då kaffe, tårta och dryck till maten. På kvällen kommer det finnas bar till självkostnadspris. Gratis läsk och godis till barnen såklart.
  • Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?
  • frallan

Kör på den lokalen ni har tänkt er, så kan du bocka av en sak och känna dig lite mindre stressad. Så har vi gjort
    Fixar man lokal och mat, vigsel och hindersprövning så löser sig allt annat sen! Ni har gott om tid kvar för små pillet! Vi har prioriterat att boka lokal och mat och det känns fantastiskt skönt att kunna bocka av det, så nu kan vi fokusera på de små sakerna.

Vi har haft vänner som kört självserveringsbar, där man ställt upp öl, vin, sprit och groggvirke så att folk får göra sitt egna och betala i en liten burk. Om man känner att man kan lita på sina gäster är det ett bra alternativ till att betala lön till någon som skall sköta baren. Ett sätt att spara lite pengar på arbetskraft

Jag förstår er känsla kring lokalen! Vår lokal ligger bra till och har alla möbler, porslin och dukar och sånt som kan tänkas behövas och vi har valt att lägga lite mer på grund av just det, sen ville vi kunna köra catering buffé och det har inte varit helt lätt att hitta en lokal som tillåter det, utan dom kräver ju just ofta att man tar deras mat... så i det långa loppet var det ett ekonomiskt beslut trots allt.

Eftersom vi har det tufft ekonomiskt har vi försökt att köpa så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt så att vi skall slippa stå med alla utgifter under en och samma månad... vi har köpt servetter, ljus och sånt små plock redan då vet vi att den utgiften är undanröjd och man slipper hamna i en chock situation i slutet

Som så många redan har skrivit så är det viktigaste ni kan göra, att sätta er och fundera på vad som är allra viktigast för er... är det maten, lokalen eller dekorationer osv.  Vi kom fram till att det viktigaste för oss var att alla kan ta sig dit enkelt och att det blir en lättsam tillställning, så vi har ner prioriterat maten lite, det kommer säkert bli toppen och alla kan stoppa något i munnen, men nej det kommer nog inte bli en sittning som alla kommer minnas för den fantastiska maten utan mer en fest med skön känsla och avslappnad stämning

Fundera på vad ni har gillat med de bröllop ni varit på och vad ni inte gillat och planera utifrån det!

• Ninana

Vad får dig tro att alla som kommer ska/kommer att ge er present? Jag ska ha 70 gäster och tror att ca 20 pers av närmsta familjen kommer ge oss present av egen vilja...

• Pinkgrape
    frallan skrev 2011-03-20 16:08:41 följande:
    Kör på den lokalen ni har tänkt er, så kan du bocka av en sak och känna dig lite mindre stressad. Så har vi gjort
    Fixar man lokal och mat, vigsel och hindersprövning så löser sig allt annat sen! Ni har gott om tid kvar för små pillet! Vi har prioriterat att boka lokal och mat och det känns fantastiskt skönt att kunna bocka av det, så nu kan vi fokusera på de små sakerna.

Vi har haft vänner som kört självserveringsbar, där man ställt upp öl, vin, sprit och groggvirke så att folk får göra sitt egna och betala i en liten burk. Om man känner att man kan lita på sina gäster är det ett bra alternativ till att betala lön till någon som skall sköta baren. Ett sätt att spara lite pengar på arbetskraft

Jag förstår er känsla kring lokalen! Vår lokal ligger bra till och har alla möbler, porslin och dukar och sånt som kan tänkas behövas och vi har valt att lägga lite mer på grund av just det, sen ville vi kunna köra catering buffé och det har inte varit helt lätt att hitta en lokal som tillåter det, utan dom kräver ju just ofta att man tar deras mat... så i det långa loppet var det ett ekonomiskt beslut trots allt.

Eftersom vi har det tufft ekonomiskt har vi försökt att köpa så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt så att vi skall slippa stå med alla utgifter under en och samma månad... vi har köpt servetter, ljus och sånt små plock redan då vet vi att den utgiften är undanröjd och man slipper hamna i en chock situation i slutet

Som så många redan har skrivit så är det viktigaste ni kan göra, att sätta er och fundera på vad som är allra viktigast för er... är det maten, lokalen eller dekorationer osv.  Vi kom fram till att det viktigaste för oss var att alla kan ta sig dit enkelt och att det blir en lättsam tillställning, så vi har ner prioriterat maten lite, det kommer säkert bli toppen och alla kan stoppa något i munnen, men nej det kommer nog inte bli en sittning som alla kommer minnas för den fantastiska maten utan mer en fest med skön känsla och avslappnad stämning

Fundera på vad ni har gillat med de bröllop ni varit på och vad ni inte gillat och planera utifrån det!
    Ja, jag tycker också att det är dags att sätta igång, så inte allt kommer sista månaden. Jag vill kunna sprida ut det lite över de kommande månaderna. Ingen verkar dock hålla med mig här. Inte min sambo, inte min syster, inte min mamma. Det är de som jag hade väntat mig att få bra med backning från, men de verkar mest tycka det är lite jobbigt. Det resulterar ju då i att jag tycker att det känns som att jag planerar ett bröllop för MIG, ensam, som ingen annan är intresserad av.
    Jag visste ju att min sambo inte skulle vara så väldigt delaktig, då han helst skulle vilja gå i jeans till stadshuset och sedan driven på Max efteråt och det är jag som velat kyrka, middag och finkläder. Jag hade väl ändå trott att han skulle kunnat ställa upp som bollplank åtminstone, alltså att han inte ska behöva hjälpa till med mer än synpunkter.

Men men, det ska nog lösa sig, på ett eller annat sätt.
  • Sackhina
    Ninana skrev 2011-03-20 16:12:02 följande:
    Vad får dig tro att alla som kommer ska/kommer att ge er present? Jag ska ha 70 gäster och tror att ca 20 pers av närmsta familjen kommer ge oss present av egen vilja...
    är man någolunda väluppfostrad har man med sig något då man e bjuden på fest! Särskilt bröllop, student el liknande
  • Pinkgrape
    Ninana skrev 2011-03-20 16:12:02 följande:
    För att för det mesta så har man antingen kuvertavgift, bidrag till tex bröllopsresa eller present, varav present är det traditionella och något som hör till?
    Jag skulle aldrig drömma om att gå på bröllop utan att betala kuvertavgift, ge ett bidrag till diverse eller eg en present!

Men nu vill vi ju inte ha presenter och de som inte vill betala kuvertavgift kan jättegärna stanna hemma!
  • Piiiip

Det är skillnad mellan kuvertavgift och gåva. En gåva är något man ger för att man vill, av fri vilja. Priset på gåvan är sekundärt, och den som ger kan faktiskt ge precis det den känner för eller som dennes plånbok klarar med. En kuvertavgift är ett tvång. Något man måste betala för att få komma på festen.

Som festarrangör är det därför viktigt att ta en rimlig kuvertavgift. Jag tycker att ni kan välja vilket ställe ni än vill, och med vilken mat ni än vill. Men sätt en kuvertavgift på max 200-250 kr per person, max. Möjligtvis att ni då har bar till självkostnadspris senare på kvällen om ni har tänkt ha det.

Den ev. mellanskillnad som då blir mellan vad gästerna betalar och vad mat, lokal, dryck, städning etc kostar, tycker jag att du och din blivande ska stå för.

Antingen kanske ni får dra ner på kraven för bröllopet (billigare kläder, färre gäster, göra mer själv, få tjänster av bekanta etc. ) alternativt vänta något år och spara mer pengar.

Det finns de som tar lån för att gifta sig, men det är inget jag rekommenderar.

• Ninana

Visst , är man väl uppfostrad så tar man med en present men det är inget som brudparet ska räkna med. jag kanske har spanat in en jätte fin present som kostar ca 300 spänn? Det känns som att" har ni inte råd med att ge oss en present för minst 600 kr så får för helvete stanna hemma. " Vi har flera vänner som är studenter och har förtydligat att de ska absolut inte ta med nån present. Sista gången köpte ca 5 pers eb kakfat tillsammans för ca 250 kr och det blev vi jätte glada för.

• misscat81
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 15:55:42 följande:
    Men hur ska jag skriva för att ni ska fatta?! Kostnaden för lokal blir densamma oavsett vart vi är, det är bara det att i den som är dyrare ingår ALLT, annars måste vi betala saker VAR FÖR SIG. Summa summarum blir det samma kostnad i slutet. Det som skiljer är priset på MATEN.

Och har jag skrivit ut hur mycket HELA vårt bröllop kommer kosta? Nej. Vi har räknat med att ha en lokalhyra + allt som hör till, porslin, dekorationer osv för ca 5000kr. Tårtan, visst, den kommer kosta ca 4000kr, men utöver det har vi nästan inga kostnader förutom min klänning, 1500kr, sambons kostym, 1000kr och våra ringar, 700kr för båda. Det gör att vi landar på drygt 10 000kr. Vi har en budget på 15 000kr, max!

Vad tycker du är rimligt pris för en present till brudparet? Eller som bidrag till tex en bröllopsresa? Max 200kr/person där också?
    Ja, men då får ni väl välja billigare mat också, jag förstod det som att den lokal som ni ville ha så kostade maten en viss summa, det fanns väl inga direkt billigare alternativ i? Det måste ju finnas andra lokaler där ni kan komma undan billigare genom att tex använda er av en billigare cateringfirma?
    Vad gästerna väljer att lägga på en ev present till oss är helt upp till dem. Vissa kanske väljer att lägga 100:-/person, andra kanske 700:-.
  • Ocean eyes

Jag tycker att ni har fått ett väldigt bra pris (5000 på lokalen + personalen. Det är ju nästan vad bara personalkostand kan gå på. Så det ska ni vara nöjda med.

mellan 300-400kr skulle jag nog kunna lägga i kuvertavgift som student.

Sackhina skrev 2011-03-20 16:19:39 följande:
    är man någolunda väluppfostrad har man med sig något då man e bjuden på fest! Särskilt bröllop, student el liknande
    Jag håller med. Blir man bjuden på en fest eller middag är det väll en självklarhet att man har med sig en gåva.

Skulle skämmas ihjäl om jag eller någon jag känner kom tomhänt eller inte har bidragit på något sätt.
  • misscat81
    Piiiip skrev 2011-03-20 16:23:26 följande:

Det är skillnad mellan kuvertavgift och gåva. En gåva är något man ger för att man vill, av fri vilja. Priset på gåvan är sekundärt, och den som ger kan faktiskt ge precis det den känner för eller som dennes plånbok klarar med. En kuvertavgift är ett tvång. Något man måste betala för att få komma på festen.

Precis vad jag också ville få fram.
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?