• Pinkgrape

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

Det finns en lokal, där jag hemskt gärna skulle vilja ha middagen. Hyran på den är något högre än vi hade tänkt oss, men då ingår det personal, dukning, städning och sådant. Middagen tillagas dessutom på samma ställe vilket ju är praktiskt.

Vi hade tänkt oss kuvertavgift istället för presenter. Vi har inte råd att bjuda alla på mat och vi vill hemskt gärna att de är med och firar. Jag skulle inte tro att någon har något emot det, då det är vanligt att man gör så i våra familjer och vänskapskrets.

Det jag dock tycker blir svårt, är att lägga kuvertavgiften på en lagom nivå. Många av våra vänner är studerande eller arbetslösa och har inte råd att betala hur mycket som helst.
    På det stället där jag skulle vilja ha middagen ligger priset på 500kr och uppåt per person, vi kan ju då räkna med att vi skulle hamna kring 600-650kr/person.

I annat fall hyr vi en lokal som kostar mindre än hälften att hyra, men som ligger 1mil utanför stan (där de flesta av de med lägre inkomst bor) och från kyrkan. Där kommer vi behöva duka upp allt själva, ordna catering, hyra porslin och städa dagen efter. Dock så skulle kuvertavgiften i det fallet hamna på ca 300kr/person.

Vad ska man välja?

Vi kommer inte ordna transport för gästerna till/från festlokalen, så man kanske skulle kunna säga att det blir en merkostnad för gästerna ifall vi väljer lokalen längre bort med lägre kuvertavgift och att det blir samma slutsumma som de spenderar på att vara med på middagen/festen då? Jag tänker då att de måste ta taxi dit och hem och att det kostar pengar.

Ni andra som har kuvertavgift, vad ligger den på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-20 20:15
    Nu har vi dock kommit fram till hur vi ska göra. Såhär blir det.

Vi har bytt lokal, så vi kommer behöva fixa en hel del själva, men lokalen ligger centralt iaf.
    Vi har bytt till buffé och kuvertavgiften kommer bli såhär:
    Vuxna (18år och uppåt) - 200kr
    Ungdomar (11-17år) - 100kr
    Barn (10år och neråt) - Gratis

Det vi kommer bjuda på är då kaffe, tårta och dryck till maten. På kvällen kommer det finnas bar till självkostnadspris. Gratis läsk och godis till barnen såklart.
  • Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?
  • In Wonderland

Oj vad pinsamt att brudgummen fick göra det. Hade jag haft kuvertavgift så hade jag bett en familjemedlem eller nära vän att ha ansvaret för betalningen så man inte själv behövde ringa och påminna folk.

• GnuGS

Ja, det kändes riktigt pinsamt! Jag minns inte omständigheterna, det kan ha varit så att han bara samlade in pengar från några få och att jag råkade stå bredvid just då. Brudparet bodde utomlands och hade inte så många vänner kvar i Stockholm, men det kändes lite sorgligt att inte någon annan kunde sköta det.

• nikkihag
    Ciccci skrev 2011-03-22 03:00:42 följande:

Ja det var ett bra svar...

Vi kommer fira vårt bröllop med nära och kära, men vi kommer inte ta nån kuvertavgift och vi önskar oss inte heller någo desto mer presenter. deras sällskap är present nog...

JAG anser att det är fel att ta ut kuvertavgift, men det är bara MIN åsikt...

Vi bjuder på allt och vi kommer inte ha världens pampigaste bröllop, men mat, dryck o allt annat  kommer självklart att ingå...
    Vi får inte heller någon hjälp av våra föräldrar till bröllopet... Förväntar mig inte heller att de ska ge oss massor av pengar för att VI bjuder till bröllop.

Jag anser att har man inte råd att BJUDA till bröllop så ska man inte gifta sig.
    O jag kan tillägga att man kan få ett hur bra bröllop som helst för en mindre summa pengar oxå..
    Behöver inte kosta fler 100 000 tals kronor för att bjuda till bröllop...
    Vårt bröllop kommer ungefär bli att kosta 50 000 om ens det.. O vi har inte sparat en krona! =) Man köper lite i taget så fixar det sig..

Lycka till alla brudar!

Jag kan bara hålla med dig till 100 %
    Lycka till själv :)
  • Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-03-22 03:00:42 följande:

Ja det var ett bra svar...

Vi kommer fira vårt bröllop med nära och kära, men vi kommer inte ta nån kuvertavgift och vi önskar oss inte heller någo desto mer presenter. deras sällskap är present nog...

JAG anser att det är fel att ta ut kuvertavgift, men det är bara MIN åsikt...

Vi bjuder på allt och vi kommer inte ha världens pampigaste bröllop, men mat, dryck o allt annat  kommer självklart att ingå...
    Vi får inte heller någon hjälp av våra föräldrar till bröllopet... Förväntar mig inte heller att de ska ge oss massor av pengar för att VI bjuder till bröllop.

Jag anser att har man inte råd att BJUDA till bröllop så ska man inte gifta sig.
    O jag kan tillägga att man kan få ett hur bra bröllop som helst för en mindre summa pengar oxå..
    Behöver inte kosta fler 100 000 tals kronor för att bjuda till bröllop...
    Vårt bröllop kommer ungefär bli att kosta 50 000 om ens det.. O vi har inte sparat en krona! =) Man köper lite i taget så fixar det sig..

Lycka till alla brudar!

Ursäkta, men jag tycker det är urbota dumt att häva ur sig något sådant som att om man inte har råd att BJUDA alla på allt under bröllopet, så ska man inte gifta sig!

Vem fan har gett folk med pengar ensamrätt på bröllop?!

Det finns ju så enormt många anledningar till varför man väljer kuvertavgift. Vi kommer inte få hjälp av våra föräldrar, dels för att det är vårat bröllop, men också för att dom har ju egna utgifter och inte obegränsat med tillgångar. Vi har dessutom sparat i 4år nu faktiskt, men hela tiden behövt ta ur den kassan eftersom vi spenderat så mycket tid med vårt hjärtsjuka dotter på olika sjukhus och därav haft inkomstbortfall och ökade utgifter. Nu tänker vi inte spara mer! Nu vill vi fan gifta oss!
    Vi har försökt göra allt så billigt som möjligt. Min klänning kostar 1500kr och det är nog det dyraste på hela bröllopet. Våra ringar kostar 700kr, för båda. Vi ska inte ha fotograf, vi ska ha vänner till min syster som sjunger gratis i kyrkan osv osv. Vi har försökt dra ner på alla kostnader så mycket det bara går och har trots det inte råd att bjuda alla på allt. Vi har bestämt oss för att bjuda på dryck till maten, kaffe och tårta. För själva maten blir det kuvertavgift. Vi ska väl för fasiken inte behöva säga till våra vänner eller vår familj att ni måste stanna hemma, för vi har inte råd att BJUDA er på allt. Vi kan väl inte rå för att vi har många kusiner och fastrar och mostrar. Ska vi måsta välja ut våra favoriter av dom och bjuda?

Jag tycker folk som tycker det är ofint med kuvertavgift ska dra pinnen ur röven och öppna ögonen och sinnet en aning och inse att världen är inte svart eller vit!
  • MeahJ

Nu tycker jag att det börjar bli väldigt otrevlig stämning i denna tråd.

Alla är vi olika, vissa väljer att ta kuvertavgift andra väljer att inte ha det.
    Detta oavsett bra eller mindre bra ekonomi.
    Jag tycker alla brudpar ska få göra som de vill på deras stora dag.
    Man kan alltid som gäst tacka nej till en inbjudan vare sig det är med eller utan kuvertavgift.

• Pinkgrape
    MeahJ skrev 2011-03-22 20:18:15 följande:
    Nu tycker jag att det börjar bli väldigt otrevlig stämning i denna tråd.

Alla är vi olika, vissa väljer att ta kuvertavgift andra väljer att inte ha det.
    Detta oavsett bra eller mindre bra ekonomi.
    Jag tycker alla brudpar ska få göra som de vill på deras stora dag.
    Man kan alltid som gäst tacka nej till en inbjudan vare sig det är med eller utan kuvertavgift.
    Jag försökte avsluta denna diskussionen för typ 20 inlägg sedan, men blev fortsatt påhoppad för vårt idiotiska val av kuvertavgift. Jag tänker inte finna mig i att folk säger att vi inte borde gifta oss bara för att vi inte har råd att bjuda 100 pers på middag. Jisses...
  • MeahJ
    Pinkgrape skrev 2011-03-22 20:20:45 följande:
    Jag försökte avsluta denna diskussionen för typ 20 inlägg sedan, men blev fortsatt påhoppad för vårt idiotiska val av kuvertavgift. Jag tänker inte finna mig i att folk säger att vi inte borde gifta oss bara för att vi inte har råd att bjuda 100 pers på middag. Jisses...
    Men jag har aldrig sagt att det är fel med att ta kuvertavgift.
    Det jag sa att alla brudpar har rätt att göra som dom vill på sin dag.
  • Pinkgrape
    MeahJ skrev 2011-03-22 20:22:57 följande:
    Men jag har aldrig sagt att det är fel med att ta kuvertavgift.
    Det jag sa att alla brudpar har rätt att göra som dom vill på sin dag.
    Nej, jag svarade mer på varför det börjar bli otrevlig stämning.

Jag tycker också att man ska göra som man vill och jag tycker inte att man ska bli dumförklarad för det.
  • TheD
    Pinkgrape skrev 2011-03-22 20:20:45 följande:
    Du har valet att inte kika in på tråden igen.... På så sätt slipper du se vad som skrivs :)
  • Pinkgrape
    TheD skrev 2011-03-22 20:28:52 följande:
    Du har valet att inte kika in på tråden igen.... På så sätt slipper du se vad som skrivs :)
    Visserligen, men eftersom det var jag som startade tråden, så följer jag den. Skulle stänga ner den om jag kunde. Känner att folk behöver inte sitta och diskutera vår sak om jag inte följer det.
  • MeahJ

Ta kontakt med en forumsvärd så kanske den kan hjälpa dig att stänga tråden

• Mace

Tycker ni verkar ha hittat en jättebra lösning.

200 kronor är inte mycket pengar för de flesta, och man kan inte ta hänsyn till precis alla. Det finns alltid de som inte kommer att ha råd.

Det är ju frivilligt att gå! Folk har ju inte _rättighet_ att gå på ert bröllop, så väljer ni att ha en kuvertavgift på 1000 kronor så är det ju helt upp till dem att tacka ja eller nej, men inte att klaga.

Tänk om folk skulle resonera så när det gällde andra saker? "Om man inte har råd att erbjuda oxfile för 39 kr/kg så skall man inte ha affär!" eller? Det blir helknäppt. 

• Bröllop2B
    Pinkgrape skrev 2011-03-22 20:36:29 följande:
    Visserligen, men eftersom det var jag som startade tråden, så följer jag den. Skulle stänga ner den om jag kunde. Känner att folk behöver inte sitta och diskutera vår sak om jag inte följer det.
    Håller med dig helt och hållet, men det finns alltid folk som ska va tvärs emot. Man gör ju så gott man kan, och du verkar ju ha fixat detta kanon! =)

Lycka till med den fortsatta planeringen! =)
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?