• Junibrud

Brudbukett?

Hej!

Ska gifta mig i juni och har inte varit hos någon florist än. När ska man göra det? Hur långt tid innan bokade ni floristen? Är lite rädd att det är försent nu? Räcker det med två månader?

Tack 

eros2011psyche.wordpress.com/ 

• Svar på tråden Brudbukett?
  • Junibrud
    Mariamilena80 skrev 2011-03-30 06:50:04 följande:
    Ska man välja en liten florist affär eller en större blomsteraffär???
    ingen aning! Bäst att välja en affär som har erfarenhet. Jag vet inte om Interflora gör brudbuketter! Är de billigare?
  • Junibrud
    passionsblomman skrev 2011-03-29 14:43:07 följande:
    Du betalar per blomma och dessutom för arbetstid om det är ett binderi. Ska du dekorera ett flertal bord kan du se till att du beställr hela buntar. Då kan man ofta få ner priset lite, eftersom floristen inte behöver lägga mer tid på de blommorna än att ställa dem i hink.

Då får du ju däremot själv göra all varuvård, som att rensa blad och så.

För att komma ner i pris på buketten skulle du behöva välja helt andra blommor, eftersom Pioner kostar en hel del/styck., och även större rosor.
    Det är två rejält stora buketter du visar, med vad som verkar minst 12-15 pioner i varje, och därmed säkerligen lika många rosor eller fler.

Säg att pionerna skulle kosta 70kr/st x 15 st = 1050 kr
                                             rosor 40 kr/st x 15st =   600 kr

Då har du alltså en materilkostnad på 1650 kr, utan att ha räknat sidenband, mellanstick och inte heller någon arbetskostnad. Arbetskostnaden (konsultationstid, binderitiden, + massor av annan tid som specialbeställningar ofta tar) brukar behöva vara minst en femhundring.  Då är du uppe på 2 200 kr utan vidare.

Skulle du välja en bukett med exempelvis nejlikor och Dahlior blandat, så kostar de blommorna en bråkdel av detta och buketten skulle snarare landa någonstans runt 1300 kr inkl allt.

Så, det är lite rätta munnen efter matsäcken eller valen efter plånboken snarare.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack för alla info. Då vet man vad man betalar för. Jag vill absolut ha pioner och rosor. Kan du rekommendera någon bra butik i STHLM?

Tack 
  • passionsblomman

Man ska välja en florist som man känner att man får förtroende för! Kommunikationen är oerhört viktig.
    Det finns inga generellla sanningar som att större butiker är billigare eller så. Interflora är en organisation som många är anslutna till via sin Blommogramservice. Man kan också vara kedjebutik helt under Interfloras namn, men man sätter sina egna priser (utom på erbjudanden och menyer).

Vad varje enskild nbutik mest jobbar med är helt olika. Läget på butiken styr det en del exempelvis.
    Det man kan konstaterar är att innerstadens hyror  (i Stockholm i synnerhet) är så galet höga, att priserna på det allra mesta är högre där än lite utanför stan.
    Butiker som etablerat ett namn ch är välkända i ett sammmanhang, har också ofta priser som ligger lite över den som nyss öppnat butik. Man kanske dels lär sig lite mer om vad man faktiskt behöver få in på jobbet, och man får också täckning via sitt rykte för att ta bra betalt. Det gäller ju i alla sammanhang.

I Stockholm finns massor av florister och jag brukar avstå från att uppge enskilda namn, då det där med reklamreglerna på BT är rätt hårt, och jag vill inte misstänkas för att gynna mina kompisar. Vilket jag faktiskt gör ifall jag rabblar namn, då jag personligen känner många.

Jag tycker det är många duktiga, och som sagt, så kan man gott känna sig för, småprata lite och välja den man känner att man får bra kontakt med. Att kika sig runt lite i butiken och ta in den allmänna känslan och få en uppfattning om ifall de känns kunniga och noggranna, är sådant jag själv gör innan jag handlar.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • pyret och snöflingan

Junibrud skrev 2011-03-28 07:38:12 följande:
    Hej!

Ska gifta mig i juni och har inte varit hos någon florist än. När ska man göra det? Hur långt tid innan bokade ni floristen? Är lite rädd att det är försent nu? Räcker det med två månader?

Tack 

eros2011psyche.wordpress.com/ 
    Hej !

MIn bukett såg ut på det där viset och det betalade vi 2500 SEK för, det går nog inte att få en brudbukett för 200 kr.. Det finns en underbar florist i Uppsala, som jobbar på Papper butiken och heter Hanna, hon gjorde vår brudbukett, tärnbukett, cursage till brudgum och bestman. Det var anemoner och vita rosor. Hur fint som helst.

Här är deras kontaktuppgifter (vi beställde alla inbjudningskort, kuvert och allting annat till vårt bröllop nämligen, det var så vi kom i kontakt med den floristen, vår koordinator rekommenderade den här butiken)

VÄrt att åka dit

http://paperworkbutiken.se/html/kontakt.html

Lycka till och berätta hur det går!
  • Sackhina

Ja jag tycker att det där med brudbukett är såå svårt!
    jag älskar blommor och har alltid gjort det, så det känns inte som "jag" att ha en snålbukett. samtidigt har vi en tajt budget och jag vet inte om jag kan motivera en svindyr (för mig iaf) brudbukett! fan, har lite ångest över det där!
    Tycker att de ovanför e fina, men med rosa nyanser! Svåååårt

• Sammet

vad tycker ni om den här?
    och vet ni vad de vita småblommarna är för nåt?

• Hoppe

Jag gick in till en florist med en bild från nätet och hon sa direkt att hon visste precis vilken bukett det var och att hon hade tipsat en väninna om den dagen innan, så det kändes som att hon hade bra koll.
    Men det blev himla dyrt, 3600 inkl två små tärnbuketter. Tur att man inte gifter sig så ofta Flört

• Junibrud
    pyret och snöflingan skrev 2011-03-30 16:12:03 följande:
    Hej !

MIn bukett såg ut på det där viset och det betalade vi 2500 SEK för, det går nog inte att få en brudbukett för 200 kr.. Det finns en underbar florist i Uppsala, som jobbar på Papper butiken och heter Hanna, hon gjorde vår brudbukett, tärnbukett, cursage till brudgum och bestman. Det var anemoner och vita rosor. Hur fint som helst.

Här är deras kontaktuppgifter (vi beställde alla inbjudningskort, kuvert och allting annat till vårt bröllop nämligen, det var så vi kom i kontakt med den floristen, vår koordinator rekommenderade den här butiken)

VÄrt att åka dit

paperworkbutiken.se/html/kontakt.html

Lycka till och berätta hur det går!
    fin bukett! Vi har faktiskt också gjort våra inbjudningar hos papper Flört. Hanna är väl den långa tjejen med mörkt hår? Jag bor i Uppsala men ska gifta mig i STHLM. Men ska ändå in och fråga. 

Sackhina skrev 2011-03-30 20:27:54 följande:

jag älskar blommor och har alltid gjort det, så det känns inte som "jag" att ha en snålbukett. samtidigt har vi en tajt budget och jag vet inte om jag kan motivera en svindyr (för mig iaf) brudbukett! fan, har lite ångest över det där!

WOW vilken fin bukett!
    Hoppe skrev 2011-03-30 22:48:02 följande:
    Jag gick in till en florist med en bild från nätet och hon sa direkt att hon visste precis vilken bukett det var och att hon hade tipsat en väninna om den dagen innan, så det kändes som att hon hade bra koll.
    Men det blev himla dyrt, 3600 inkl två små tärnbuketter. Tur att man inte gifter sig så ofta Flört
    vilken florist valde du till sist? Har du någon bild på buketten? 
  • June

Jag  ska gifta mig om lite mer än en månad och var hos floristen nu i veckan och bokade mina blommor. Min bukett kommer att vara rund med röda rosor, vit gerbera och murgröna. Eftersom mina blommor är "vanliga" så behövde jag inte boka så långt i förväg. Sedan hade jag tur med floristen. Hon förstog precis vad jag var ute efter när jag beskrev det för henne. Så nu ska jag bara tillbaka om några veckor med bilder på klänning och håruppsättning och bestämma de sista detaljerna på buketten.

• Hoppe
    Junibrud skrev 2011-03-31 08:27:29 följande:
    Sackhina skrev 2011-03-30 20:27:54 följande:

vilken florist valde du till sist? Har du någon bild på buketten? 
    Jag valde floristen i Vällingby centrum då jag kommer att vara där i närheten på bröllopsdagen och göra mig i ordning (vill slippa åka omkring i stan då det är marathon).
    Jag valde den här buketten

Svar på tråden Brudbukett?