• Junibrud

Brudbukett?

Hej!

Ska gifta mig i juni och har inte varit hos någon florist än. När ska man göra det? Hur långt tid innan bokade ni floristen? Är lite rädd att det är försent nu? Räcker det med två månader?

Tack 

eros2011psyche.wordpress.com/ 

• Svar på tråden Brudbukett?
  • prinsessanogrodan
    Junibrud skrev 2011-04-06 11:35:19 följande:
    Låter fantastiskt Glad. Hoppas jag hittar en lika bra på lördag
    Ja vi är jätteglada Om ni har råd så ska ni välja det som är "rätt" för er även om det kostar lite mer. Sen har ju alla en ekonomisk smärtgräns förstås. Hoppas att ni får samma känsla för er florist som vi fick för vår
  • Blizz

Jag behöver också hjälp kring brudbuketten. Jag bor i Stockholm och vi gifter oss 20/8.

Jag besökte en blomsterbutik i centrum och frågade lite om brudbuktter, hur mkt de kostar och hur långt tid innan man bör beställa m.m. Hon sa att det räcker med att beställa ca 2 veckor innan och den kostar ca 1500 kr.
    Det låter ju som väldigt billigt och väldigt kort beställningstid om man jämför med vad jag har läst på många andra ställen. Jag tittade dock på en del bilder på buketter som de gjort och de såg jättefina ut.

Borde jag bli misstänksam och försöka hitta en annan florist istället?

Passionsblomman, om du känner duktiga florister i Stockholm, kan du inte maila mig lite rekommendationer? Det kan ju inte ses som reklam.

Efter vad jag har sett i många planeringskalendrar bör man beställa buketten några månader i förväg.
    Iofs så har jag inte önskemål om några avancerade blommor utan tänkte anpassa mig efter vad som är säsong i augusti. Vad tror ni?

• ddrobert

Hej, 

Nu är det fixat så att bilden inte hamnar högst upp. Det blev lite fel när man kopierade bilder från wikiepedia.

Mvh Robert 

• passionsblomman
    ddrobert skrev 2011-04-06 13:57:19 följande:
    Hej, 

Nu är det fixat så att bilden inte hamnar högst upp. Det blev lite fel när man kopierade bilder från wikiepedia.

Mvh Robert 
    Tack för hjälpen!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sebastiána

Det kanske har sagts innan, men det beror lite på vilka blommor man vill ha. Jag har sagt att floristen får välja själv, men att jag vill ha en bukett i vitt och grönt. Om man ska ha väldigt speciella blommor som måste beställas särskilt måste man vara ute i mer tid och det blir dyrare också. Jag vet faktiskt inte vad summan blir för oss. Jag sa till floristen att jag inte vill att brudkuketten ska kosta mer än max 300:- (det blir en utan hållare då). Jag vill ha en ganska närr bukett eftersom jag är ganska nätt själv. Tärnan ska ha en mindre variant av min och mannen ska ha corsage. Blommor till festlokalen hoppas vi hitta på en närbelägen äng plus mina föräldrars trädgård.

Passionsblomman: jag har fått en hel hög ormhassel av min syster. Tror du att jag kan ta med det till floristen och få in någon kvist i buketten (alltså om det finns en kvist som passar) eller vill florister bara jobba med sådant de har i butiken?

• passionsblomman
    Blizz skrev 2011-04-06 13:08:28 följande:
    Jag behöver också hjälp kring brudbuketten. Jag bor i Stockholm och vi gifter oss 20/8.

Jag besökte en blomsterbutik i centrum och frågade lite om brudbuktter, hur mkt de kostar och hur långt tid innan man bör beställa m.m. Hon sa att det räcker med att beställa ca 2 veckor innan och den kostar ca 1500 kr.
    Det låter ju som väldigt billigt och väldigt kort beställningstid om man jämför med vad jag har läst på många andra ställen. Jag tittade dock på en del bilder på buketter som de gjort och de såg jättefina ut.

Borde jag bli misstänksam och försöka hitta en annan florist istället?

Passionsblomman, om du känner duktiga florister i Stockholm, kan du inte maila mig lite rekommendationer? Det kan ju inte ses som reklam.

Efter vad jag har sett i många planeringskalendrar bör man beställa buketten några månader i förväg.
    Iofs så har jag inte önskemål om några avancerade blommor utan tänkte anpassa mig efter vad som är säsong i augusti. Vad tror ni?
    Jag tycker inte att det låter misstänkt. Alla är inte så uppbokade som tex Bernzons och alla buketter behöver inte dra iväg över 2000 kr.

Jag vet att reklampolicyn på forumet är väldigt sträng och att man även i inboxen ska vara försiktig. Så jag brukar hålla tyst. Bara för säkerhetss
    men är det någon särskild butik du undrar om, kan du ju höra av dig. 
  • Sebastiána
    Sebastiána skrev 2011-04-06 15:10:40 följande:
    Det kanske har sagts innan, men det beror lite på vilka blommor man vill ha. Jag har sagt att floristen får välja själv, men att jag vill ha en bukett i vitt och grönt. Om man ska ha väldigt speciella blommor som måste beställas särskilt måste man vara ute i mer tid och det blir dyrare också. Jag vet faktiskt inte vad summan blir för oss. Jag sa till floristen att jag inte vill att brudkuketten ska kosta mer än max 300:- (det blir en utan hållare då). Jag vill ha en ganska närr bukett eftersom jag är ganska nätt själv. Tärnan ska ha en mindre variant av min och mannen ska ha corsage. Blommor till festlokalen hoppas vi hitta på en närbelägen äng plus mina föräldrars trädgård.

Passionsblomman: jag har fått en hel hög ormhassel av min syster. Tror du att jag kan ta med det till floristen och få in någon kvist i buketten (alltså om det finns en kvist som passar) eller vill florister bara jobba med sådant de har i butiken?
    Som jag skriver. Jag vill ha en 'nätt' bukett. Undrars vad man kan få för 300:- Tärnbuketten och corsagen är förstås inte inräknade i det priset.
  • passionsblomman

Sebastiána, helst väljer man ut kvalitén på sitt material själv. Det kan bli rena katastroferna när kunden kommer med "det fina de plockat i trädgården". man vet inte vad man ska säga "eh, de här blommorna är döda och fulla av löss"typ...

Å andra sidan tror jag nog de flesta kan tänka sig att låta enstaka blommor gå med som kunden tar med sig av nostalgiskäl eller för att de fått tag i det. och det kanske inte ens går att få fatt i för floristen.
    Men man vill ju inte att någon kommer med blommor hon köpt av en annan butik tex. Det känns ju inte så lätt att stå för slutresultatel då.

Men det är ju såklart upp till varje florist vad de själva har för resonemang.
    Jag skulle inte tveka att ta med din ormhassel. Bla just för att den rimligen inte kan vara några problem med.

• Sebastiána
    passionsblomman skrev 2011-04-06 15:30:47 följande:
    Sebastiána, helst väljer man ut kvalitén på sitt material själv. Det kan bli rena katastroferna när kunden kommer med "det fina de plockat i trädgården". man vet inte vad man ska säga "eh, de här blommorna är döda och fulla av löss"typ...

Å andra sidan tror jag nog de flesta kan tänka sig att låta enstaka blommor gå med som kunden tar med sig av nostalgiskäl eller för att de fått tag i det. och det kanske inte ens går att få fatt i för floristen.
    Men man vill ju inte att någon kommer med blommor hon köpt av en annan butik tex. Det känns ju inte så lätt att stå för slutresultatel då.

Men det är ju såklart upp till varje florist vad de själva har för resonemang.
    Jag skulle inte tveka att ta med din ormhassel. Bla just för att den rimligen inte kan vara några problem med.
    Jag tar med alltihop till floristen så får hon säga vad hon tycker. Jag måste inte ha med det om det är dålig kvalitet eller om kvistarna vrider sig åt "fel" håll. Det som inte används i brudbuketten dekorerar vi lokalen med bara
  • Amejuli
    saxomanix skrev 2011-04-06 11:34:14 följande:
    @Amejuli: berätta gärne om du är njöd med emiflora...tänkte också beställa mitt bukett hos henne men är lite osäkert ...
    Hej på dig. Jag gifter mig inte förrän i slutet av juli så jag kan inte uttala mig så mycket om resultatet än.

Men kontakten är jag otroligt nöjd med! Jag träffade henne på bröllopsmässan och föll för att jag hade så lätta att prata med henne! Då fick jag ju också se flera riktiga buketter som hon hade gjort och de var verkligen jättefina!

Jag vet ungefär vad jag vill ha men inte riktigt så jag har konsulterat med Emelie rätt mycket. Skrev lite listor på vad jag gillar och inte gillar, vilka färgnyanser jag vill ha och vad jag har för stil i övrigt. Sen fick hon fria händer. Jag trodde aldrig jag skulle våga göra så men jag kunde inte få upp en bild av exakt hur jag ville att den skulle se ut men visste vilken känsla jag ville ha. Tror inte jag hade vågat göra så om jag inte hade fått så bra förtroende för henne.

Hon är väldigt "serviceminded" tycker jag också. Hon kom hem till oss för konsultation. Vi bestämde träff en och en halv månad innan vi skulle ses men hon kom väldigt punktligt och skrev noggrant upp allt jag sa. Visade bilder på buketter och blommor i kataloger.

Hon kör också ut blommorna till oss och sätter ut dekorationerna på borden (hennes eget förslag) vilket också så känns skönt. Sen skickade hon ett färdigt prisförslag efter våra diskussioner som vi får tycka kring innan vi bestämmer oss.
    Hon gjorde två alternativ, ett som var lite billigare och ett som var lite dyrare.
    Vi betalar mellan 3000 och 3500 (har inte riktigt bestämt oss än) för bukett, corsage och bordsdekorationer. Men då har vi också ganska mycket dahlia och så som jag tror är ganska billigt.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag än så länge verkligen bara har gott att säga om henne. Hon har varit så engagerad och noggran hela vägen. Känns bra helt enkelt!
Svar på tråden Brudbukett?