Darling Daisy skrev 2011-06-15 21:58:58 följande:
Har lite sömnadsproblem med klänningen. Har bestämt mig för att det blir nr 2, den i spets från dhgate.
Dock är den för lång, ganska mycket för lång. Kjolen kan ju inte bara läggas upp rakt av eftersom den är i två lager och man vill att det yttre lagrets spetskant ska synas längst ner.
Skulle egentligen behöva lägga upp den dryga 12 cm för att kunna ha mina bekväma skor och typ 10 cm för att ha de obekväma (snygga) skorna.
(velar för övrigt också om jag ska ha underkjolen eller inte)
Sen är den liiite stor över bysten, alltså precis i överkant av hela klänningen, om man nyper in den ca 1 cm sitter den mycket skönare. (nackdelen med att beställa m blixtlås!)
Vad tror ni - ska jag anförtro svärmor detta jobb eller ska jag försöka hitta nån proffessionell skräddare (ont om tid, jag vet!!)?
Jag skulle ta upp spetsfållen där spets möter tyll (eller har du organza som ytterlager i din?), skulle göra det själv. Och skulle nog tråckla/handsy allt, det blir så mkt bättre finish än om du börjar hacka med maskinen. Skulle nog noga klippa av den nedersta spetskanten, klippa av så många cm som behövs minskas minus nån cm som sömsmån och med ganska lösa tråckelstygn sy tillbaka spetsen igen.
Behövs det undre lagret i satin oxå läggas upp? Ser ju så ut.. Den är lite trixigare, antar att landy har sytt in en stelt "nät-band" i fållen. Det får då sprättas bort, satinet kortas och så sys tillbax igen.. Men kan svärmor sy?? I så fall bör det va en baggis.
Ang nypet, om det handlar om 1 cm bara, så skulle jag faktiskt nypa "manuellt" (lite kontroversiellt kanske men SÅ mkt effektivare än att sprätta upp och sy om hela överdelen!) och sy ihop det med små små små täta stygn utifrån. Så gör jag ofta med tajta plagg som måste hålla i sömmarna, mkt smart. Syns överhuvudtaget inte. Har redan gjort så med axelbandet till min sidenklänning, no way att jag sprättar upp allt det. Sen kan du sprätta upp stygnen efteråt om du vill.
Sommarbrud skrev 2011-06-15 22:01:42 följande:
Okej 1700tal vilken fin ring!! Herregud mkt fin :) Har du köpt den? (jag kollade mest på bilderna)
JAAA, har köpt den! Och ingen återvändo finns för vi har inte råd med en ny!
Men lika bra, blir inte mindre velig, guldpriset för inbyte var superbra och priserna för schalins ringar var lägre än jag antecknad förut. Dessutom hade "vår" butik 20 % rabatt på alla vigselringar just nu. What else to dooo?