Inlägg från: FrökenSnartFru |Visa alla inlägg
  • FrökenSnartFru

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Hur ofta fastnar kinaklänningarna i tullen? Det blir ju nästan en tusenlapp extra ifall min klänning blir kollad. Skriver Landy ut rätt pris på försändelsen, någon som vet?

• FrökenSnartFru
    daniiel skrev 2012-09-09 13:42:28 följande:
    Det går inte att säga hur ofta, det är enbart slumpen som avgör. Av mina fyra brudklänningar, två tärnklänningar, buketter och en underkjol, så är det bara underkjolen som hamnat i tullen. Andra som beställt lika mkt har haft nästan allt fast i tullen.

När det gäller att skriva ut pris, så tycker jag att det alltid är bäst att rätt pris står på paketet. Ibland måste man nämligen visa kvitto på att man betalat och vad man betalade. Då får du ändå betala tull på det egentliga priset och det kan bli svårt att förklara varför det står en annan summa eller "gift" på paketet.
    Tänkte om det fanns någon BT-framtagen statistik på tullverkets effektivitet.

Kommer naturligtvis inte be dem skriva ut något annat pris, men vet ju att en del företag gör det ändå. Har beställt en hel del broscher från e-bay (håller på att göra en broschbukett) och där verkar de ha standardetiketter. Eller vad sägs om "electronics" för 8 dollar när det egentligen var baktillbehör för 4 dollar. Hade inte varit så roligt om de skulle fastnat i tullen.
  • FrökenSnartFru

Nu har jag väntat på klänningen i två veckor. Kan inte tiden gå lite fortare?

Funderar på hur svårt det kan tänkas vara att byta ut snörningen mot en dragkedja ifall det visar sig att jag rasar i vikt under amningen. Får kolla upp det.

• FrökenSnartFru

Nu är det en månad sedan jag beställde från Landy.. är vansinnigt nyfiken på klänningen, vill att den ska skickas (och anlända) nu. Är inne ett par gånger om dagen för att kolla om ordern uppdaterats.
    Vill ha klänningen hemma så att jag kan gå och titta på den i garderoben på samma sätt som jag smygprovar vigselringen med jämna mellanrum.

Nu har vi i alla fall fixat vigselförrättare, det känns jättebra att ha det gjort. Lite i taget blir allt verklighet. :)

• FrökenSnartFru
    daniiel skrev 2012-10-08 21:24:19 följande:
    Kan tänka mig att du börjar bli övervänt, men nu kan det ju inte vara alltför länge kvar! Förhoppningsvis..

Härligt med vigselförrättaren också :) För mig var det verkligen så att när kyrkan var bokad och festlokalen var bokad, då först kändes det verkligen på riktigt!
    Jag är mest orolig för att beställningen glömts bort, eftersom jag valt standardmodell i standardstorlek utan att ha någon föregående kontakt med Landy. Usch, usch, hoppas inte.

Angående festlokal så har vi preliminärbokat en lokal, men den vi egentligen vill ha får man inte hyra som privatperson - så vi försöker komma runt det.
  • FrökenSnartFru

Svärmor erbjöd sig att hjälpa till med sömnad. Antar att hon egentligen menade för klänningens skull.. men kan man be om hjälp med att sy servetter tror ni? Hade så gärna velat ha tygservetter men orkar inte sy typ 80 servetter själv.

• FrökenSnartFru
    Magenta skrev 2012-10-09 12:54:33 följande:
    Om det inte är nåt speciellt tyg du är ute efter så finns det väldigt mycket linneservetter att fynda second hand för en billig peng om inte svärmor vill sy,
    Finns det? Kan inte lägga tusentals kronor på servetter, så de får max kosta 5 kr styck. Har inte hittat några bra begagnade till det priset.
  • FrökenSnartFru
    Landy har ingen som är jättebra till den sortens klänning. Jag hade valt MINST 6 ringar för att få rätt fluffighet, men de ska börja högt upp. Såhär:
    www.ebay.com/itm/6-HOOP-White-Petticoat-Wedding-Gown-Crinoline-Petticoat-Skirt-Slip-3-HOOP-/180983285408&var=&hash=item2a2371c6a0
  • FrökenSnartFru
    joy skrev 2012-10-10 17:13:26 följande:
    Ok Har du provat just den här själv? Eller vet om just den är hållbar och så? Tror jag beställer på en gång :) Tack för hjälpen
    Det har jag inte gjort, men har jobbat i brudklänningsbutik så jag gick bara efter vad som behövs för att få rätt vidd på kjolen och letade efter en passande bild.

Som daniiel skriver så är det knepigt att sitta i en kjol med massa ringar. Vill man vara fin så får man lida pin, om det verkligen inte går att sitta på en stol så föreslår jag att tillbringa middagen sittandes på en pall som placeras innanför kjolen. Obekvämt men effektivt Glad
  • FrökenSnartFru
    joy skrev 2012-10-11 07:24:21 följande:
    m.lightinthebox.com/Nylon---Net-Floor-length-... viewitem.eim.ebay.se/8-Layers-Multilayer-Brid... Jag tycker att den från ebay ser stadigare ut
    Nackdelen med båda är att de inte har några ringar alls. Risken är då att du kommer ha massa tyll som virar sig runt benen. Sedan vet jag inte alls hur mycket klänningen tynger ner. Enda underkjolarna jag sett "live" som inte har ringar är sådana man använder till sjöjungfrumodeller.
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!