Vad många vi verkar vara som kämpar på med vikten, vilket på sätt och vis kan vara rätt skönt, för då finns det ju många som kan peppa och stötta :) Självklart tycker jag ju inte att det är roligt att ni andra också kämpar med vikten, missförstå mig inte. Jag hoppas verkligen, och tror, att vi alla kommer fixa det! :D
Jag har gjort mina egna menyer, valt mat helt själv. De har som något verktyg där man kan ange livsmedel och på så sätt räknar man ut hur många kcal det är i en måltid. Jag har försökt välja varierad mat som både jag och familjen tycker om och försökt matcha det mot ungefär hur många procent protien, kolhydrater och fett som man bör äta osv. Tycker det var väldigt skönt, eftersom jag som sagt är väldigt kräsen med mat och äter långt ifrån allting, att slippa få någon annans färdiga meny.
Jag är ju lite kortare än ett par av er här inne med mina 163cm ;P Och betydligt tyngre med mina 95kg! Jag har alltid legat på 50-55kg, men när jag blev gravid gick jag upp massor, ända till 96kg. Jag ammade inte, men lyckades ändå gå ner till 75kg under de första tre månader efter förlossningen. Det höll dock inte i sig så länge. Vår dotter föddes med ett hjärtfel och är opererad 4 gånger för det. Vi bor i Skellefteå och operationerna gjorde i Göteborg, drygt 100mil bort. Där satt man i veckor, månader isolerade på ett sjukhus och den enda maten som fanns var mackor i kafeterian och snabbmat, så man åt ju det eftersom man inte ville lämna lillan en halv dag för att hyra bil och åka och handla. Då gick jag under 3år, då vi var isolerade hemma och på sjukhus, upp allt igen och tror jag vägde som mest 97kg. Från sommaren 2010 till sommaren 2011 lyckades jag dock gå ner så på vårt bröllop vägde jag ca 80kg. Nu, 6 månader senare, så väger jag 95kg igen. Det beror dels på att jag varit mycker sjuk under vintern och inte kunnat röra på mig som jag brukar, men förmodligen också på att jag började äta Cerazette. Ska dock sluta med det nu, men tror inte att det blir bättre med något SSRI-preparat. Just därför känner jag att jag måste ta itu med vikten nu, för jag vägrar gå upp ännu mer!
Mitt mål är som sagt att väga 65kg lagom till jul och jag hoppas verkligen att jag klarar det :) Det är ju inte lätt detta med vikten och egentligen bryr jag mig inte om vågen står på 63kg eller 67kg, jag vill bara inte vara såhär stor. Jag vill vara bekväm med mig själv. Motivation är ju dock nödvändigt och jag kan tänka mig att den kommer svikta och ibland kommer det nog kännas väldigt tungt.