• mamma abroad

Vill inte utesluta 4 kompisar!

Hej.

Jag ska gifta mig i sommar i Sverige. Vi har planerat detta brollop i snart 2 ar pga att vi inte kan komma overens om hur det ska vara upplagt. Vi har sakert haft 10 olika forslag som inte har blivit av. Vi bor inte i Sverige och min blivande make ar livradd for traditionella brollop. Han vill helst aka ivag bara han och jag men jag har sagt fran borjan att jag vill atminstone ha med mina foraldrar och syskon och basta van. Men har egentligen ytterligare 4 vanner som jag vill inkludera. 

Efter att ha introducerat massa olika enkla brollopsforslag for honom som aldrig godkants helt gav jag upp och bad honom saga hur han vill ha det da han foreslog att gifta oss enkelt och sedan bara ga ut och ata en middag med vara familjer och en basta kompis var. 

Jag accepterade detta da, men har sen dess haft en klump i magen att jag uteslutar de andra 4 av mina vanner som jag vet kommer bli valdigt besvikna. Eftersom vi ska gifta oss i min hemstad, och hemland (pa hans begaran) sa kanns det svarare for mig att inte inkludera dem. Eftersom det blir sa valdigt litet kommer han bara att ha 5 gaster och om jag far alla jag vill sa blir det 15 st fran min sida. Nar jag fragar om jag kan inkludera ytterligare 4 vanner sager han inte nej men han ar sur for det och menar att det blir sa ojamnt och att det inte var det vi kom overens om fran borjan. Men enligt mig var det inte en overenskommelse utan mer att jag gick med pa hans forslag for att vi antligen skulle komma fram till nagot. Det ar nu i efterhand nar jag ska skicka ut inbjudan som det bar mig emot att jag inte kan inkludera de 5 vanner jag har. 

Det ar latt att se sig blind pa ens egna onskemal sa jag skulle vilja ha rad om ni tycker jag kan sta pa mig att jag vill ha alla mina vanner dar eller om jag ska acceptera att jag inte sa det fran borjan. 

Jatte tacksam for synpunkter, jag vill sa garna borja se fram emot denna dagen istallet for att ha ont i magen och daligt samvete for det. 

Kan jag med gott samvete bjuda 5 vanner istallet for 1? 

Tack! 
  • Svar på tråden Vill inte utesluta 4 kompisar!
  • Kattpoet

Mina vänner skulle aldrig göra så,  här pratar vi engelska så gott det går och kan inte en person prata, ja då hoppar någon in som tolk.  Skall sägas ibland får vi  tolka mellan olika engelska dialekter, det blir mycket intressant när  wiggam and fifers blandas.

Det väl mer upp till hur gästerna är som personer, är det sociala prataglada nmänniskor så hankar man sig fram på engelska eller vilket språk som behövs.

Och se till att folk sitter blandat med  engelskspråkiga och  har dina vänner vett så blir det inget problem. 

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-04-11 11:53:26 följande:
    Mina vänner skulle aldrig göra så,  här pratar vi engelska så gott det går och kan inte en person prata, ja då hoppar någon in som tolk.  Skall sägas ibland får vi  tolka mellan olika engelska dialekter, det blir mycket intressant när  wiggam and fifers blandas.

Det väl mer upp till hur gästerna är som personer, är det sociala prataglada nmänniskor så hankar man sig fram på engelska eller vilket språk som behövs.

Och se till att folk sitter blandat med  engelskspråkiga och  har dina vänner vett så blir det inget problem. 
    Så bra! jag tycker att det har varit så pinsamt de gånger jag varit med om att de utländska gästerna "uteslutits" ur gemenskapen (inte med vilje utan för att svenskarna bara pratat svenska). Jag tycker att man vid sådana tillfällen ska prata engelska hela tiden. Även svenskar emellan.
  • Kattpoet

Jag vet hur det är, en väns  flickvän  kan engelska med så fort det är flera svenskar med i gruppen så vägrar hon prata eftersom det inte snällt att prata engelska när man är i Sverige. Det blir jobbigt för oss andra som måste översätta hela tiden. Vi bjuder dem inte längre, folk finner det bara fånigt av henne att  tvinga någon som inte ens varit ett år i Sverige att prata flytande svenska  och höja rösten funkar ju inte.

• förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-04-11 11:40:53 följande:
    Vill bara kommentera: HON ska också se till att HAN blir lycklig.
    Ja, det är klart, men inte på bekostnad av sin egen lycka, jag menar det är inte mycket hon begär... 
  • tweety

Hej!

vi kommer oxå att vara blandade från olika länder på vårat bröllop och det blir engelska som blir språk emellan oss och vi kommer ha vigseln på engelska oxå.

Då våra familjer inte kan prata på något annat sätt med varandra än om de pratar engelska som inte är någon av parternas modersmål.

Vi gifter oss oxå i sverige och det kommer komma  minst dubbelt så många från min sida som hans, så emellan svenskarna kommer det nog pratas svenska, men i inbjudan kommer vi skriva att engelska pratas i första hand under dagen.

Hoppas att det löser sig om han vill gifta sig i sverige borde han väl ana att det skulle bli fler från din sida.

Det skulle bli betydligt fler från hans sida om ni gifte er i hans land antar jag. 

• niamh

Jag förstår inte riktigt varför fyra extra personer skulle göra någon större skillnad & varför han inte bara kan "bjuda" på det? Du har ju ändå lämnat dina tidigare förslag till förmån för hans önskan om enkel middag osv. Ni ska ju båda kunna se tillbaka på er bröllopsdag och känna att ni vart nöjda. Om du tror att avsaknaden av de här fyra personerna är något du kommer ångra för resten av livet tycker jag verkligen du ska försöka få honom att förstå det på riktigt! 

Sedan måste jag bara tillägga att jag kan förstå hans oro över att de svenska gästerna bara ska prata svenska. Mina vänner är sociala, pratglada och vänliga människor som är öppna och trevliga mot alla, men när jag har haft vänner på besök från Skottland & vi gått ut tillsammans har det blivit väldigt...svenskt. Det är lite av ett stressmoment för mig inför vår bröllopsdag, då jag inte vill behöva känna att det är mitt ansvar att hela tiden se till att ingen känner sig utanför, att alla pratar engelska osv. I min erfarenhet är det ofta så som Sebastiána skriver, att svenskarna bara pratar engelska när de vill fråga den engelsktalande något specifikt. Själv tycker jag det är ren hyfs att alltid prata engelska när någon som inte kan svenska är i rummet, även om jag pratar med en svensk. Enda undantaget är när svärmor/släkt är här & jag pratar med min lilla dotter (jag pratar strikt svenska & sambon engelska med henne), men det är alla införstådda med. 

• solros

Jag tycker att han ska skärpa sig, det är din dag och du har säkert tänkt på den sen du var liten flicka, så är det med tjejer, självklart ska man kompromissa, men dina vänner ska väl ändå få vara med och han kanske inte har lika mycket vänner som du, men han måste tänka på dig och att det faktiskt ären kvinnas romantiska dröm det här med bröllop, och då vill man naturligtvis ha med dom man tycker om. För din egen skull, stå på dig. MVH Zandra

• MuBu
    förlovadflicka skrev 2011-04-11 18:13:05 följande:
    Ja, det är klart, men inte på bekostnad av sin egen lycka, jag menar det är inte mycket hon begär... 
    Visst det är inte mycket hon begär, men man får inte glömma att det gäller hans lycka med, varför ska våran lycka som tjej vara viktigare? Det är väl båda som gifter sig?
    solros skrev 2011-04-12 09:27:23 följande:

Jag tycker att han ska skärpa sig, det är din dag och du har säkert tänkt på den sen du var liten flicka, så är det med tjejer, självklart ska man kompromissa, men dina vänner ska väl ändå få vara med och han kanske inte har lika mycket vänner som du, men han måste tänka på dig och att det faktiskt ären kvinnas romantiska dröm det här med bröllop, och då vill man naturligtvis ha med dom man tycker om. För din egen skull, stå på dig. MVH Zandra

Sen tycker jag att det att det är fel att säga att det är din dag. Det är väl inte bara hon som ska gifta sig?
    Även om flickor drömmer om bröllop så är det inte bara tjejen som gifter sig.
  • solros
    MuBu skrev 2011-04-12 09:37:53 följande:
    Visst det är inte mycket hon begär, men man får inte glömma att det gäller hans lycka med, varför ska våran lycka som tjej vara viktigare? Det är väl båda som gifter sig?

Sen tycker jag att det att det är fel att säga att det är din dag. Det är väl inte bara hon som ska gifta sig?
    Självklart är det inte bara hon som gifter sig, utan man är ju två om det, men jag menar bara att eftersom hon har anpassat sig till hans planer och ideer så kanske han kan anpassa sig lite till henne, jag förstår henne bara det är bara det. Jag vet vilket jobb det är att få igenom ett bröllop all planering och så.  Hon vill ju ha det perfekta bröllopet och det är klart hon ska få det. Jag vill bara tydliggöra vad jag menar. Dom är två och anpassar sig till varandra, jag menar bara att han kanske ska släppa till lite mer? För hennes skull.
  • BlackWIngedAngel
    Jag tycker inte att tjejens lycka är viktigare, men jag kan, som så många andra här tycka att hon redan har gjort ganska många kompromisser för att han ska bli lycklig och då kan det ju vara läge att han gör några också, så att båda kan få lite av de själva vill ha.
    Sedan håller jag helt med dig här. Detta evinnerliga tjat om att det är brudens dag är både tråkigt och tröttsamt. Alla kvinnor drömmer inte om bröllop hela livet och en del män gör det, så generaliseringen är bara onödig. Man gifter sig som ett par och bådas åsikter är viktiga.

• Sebastiána

Sncka om geleralisering! Jag tycker att man ska se till så att båda är nöjda. Man ska trivas och vara glad på sin bröllopsdag. Att påstå att alla tjejer drömmer om sitt bröllop från det att de är små och att det är kvinnors romantiska dröm att gifta sig är at gå väl långt. Jag hade inte en tanke på att gifta mig förrän jag träffade min nuvarande sambo. När min syster gifte sig funderade jag visserligen på hur jag skulle göra OM jag gifte mig, men det kändes ändå avlägset. För mig har det alltid varit en juridisk grej och jag har tänkt att om jag gifter mig blir det en snabb borgerlig vigsel utan krimskrams.

TS, jag tycker att det är synd att din blivande inte bjudit fler av sina vänner. Visst de kanske inte kan komma, men då kan de tacka nej. Och vem vet, någon av dem hade kanske kundnat komma ändå?!
  • Sebastiána

Jag kan förresten tillägga att det jag har hört från andra, som redan gift sig, som råd för vilka man ska bjuda är att man ska bjuda alla dem som man vill ha där - så långt det är möjligt. Därför jag jag bjudit en faster och kusiner medan min BM inte bjudit mer än närmsta familjen (vad gäller släkt alltså). Ska man tänka så ska TS givetvis ha sina vänner där. Men som sagt, försök verkligen se till att alla pratar engelska och att alla sitter blandat, även om det är svårt att blanda 5 med 19.

• mamma abroad

Tack igen for alla era asikter! Det var till stor hjalp nar vi diskuterade fram ett beslut som vi nu antligen har gjort!

Han va ok med att jag bjod in mina extra vanner om jag fortydligar for alla att de inte kan prata svenska sa det kandes som en fair deal

Nu kanns allt bara helt underbart! Jag vet att han ar glad for att det 'bara' blir en middag ute istallet for ett sort arrangemang och jag ar lycklig for att jag fa ha med alla som ar viktiga for mig. 

• tågjäntan

Jag kan ge tips om en grej man kan ha på bordet för att få igång samtalet om det behöver. I sommar är det fyra år sedan jag och min man var på ett bröllop i skottland där tjejen kom därifrån. När vi satte oss vid det fin dukade bordet fanns det, i typ papper, vikt med tre sidor eller hur man ska säga. Där stod det flera olika typ ordspråk "att åka fram på en räkmacka"  på svenska och engelska som man skulle försöka förklara för varandra. Vid vår del av bordet tror jag bara vi försökte förklara nåt ordspråk, annars flöt samtalet på bra ändå. Det finns ju flera olika seder och bruk i de olika länderna som var intressanta att prata om och förklara.
    Detta behöver inte vara fancy, behöver inte förklaras av någon toastmaster eller värd, men det finns där som hjälp att göra festen lite trevligare.
    Lycka till!

• Sebastiána
    mamma abroad skrev 2011-04-12 22:04:06 följande:
    Tack igen for alla era asikter! Det var till stor hjalp nar vi diskuterade fram ett beslut som vi nu antligen har gjort!

Han va ok med att jag bjod in mina extra vanner om jag fortydligar for alla att de inte kan prata svenska sa det kandes som en fair deal

Nu kanns allt bara helt underbart! Jag vet att han ar glad for att det 'bara' blir en middag ute istallet for ett sort arrangemang och jag ar lycklig for att jag fa ha med alla som ar viktiga for mig. 
    Vad bra!
  • förlovadflicka

Åh, vad glad jag blir för din skull! Bra att du stod på dig! :D
  • Aniara4
    Vad bra att ni kunde komma överens!
Svar på tråden Vill inte utesluta 4 kompisar!