• Sebastiána

Varför bara bjuda ena parten i ett par?

Jag har så svårt att förstå varför man bara bjuder ena parten i ett etablerat par. Varför gör man det? Det enda argumentet jag kan tänka mig är att den ena parten är kriminell, alkoholist, knarkare, psykiskt störd eller liknande. Då är det väl OK. Men argumentet "Vi har aldrig träffat honom/henne". Vad är det för trams!? Om man bjuder folk som man känner och som man tycker om vill man väl även träffa deras respektive. Man kanske inte bara ska fråga sif "Har vi träffat den här personen som A är gift/sambo med?" uten också "Kommer vi att träffa personen som A är gift/sambo med i framtiden?".

Bröllopsfesten är givetvis till för att fira att brudparet gift sig, men gästerna är inte statister utan det är meningen att även de ska ha trevligt. Det är först och främst brudparets kärlek som firas men även kärleken i stort och då är väl gästernas kärlekar lika viktiga?

Man ska också tänka på att det (faktiskt) även är ett liv efter bröllopet. Om man underkänner en väns respektive, hur nära vän är man då? Och varför skulle denna vän vilja umgås med en i framtiden?

• Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?
  • zvartaliljan
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-12 11:11:52 följande:
    Det tror jag inte. Som Sebastiána skrev så står det +1 i inbjudan om så gäller, även i amerikanska storstäder där detta är ett mer uttalat fenomen.

Jag tror snarare att det är i brist på kunskap som hon fått för sig detta. Har hon bott i NY så har hon kanske gått som dejt (eller som +1, kanske man ska säga). Som dejt får hon ju ingen egen inbjudan utan blir tillfrågad att följa med av den person som har blivit inbjuden och då kanske hon inte vet att det står med i inbjudan om dejt är välkommen. Har hon dessutom bott i USA en längre tid så kanske hon inte blivit inbjuden till särskilt många svenska bröllop som vuxen och har därför inte heller koll på att man normalt sätt inte bjuder in dejter i Sverige.

Säg ifrån; förklara att detta inte är en norm i Sverige och att dejter inte är inbjudna. Förklara gärna att hade de varit det så skulle det stått i inbjudan. Hon är gäst och får helt enkelt acceptera de regler som ni har på er fest.
    Jo jag sa till henne nu o tydligen är det en kille hon funderar på att fråga som hon varit lite on/off med i 10 år nu och kanske de är on nu igen...jag har aldrig hört talas om honom och aldrig träffat honom...skulle väl vara roligt o få träffa honom, som tydligen betyder så mycket för henne så hon inte kan släppa honom ,men INTE på mitt bröllop! Inte när de tydligen inte har ett riktigt förhållande, förstår inte varför hon ens vill ta med honom då, han lär väl bli skrämd av att träffa hela stora tjocka släkten på en gång liksom!
    Hon blev inte särskilt glad men skriver att hon är ledsen att hon "missat att dejter inte är inbjudna",  som att jag borde ha skrivit ut det tydligt i inbjudan alltså...
  • Jeliqa
    Kattpoet skrev 2011-04-12 08:42:44 följande:
    Om man inte är vän med sina vänners respektive eller ens har träffat dem, då bör man sätta sig ner och fundera varför.
    Om jag aldrig träffar mina vänner respektive, måste det väl betyda att jag inte träffar mina vänner så ofta för att ens kalla dem vänner.  
    Jag känner och har pratat med alla mina vänner respektive även de som bor utanför sverige och jag endast har mött över skype. 
    Så där man ju inte säga, att har man inte träffat sina vänners respektive så kan man inte kalla vännerna för vänner längre! Det kan ALLTID finnas orsaker runt omkring till varför man väljer att inte bjuda den respektive eller varför man inte träffat denne. Det betyder INTE att vänskapen inte finns. 

• Kattpoet

Men OM vänskap finns så borde man väl ha någon gång hälsat på personen eller  krockat på personen som är ens väns  käresta?

• Jeliqa
    Kattpoet skrev 2011-04-12 13:01:30 följande:
    Men OM vänskap finns så borde man väl ha någon gång hälsat på personen eller  krockat på personen som är ens väns  käresta?

Inte nödvändigtvis. Jag har exempelvis några väldigt goda vänner som bor väldigt långt bort (nu pratar vi 80 mil). De har nyligen (för cirka två-tre månader sedan) skaffat pojkvän/flickvän och eftersom vi har möjlighet att ses ungefär två gånger per år så har jag inte kunnat träffa deras respektive ännu. Pratat om dem har vi såklart gjort men tyvärr inte hunnit ses.
  • Kattpoet

Jag har halva vänkretsen  i ett annat land,  vi ser alltid till att  alla har pratat med varandra.  Att snacka över skype är att faktiskt lite som att mötas och det så vi gör så att alla känner varandra.

Kanske är det för vi alla har lärt oss att  vi behöver varandra om något händer. 

• Jeliqa

Ja skype är jättebra att använda för att prata med varandra, men själv anser jag inte att man träffat personen i fråga först man sett i verkligheten.
    Jag säger inte att man inte ska bjuda den respektive om man inte träffat denne, det är helt upp till var och en hur man vill göra i den frågan, det enda jag säger är att man visst har kvar vänskapen med sina vänner trots att man inte ännu hunnit träffa respektive i verkliga livet.

• impegno di nozze
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-12 11:22:52 följande:
    Det var väl just att du skrev att det inte finns något rätt och fel som Sebastiána svarade på. Hon poängterade att det finns rätt och fel ur ett norm- och etikettsperspektiv, vilket det gör.

Angående inlägget så kan man ju skriva av sig på ett forum ibland när man irriterar sig på saker. Och beträffande vad man hade sagt till människor i sin närhet så undrar jag varför man inte skulle kunna säga det till sin umgängeskrets öga mot öga?
    Men det är varken utgångspunkt eller huvudbudskap i "huvudinlägget", så då är det ju väldigt motsägelsefullt i så fall..;)
    På ditta andra svar: Precis, det undrar jag med! Det är så lätt att vara kaxig gömd bakom en datorskärm men inte lika lätt i verkligheten.  
  • Hotlena
    impegno di nozze skrev 2011-04-12 10:33:50 följande:
    Om du läser vad jag skrivit tidigare kan du läsa vad min åsikt är och hur både jag och min sambo ser på detta ämne. Vi tycker också det är självklart att bjuda alla respektive.  Det jag är kritisk till är inlägg som endast är avsedda för att provocera och skapa en debatt med en tråkig ton som inte har något annats syfte än just att provocera och som inte bidrar till något konstruktivt. Skulle du uttrycka dig i samma ämne och med samma ord till människor i din närhet, öga mot öga? Det tror jag inte.. 
    Jag förstår inte vad du anser är så fel med inlägg av den här sorten? Jag tycker det är superintressant att läsa vad folk tycker och tänker kring allt som har med bröllop och planering att göra. Att få hjälp med sina problem och att få prata av sig är väl precis vad ett foruminlägg är till för? Du kan ju alltid välja att inte engagera dig om det inte faller dig i smaken.
  • Sebastiána
    impegno di nozze skrev 2011-04-12 13:58:25 följande:
    Men det är varken utgångspunkt eller huvudbudskap i "huvudinlägget", så då är det ju väldigt motsägelsefullt i så fall..;)
    På ditta andra svar: Precis, det undrar jag med! Det är så lätt att vara kaxig gömd bakom en datorskärm men inte lika lätt i verkligheten.  
    Jag kan säga detta, och har också gjort det, till folk i min närhet. Jag tycker inte att det är det minsta kontroversiellt att säga att jag tycker att man ska bjuda båda i ett par om inte särskilda skäl finns att inte göra det.

Jag har läst så många trådar där det står att "jag vill inte träffa folk jag inte har något gemensamt med på MITT bröllop", eller "jag känner inte hans flickvän så henne vill jag inte bjuda" och undrar varför?
  • BlackWIngedAngel
    impegno di nozze skrev 2011-04-12 13:58:25 följande:
    Jag ser verkligen inte alls vad som är motsägelsefullt.

Och vi undrar uppenbarligen inte precis samma sak. För jag ställer frågan, "Varför skulle man inte kunna säga det till folk i sin närhet?", inte "Varför säger inte TS detta till folk i sin närheten istället?"
    Jag ställde frågan därför att jag inte alls ser varför man skulle "gömma sig bakom en datorskärm" bara för att man vädrar en synpunkt på ett diskussionsforum. Man kanske talar om det privat med människor runtomkring sig också. Jag ser inte varför du utgår ifrån att TS inte kan säga detta till människor i sin omgivning.  
Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?