• Sebastiána

Varför bara bjuda ena parten i ett par?

Jag har så svårt att förstå varför man bara bjuder ena parten i ett etablerat par. Varför gör man det? Det enda argumentet jag kan tänka mig är att den ena parten är kriminell, alkoholist, knarkare, psykiskt störd eller liknande. Då är det väl OK. Men argumentet "Vi har aldrig träffat honom/henne". Vad är det för trams!? Om man bjuder folk som man känner och som man tycker om vill man väl även träffa deras respektive. Man kanske inte bara ska fråga sif "Har vi träffat den här personen som A är gift/sambo med?" uten också "Kommer vi att träffa personen som A är gift/sambo med i framtiden?".

Bröllopsfesten är givetvis till för att fira att brudparet gift sig, men gästerna är inte statister utan det är meningen att även de ska ha trevligt. Det är först och främst brudparets kärlek som firas men även kärleken i stort och då är väl gästernas kärlekar lika viktiga?

Man ska också tänka på att det (faktiskt) även är ett liv efter bröllopet. Om man underkänner en väns respektive, hur nära vän är man då? Och varför skulle denna vän vilja umgås med en i framtiden?

• Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?
  • Kattpoet

Ny pojkvän och redan förlovad,  ja du  etikett säger att då ska  man bjuda  båda.

• Ciccci

etikett o etikett!
    JAG personligen bryr mig inte om ETIKETTEN, utan bjuder de jag/vi vill ha på vårt bröllop..
    Sen om någon tar illa upp för han/hon inte får ta med sig sin pojk/flickvän det bryr jag mig inte om...

Etikett
    Pööh!

• Kattpoet

Cicci vad bra då kan dina gäster komma i blåställ  eller vit klänning  till ditt bröllop eftersom du inte bryr dig om etiketts regler.

Vad skönt att det finns någon man inte behöver klä upp sig för. 

• Ciccci
    Kattpoet skrev 2011-04-17 16:07:08 följande:
    Cicci vad bra då kan dina gäster komma i blåställ  eller vit klänning  till ditt bröllop eftersom du inte bryr dig om etiketts regler.

Vad skönt att det finns någon man inte behöver klä upp sig för. 
    Egentligen JA!
    Men eftersom jag känner de som jag bjuder så kommer de självklart komma välklädda, det är ju trots allt ett bröllop.. :)
  • Kattpoet

Det inte självklart att folk kommer välklädda till bröllop,  jag sett  folk knalla i i träningsoveral byxor till bröllop,  etiketts reglarna är där för  hjälpa oss och göra saker lättare för oss.

• Humlan66

Ha ha ha ja du , min familj kommer skita högaktningsfullt i att det står "kavarj" i våran inbjudan.
    Varför kosta på sig nya kläder för att gå på bröllop lixom.. Nä det ligger inte för dem tyvärr.. trist  trist

• Humlan66
    Kattpoet skrev 2011-04-17 15:29:40 följande:
    Ny pojkvän och redan förlovad,  ja du  etikett säger att då ska  man bjuda  båda.
    Ja dom har väl vart ihop några månder eller så, men det är nytt för mig . Jag har knappt träffat hennes pojkvän ens
  • Sebastiána
    Ciccci skrev 2011-04-17 15:34:48 följande:
    etikett o etikett!
    JAG personligen bryr mig inte om ETIKETTEN, utan bjuder de jag/vi vill ha på vårt bröllop..
    Sen om någon tar illa upp för han/hon inte får ta med sig sin pojk/flickvän det bryr jag mig inte om...

Etikett
    Pööh!
    Etikett är inte bara "gammalmodiga regler" utan hyfs och stil och artighet skulle jag vilja säga. En bra värdinna bryr sig inte bara om sig själv utan är också mån om att gästerna ska ha det trevligt.
  • Vi2alltid

Men det är helt klart lite lustigt att vissa saker bara "ska vara". Du SKA bjuda respektive. Men om de inte är förlovade så ska de inte sitta ihop.
    Skämt åsido: De som bestämt detta en gång i tiden: hur ska ni ha det liksom :)

Enligt etiketten måste alltså min man bli bjuden, men jag har varit på flera bröllop där jag knappt sett röken av honom på hela kvällen!

• FelizLane

Jag har ett typiskt sånt här problem faktiskt! Jag går i skolan och slutar nu till sommaren. Vi har varit 16 tjejer i klassen och vissa gillar jag mer än andra och så vidare. De allra flesta har pojkvän, man eller så. Men dessa har jag aldrig träffat. Till mina två stora frågor nu, 

1. Hade ni bjudit alla tjejer? Eller valt ut dom ni faktiskt umgicks mest med.
    2. Hade ni bjudit deras pojkvänner, män etc?  

Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?