För många inbjudna, vad gör jag nu?!
För att göra en lång historia kort. Jag har en liten släkt och bjuder 30 pers, sambon har stor släkt och bjuder 100 pers. Jag har i princip skött all planering, däribland bokning av lokal. Vi hade alltså till en början 130 inbjudna, och jag var i ett tidigt skede och kollade på en lokal med ett maxantal på 125 gäster. Min sambo tyckte ändå den var onödigt stor för han var övertygad om att max 50 pers skulle komma från hans sida pga de långa avstånden (jag räknade med att mina 30 pers skulle komma, alltså skulle vi bli max 80 pers.) Jag velade ett par veckor men blev sedan övertygad av sambon att det inte kommer komma så många.
Allteftersom har sambon (rätt arg på honom nu hehe) "kommit på" fler gäster, bortglömda barn osv. Dessutom har vi några stycken som har tagit sig friheten att bjuda in fler folk från hans sida (jag har sagt till han att den disskusionen får han ta då det är hans familj, jag är alldeles för blyg för att ta upp de där, men han har hela tiden hänvisat till att inte alla kommer komma). Sammanlagt blev det 10 gäster till, alltså 140 inbjudna till en lokal för max 125.
Osa gick ut idag, alla "mina" 30 har sagt JA, ca 90 av "hans" har sagt JA. Alltså är vi 120 gäster än så länge, och 20 st har inte ens brytt sig om att svara.
Så till frågan, vad gör jag nu?
* Ska vi ens ringa de sista 20 pers och fråga om de kommer, eller bara hoppas på att de inte dyker upp.
* Om dom ringer om några dagar, vad ska man säga då? Jag kan ju inte ta tillbaka en inbjudan, det är ju ofint?!
* Om dom inte hör av sig alls, men helt enkelt dyker upp på bröllopsdagen, vad gör jag då?
Är helt trött på det här med gästlistan nu, har oroat mig för den hela tiden... Byta lokal känns inte aktuellt med bara en månad kvar, dessutom ligger denna lokal och kyrka mitt i ingenstans så jag har inte den blekaste aning om vart vi skulle kunna ta vägen! Är det helt kört eller?!