• Hoffsennanen Tottoplex

Åh livets dilema...!

Ibland blir jag så ridsugen att jag blir tokig... bara ridit nån gång varje år innan men nu på senare har jag bara velat mer och mer. Dock finns det inte många häromkring som har hästar "över" och ridskola är väl inte direkt vad jag är sugen på...

Någon mer som bara vill ha något ibland och är typ tokig i längtan?!

(Hjälper inte just nu att jag kollar på "Mannen som kunde tala med hästar". Stillar inte direkt mitt begär...)

• Svar på tråden Åh livets dilema...!
  • durrasflikka

Leta efter folk som söker medryttare och har mer än en häst så du kan ha sällskap eller kan ta med en kompis som också kan rida..

• Hoffsennanen Tottoplex

Åh är så nervös! Ska träffa en imorgon! Och visst, jag är lite osäker också då det var ett bra tag sen jag red! Bara ridit hos vänner och några turridningar tidigare. Men tog kontakt med en tjej som sökte och nu ska jag träffa henne imorgon!!!! Är sjukt nervös!!! Men hon har sagt att det är ingen fara med min ridvana mer hur mycket jag kan med allt runt om. Och där är jag mest ringrostig så vi fåf väl se hur det blir! Jag gör ett innlägg! Ska bli jätte spännande!

• Chicita
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-06 21:35:47 följande:
    Åh är så nervös! Ska träffa en imorgon! Och visst, jag är lite osäker också då det var ett bra tag sen jag red! Bara ridit hos vänner och några turridningar tidigare. Men tog kontakt med en tjej som sökte och nu ska jag träffa henne imorgon!!!! Är sjukt nervös!!! Men hon har sagt att det är ingen fara med min ridvana mer hur mycket jag kan med allt runt om. Och där är jag mest ringrostig så vi fåf väl se hur det blir! Jag gör ett innlägg! Ska bli jätte spännande!
    Det går säkert bra Glad
    Vi håller tummarna... berätta om du fått din hästabstinens stillad sen Flört
  • Hoffsennanen Tottoplex

Hej tjejer!!! Åh vad trevligt det va! Ägaren var jätte trevlig och hästen väldigt väldigt fin!! Hon har den inackonerad och tjejen som äger gården ger ridlektioner. Ägaren till hästen betalar några ridlektioner så hon vet att allt funkar och jag får lära mig lite osv. Hur många gör det! blev bara en snabbis med lite rycktning och genom gång av vart allt fanns osv! Känns verkligen bra!!

• durrasflikka
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-07 21:04:51 följande:
    Hej tjejer!!! Åh vad trevligt det va! Ägaren var jätte trevlig och hästen väldigt väldigt fin!! Hon har den inackonerad och tjejen som äger gården ger ridlektioner. Ägaren till hästen betalar några ridlektioner så hon vet att allt funkar och jag får lära mig lite osv. Hur många gör det! blev bara en snabbis med lite rycktning och genom gång av vart allt fanns osv! Känns verkligen bra!!
    Vad skoj att allt känns bra. Hoppas du kan stilla din abstinens lite nu då. =)
  • Mirjami
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-05-29 23:11:38 följande:
    Ibland blir jag så ridsugen att jag blir tokig... bara ridit nån gång varje år innan men nu på senare har jag bara velat mer och mer. Dock finns det inte många häromkring som har hästar "över" och ridskola är väl inte direkt vad jag är sugen på...

Någon mer som bara vill ha något ibland och är typ tokig i längtan?!

(Hjälper inte just nu att jag kollar på "Mannen som kunde tala med hästar". Stillar inte direkt mitt begär...)
    Måste bara dubbelkolla- Är det inte du som gett offert till oss för servering på vårt bröllop? För dit kommer nämligen min m2b:s moster med familj. De äger två hästar och dottern deras studerar heltid och tar hand om hästarna själv med jag vet att hon vill ha hjälp med att sköta och rida dem. Tänkte bara nämna det ;)
  • Chicita
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-07 21:04:51 följande:
    Vad kul Skrattande
  • Hoffsennanen Tottoplex

Hej... Inte lika pigg idag. Ramlade av illa igår och fick spendera söndags kvällen på akuten. Hjärnskakning och väldig värk i rygg osv. Har inte bestämmt mig men känns inte bra att rida själv. Så kanske borde jag hitta någon annan.

• Chicita
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-13 14:43:53 följande:
    Hej... Inte lika pigg idag. Ramlade av illa igår och fick spendera söndags kvällen på akuten. Hjärnskakning och väldig värk i rygg osv. Har inte bestämmt mig men känns inte bra att rida själv. Så kanske borde jag hitta någon annan.
    Ajdå...
    Varför ramlade du av?
    Alltså jag frågar inte på något elakt sätt nu...

Om hästen blev rädd så är det inte säkert att det händer igen, eller så kommer du vara mer beredd nästa gång.
    Om den kastade av dig så kanske du behöver en lugnare häst och någon att rida ut med...
    Men står det inte fler hästar där?  Prata ihop dig med dom andra tjejerna i stallet och kolla om dom kan följa med dig ut, i alla fall i början.
    Och ge inte upp direkt. Om du inte trivs med hästen så sök någon annan, Man ska ha "personkemi" även med hästen... Men sköt om denna tills du hittar någon annan. Risken är stor att du kommer att bli rädd om du inte sitter upp på denna häst igen och rider tills du känner dig trygg. Speciellt när du inte hade ridit på så länge före detta...
    Men som sagt, prata med dom andra i stallet så kanske ni kan ta sällskap. Det är ju roligare att ha någon med sig också Glad 

Krya på dig 
  • durrasflikka
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-13 14:43:53 följande:
    Jag håller med Chicita, du får se om där är andra att rida med. Finns där ingen ridbana som du kan rida in dig lite på den hästen? Så du känner dig trygg på den ryggen.
  • Vi2alltid

Idag vågade jag mig upp på hästryggen igen!! Det gick riktigt bra, men det var väldigt läskigt att galoppera... hur kan det va läskigt, man har ju gjort det hundra gånger förr?!?! Men hästen började dra upp huvudet så jag avbröt galoppen, och vågade inte prova igen.... Är lite besviken, men hur duktig man är sitter ju inte i om man galopperar, försöker jag intala mig :) .... jag klarade framdelsvändning och skänkelvikning och instruktören berömde mig för att jag hade så fin sits!

Jag ska ta upp det här igen, jobba i skritt och trav tills jag känner mig säker igen!

• Chicita
    Vi2alltid skrev 2011-06-17 18:44:16 följande:

Idag vågade jag mig upp på hästryggen igen!! Det gick riktigt bra, men det var väldigt läskigt att galoppera... hur kan det va läskigt, man har ju gjort det hundra gånger förr?!?! Men hästen började dra upp huvudet så jag avbröt galoppen, och vågade inte prova igen.... Är lite besviken, men hur duktig man är sitter ju inte i om man galopperar, försöker jag intala mig :) .... jag klarade framdelsvändning och skänkelvikning och instruktören berömde mig för att jag hade så fin sits!

Jag ska ta upp det här igen, jobba i skritt och trav tills jag känner mig säker igen!

Sänk handen om hästen lyfter huvudet. Nästan så du har har en hand på var sida av manken.
    Ju lägre hand du har destå svårare för hästen att lyfta huvudet.
    Sen är det ju lätt att man spänner sig och på så sätt lyfter upp sig ur sadeln också. Så försök slappna av och sitt tungt så hjälper det med Glad 
  • Vi2alltid
    Chicita skrev 2011-06-17 19:15:57 följande:
    Sänk handen om hästen lyfter huvudet. Nästan så du har har en hand på var sida av manken.
    Ju lägre hand du har destå svårare för hästen att lyfta huvudet.
    Sen är det ju lätt att man spänner sig och på så sätt lyfter upp sig ur sadeln också. Så försök slappna av och sitt tungt så hjälper det med Glad
    Jo det är ju det som är problemet att jag blir så rädd och då har jag inte sinnesnärvaro att göra rätt... så jag behöver jobba på och bli trygg först
  • Hoffsennanen Tottoplex

Oj denna tråden va inte från igår!
    Hur har det gått för er?
    Sj besökte jag aldrig det stallet igen...va inte i närheten av en häst på över ett år...MEN!
    Min svärmor ringde mig på jobbet och tyckte att det var dags att försöka igen i sommeras....så i höstas skrev vi båda in oss på ridskolan!
    Jag va säker på att det skulle börja lite lugnt och fint i stallet men nej då...jag fick en gigantisk häst...och ja..jag kom fasen i mig upp i vilket fall..! Skrittade riunt i mitten i två lektioner...sen travade jag ngr lektioner...och tillslut kom galoppen..! Dock tog det väldiigt många gånger innan jag kom dit! Efter att vi hade hoppning för ngr veckor sedan så blev jag livrädd då hästen inte riktigt ville och jag va säker på att jag skulle ramla av... det gjorde att jag hela förra veckan hade ont i magen då jag visste vi skulle ha hoppning i söndags. Dock hade jag en annan häst och jag kände verkligen att hon lyssnade på mig...och min snälla ridskolelärare lät mig ta den lilla banan i trav. Och helt otroligt men jag galloperade det sista!!
    Från att ha gått in på lektion och mått illa av nervositet från att hoppa av och känna sig så sjukt nöjd är underbart! Är övertygad om att jag kommer bli rädd massor av gånger till men förhoppningsvis kommer jag ändå fortsätta sitta upp och försöka!
    Hoppas det går jättebra för er andra! 

Svar på tråden Åh livets dilema...!