Har kärlek och bröllop en åldersgräns?
Vid vilken ålder tycker ni att det är okej att gifta sig? När är för tidigt och vem bestämmer egentligen det? Har kärlek och bröllop en åldersgräns?
Vid vilken ålder tycker ni att det är okej att gifta sig? När är för tidigt och vem bestämmer egentligen det? Har kärlek och bröllop en åldersgräns?
Måste bara inflika en grej jag tänker på ganska ofta när jag läser här, angående eventuell omognad vid ung ålder. Det är inte säkert att den omognaden någonsin går över! Det hänger en del människor här som är mycket äldre än mig och som ska gifta sig, men ändå visar tecken på omognad... Menar definitivt inte att hänga ut någon, för jag menar ingen speciell, men till exempel om man har problem i sitt förhållande, varför frågar man främmande människor på nätet om hjälp istället för att prata med sin partner?? Och vet man inte att det är heeelt fel att ta tillbaka inbjudningar? Och varför kan man inte (iaf försöka) hålla sams med sina svärmödrar? (även om de säkert är ragator :P) Läste precis en tråd om favours där massa folk hoppade på pinkgrape för att hon ville ha favours fastän att de har kuvertbröllop, men snälla någon, vem är så fånig och barnslig att den skulle bli stött för att brudparet lagt ut en hundralapp på favours och låtit dem betala en tia extra?
Och ni som såg fyra bröllop, hur omogna var inte alla som dansade bröllopsvalser för att sedan övergå i världens fulaste och töntigaste dans?
Kom inte och klaga liksom, mognad behöver inte ha med ålder att göra :P
I dessa kulturer där unga tonåringar gifter sig hela tiden och och det... fungerar.. Ja, de har en annan kultur och kanske är mer mogna än svenska tonåringar. Men det är ju inte direkt frivilligt alltid, det är ofta arrangerat (som en vän till mig, hon har ett arrangerat äktenskap och fick barn och allt innan hon fyllde 20, hon är inte speciellt lycklig!). De fostrar ju tjejer till att man ska gifta sig ungt och ta hand om en man, men de får ju ingen chans att göra nåt annat heller. Tänk om de vill studera, resa eller vad som helst innan de gifter sig med nån de själva valt att elva med. Hjärnan utvecklas inte färdigt förrän vid ca 20 år, många unga tjejer i andra länder som gifter sig när de inte ens fyllt 17 får skador vid förlossningar som de inte har sjukvård till att reparera. De har det inte speciellt lätt heller om de vill skilja sig.
Nä, det är bra att man måste fyllt 18 i Sverige. Sen om man är mogen för sin ålder... jo, men man kan fortfarande inte jämföra en tonåring med en tex 30-åring. Det händer som sagt mkt mellan 18-25 år.
Ett annat problem är att alla 16-åringar tycker att just de är mognast i världen och att alla andra bara är dumma som inte förstår det, men det är ganska få som gör en korrekt bedömning av sin egen mognad...
Jag kommer att vara 19år och m2b 20år när vi gifter oss nästa år! Men så har vi faktiskt varit tsmns i 5 år nu och allt känns helt rätt!
Eg finns bara ett svar på frågan: lagen i Sverige säger 18 år för att få gifta sig. Enskilda kan vara redo före efter eller aldrig, men lagen säger 18 år. Inte mycket kvar att diskutera, i min värld.
Nu hade jag personligen absolut inte varit redo vid 18 (biologiskt för att få barn kanske, men inte för att leva i en vuxen relation och ta ansvar för den - kan jag tycka såhär i efterhand). Men hade jag velat gifta mig då hade ingen kunnat hindra mig och jag hade fått ta konsekvenserna av det beslutet.
Jag tycker att lagen är bra som den är. Var själv 20 när jag gifte mig och min man var 21. Men då hade vi gått igenom en hel del eftersom vi har ett barn tillsammans. Annars hade vi antagligen väntat längre med det.
Så pedofili är det endast innan man går in i puberteten?
Idag så få flickor puberteten tidigare än förr, idag är det inte ovanligt vid 10 och vissa länder 9.