Har kärlek och bröllop en åldersgräns?
Vid vilken ålder tycker ni att det är okej att gifta sig? När är för tidigt och vem bestämmer egentligen det? Har kärlek och bröllop en åldersgräns?
Vid vilken ålder tycker ni att det är okej att gifta sig? När är för tidigt och vem bestämmer egentligen det? Har kärlek och bröllop en åldersgräns?
Jag har inte läst vad övriga skrivit men jag gifter mig om några veckor och är 23, blivande mannen är 29.
Visst gör det !
Men har i Sverige bör man hålla sig till Svenska lagar och regler och som samhället är idag så nej, då går det inte att gifta sig vid 16.
Den dagen barnen har ett fast jobb vid 13 och jobbar 45 timmar i veckan så kommer det att funka att gifta sig tidigt.
Jag måste säga att jag förstår inte varför någon skulle "behöva" gifta sig före arton års ålder. Visst om man är gravid, det är enklare att vara gift att få barn. Men det löser sig juridiskt annars också, man måste bara skriva en himla massa papper. Så jag tycker arton är en naturlig gräns. Sedan om folk är mogna då eller inte är ju en annan fråga, men det finns ju folk som är fyrtio som inte är mogna för det engagemang ett äktenskap innehär heller så...
Men även i vissa av dessa länder försöker de stoppa bröllop mellan barn under 17 eftersom man har insett att kvinnokroppen inte är redo att föda barn ännu. Betänk att dessa tjejer har inte möjlighet att få den vård vi har eller mat i vissa fall.
http://www.fistulafoundation.org/
Hjärnan är ju inte klar växt tills man är runt 20, man har en helt annorlunda kemisk balans i hjärnan när man är under 20 än när man är över 25 i de flesta fallen.
Åldern gör att man mindre spontan, mindre benägen att ta risker och inte tänka på morgon dagen, tjejers hjärnor mognar fortare än killars.