• Tårtsmula

Erfarenhet av rosor från Hötorget?

Hej alla blivande brudar och alla gifta!

Jag har äntligen kommit fram till en fantastiskt vacker dukning. Den förutsätter massor av rosor och då är det ju av största intresse att få tag i såna billigt. Jag bor i Västerås och gick till torget och köpte rosor för att göra en provdukning. Nu, fem timmar senare, tycker jag att dom ser ledsna ut. Jag får verkligen ångest av det här. Hela dukningen pajjar om jag inte får tag i rosor och jag har inte budget för att betala 40 kr per ros. Har ni erfarenhet av rosor och blommor från Hötorget? Hur mycket har ni fått betala..???

• Svar på tråden Erfarenhet av rosor från Hötorget?
  • passionsblomman

Dina rosor behöver inte gå loss på 40:-/st bara för att du beställer god kvalité av en florist. Torgblommor skulle jag efter mina år i grossistled INTE köpa ifall de behöver vara av bra kvalité. (Jag vet nämligen vilka som köper vad...)Visst kan man ha tur och ofta har man säkert det, men jag skulle inte chansa till en viktig dukning. Köper du hela buntar av en florist, så hon inte behöver stå med varuvård och skala av blad, snitta och hålla på, så kan du säkerligen få ett vettig styckpris. Man behöver inte lägga samma påslag om man bara tar hem och sätter på hink och kunden gör det mesta jobbet själv. Du bör kunna få tag i bra rosor för mellan 20-25:-/st, som ett cirkapris.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Tårtsmula

Tack för synpunkten. Vi skulle behöva få ner blompriset rejält. Gärna 15 kr per ros. Och visst känner jag till refrängen att man får det man betalar för, snålheten bedrar visheten osv osv.... Man vill ju gärna att det ska bli bra, trots billigt.

Någon som har erfarenhet av Hötorget?

• passionsblomman

Men tala med din florist om det då, och säg att du skulle behöva hitta en ros för det priset. Vem vet vad de kan erbjuda? På sommaren ligger inte blommor lika högt som de gör på vintern, så det är inte alls säkert att det är omöjligt. Men jag vidhåller MED erfarenhet från torget och branschen i övrigt att du bör vända dig till en firma där du åtminstone får riktiga kvitton och nöjd-kundgarati. De flesta torgare kör inte på det. Och som sagt, jag har bra koll på vad det är de köper in. Det är inte samma kvalité. Men visst, det hoppar säkert in någon som berättar att hon köpte på torget och att det blev så bra SÅ. Och det var ju tur för henne då. Det kan precis lika gärna rasa. Den risken får du lov att vara beredd att ta. Så är det bara.
    Jag tror en florist kan hjälpa dig utan att du behöver tulla på kvalitén. men kom ihåg att prata om hela buntar och att de inte ska tas isär, och kolla vad de då kan göra för dig. Jag hade kunnat ordna det när jag jobbade det vet jag. Och då jobbade jag ändå i storstan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • EllaBella

Jag fick köpa dessa jumborosor (vet inte vad det kallas men de är alltså stora och långstjälkade ) för 20 kr/st hos min florist. Jag hade även samma rosor i min bukett så floristen köpte en hel bunt av vardera färg. De var hur fina som helst och höll en hel vecka efter bröllopet. Håller med passionsblomman här, fråga några olika florister vad du kan få för slags rosor för 15-20 kr/st. Ska du ha många går det säkerligen att få ned priset.

• prinsessanochjag

Sen kan det ju vara värt att veta att anledningen att blommorna på hötorget är så billiga beror till största del på att det inte betalas någon skatt, kanske inte så kul att bidra till svarta pengar.

• Blivande fru Swärdh

Vi var på torget i Slussen och köpte rosor till hela lokalen, min bukett och tärnornas bukett. Allt gick på 300:-
    Min brudbukett höll ytterligare 3 dagar efter festen. :)

• Tårtsmula
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-07-16 10:10:38 följande:
    Vi var på torget i Slussen och köpte rosor till hela lokalen, min bukett och tärnornas bukett. Allt gick på 300:-
    Min brudbukett höll ytterligare 3 dagar efter festen. :)
    Hej! Intressant! Gick du bara dit och köpte eller beställde du? Hur mycket kostade rosorna st?
  • Blivande fru Swärdh

Så här såg min bukett ut (som min syster gjorde).
    Rosorna kostade  3 eller 4 dussin för 100:-, kommer inte riktigt ihåg. Vi köpte både gula och rosa rosor.
    Pionerna kostade 25:- per paket (tror det kanske var 8 st i varje)
    Och dem vita små vita blommorna kostade 5:-/st. (Total blackout på vad dem heter haha)
    Gifte mig i lördags kl.15.30 och vi köpte blommorna kl.10 på morgonen.

• Tårtsmula

Vi tänkte åka förbi Hötorget eftermiddagen före vigseln samtidigt som vi hämtar upp min tärna. Sen åker vi raka vägen till festlokalen och gör i ordning den. Jag struntar i om blommorna ser ledsna ut dagen efter bröllopet. Huvudsaken som ser pigga ut under festen.

• Blivande fru Swärdh

Tycker det låter som en bra plan!
    Jag kunde inte brytt mig mindre om ifall blommorna höll dagen efter men min bukett höll upp till 3 dagar efter bröllopet. Lycka till! :)

Svar på tråden Erfarenhet av rosor från Hötorget?