• nike

Hur blir middagen om man har buffe.???

Hej, funderar på att ha buffe..men sen slog det mig att hur skall middagen kunna bli utdragen, lång, trivsam och mysigt om man inte har tre-rätters..? Vill folk sitta stilla innan, utan mat och efter utan mat??
    Hjälp? Hur har ni gjort? TIPS pleeeaaase!

• Svar på tråden Hur blir middagen om man har buffe.???
  • Caribbean wedding

Har varit på flera bröllop med buffe, många har valt att lösa detta genom att plocka fram ett snacksbord efteråt. Dessutom om ni ska ha dans efteråt är det bättre att sitta stilla efteråt än före. Men om ni inte vill de ska sitta stilla och riskera att ha tråkigt finns det även en massa aktiviteter för bröllop som kan få fart på stämningen.Låt de inte gå hungriga bara.

• Chicita

Jag var på en bröllopsfest med buffé för inte så länge sen. Och den blev både lång, trivsam och mysig...

Dom hade ordnat så det blev 3 omgångar med mat-plock. Först var det förrätterna som var samlade på ett bord.
    Senare fick man gå och ta varmrätt och sist kaffe och tårta.
    Toastmastern styrde hela kvällen bra och talade om när det var lämpligt att ta mat, vilket bord som gick först och i vilken ordning. samt när det var lämpligt att gå och ta mer om man ville...

Bara det är organiserat så är det inga problem. Värre om folk springer och plockar mat under talen osv.

• fru i augusti

Å, jag tänker på alla dom större fester med buffé (dop/födelsedagar/student) som jag varit på.
    Där man sitter i många timmar, äter och pratar,
    Tanken att det skulle inte bli trivsamt, mysigt och långdraget har inte ens slagit mig.

• tesso77

Vi kommer att buffe, fast bara som "huvudrätt". Först kommer gästerna få champange och snittar när det anländer till festen. Då ska det minglas och pratas i lugn och ro en stund. Sen kommer vi att ha en förätt som står klar när gästerna sätter sig. Sen kommer vi ha grill-buffe.  Det tar ju en stund för 100 gäster att ta mat och sedan äta tillsammans. Vi kommer att få gå från två håll. Efterätt hoppar vi över och har sedan "bara" kaffe, tårta och godis-buffe. Jag tror att det blir bra :)

• ClaraH
    tesso77 skrev 2011-07-29 13:31:43 följande:
    Vi kommer att buffe, fast bara som "huvudrätt". Först kommer gästerna få champange och snittar när det anländer till festen. Då ska det minglas och pratas i lugn och ro en stund. Sen kommer vi att ha en förätt som står klar när gästerna sätter sig. Sen kommer vi ha grill-buffe.  Det tar ju en stund för 100 gäster att ta mat och sedan äta tillsammans. Vi kommer att få gå från två håll. Efterätt hoppar vi över och har sedan "bara" kaffe, tårta och godis-buffe. Jag tror att det blir bra :)
    Vi gör samma sak att vi först har en förrätt som står på bordet. Sen blir det varmraättsbuffé med 6 tastället på 75 personer. Toast madame säger till när man får gå och ta om. Efterrätten får man också hämta själv. Det jag tror är viktigt är just att toast madame säger till när man får ta om så att det funkar mellan talen.
  • SaJo1981

Vi hade buffé på vårt bröllop i lördags, fanns då förrätt sen buffé middag o sen kaffe otårta så vi satt rätt länge o myste till bords ändå! Fördelen tycker jag är att folk tar det lite mer lättsamt som att våga resa sig för en rökpaus eller kissepaus lite närsom, vi ville iofs inte att det skulle bli så långdraget vid bordet så för oss var allt utmärkt!

• tesso77
    SaJo1981 skrev 2011-07-29 15:03:19 följande:
    Vi hade buffé på vårt bröllop i lördags, fanns då förrätt sen buffé middag o sen kaffe otårta så vi satt rätt länge o myste till bords ändå! Fördelen tycker jag är att folk tar det lite mer lättsamt som att våga resa sig för en rökpaus eller kissepaus lite närsom, vi ville iofs inte att det skulle bli så långdraget vid bordet så för oss var allt utmärkt!
    Vi är med  ute efter en mer lättsam middag, har ibland upplevt en 3 rättersmiddag på bröllop som ganska stelt.
  • Vi2alltid

Jag förstår inte frågan... varför skulle det inte kunna bli en lång middag? Vi hade buffé, och med tal och grejer så tog typ 4 timmar!!!! Folk tog flera gånger, och så hade vi en efterrätt också.

• Guffi

Förlåt om jag kapar tråden lite nu, men ni som haft förrätt ståendes på borden när gästerna kommer - vad har ni serverat då? Och hur har ni förberett? Har någon dukat fram detta efter vigseln precis eller har ni valt sånt som klarar att stå ute ett tag??
    Är ju liksom en massa sånt praktiskt också som ska till.. :)

• Emblas Mamma
    Guffi skrev 2011-07-29 22:55:58 följande:
    Förlåt om jag kapar tråden lite nu, men ni som haft förrätt ståendes på borden när gästerna kommer - vad har ni serverat då? Och hur har ni förberett? Har någon dukat fram detta efter vigseln precis eller har ni valt sånt som klarar att stå ute ett tag??
    Är ju liksom en massa sånt praktiskt också som ska till.. :)
    Vi hade skagenröra på rågbröd,
    vi hade 4 stycken som arbetade i köket, och när vi hade kommit och skålat färdigt därute så gav toastmadame tecken åt kökspersonalen att sätta fram förrätten,
    nån minut senare kallade hon in gästerna, så max 4-5 minuter tog det innan man började äta från att det ställts fram. :)
    För mig smakade det fortfarande fräscht och mycket gott!
  • lunagarden

Vi hade buffé på vårt bröllop och det var superlyckat

Först hade vi en serverad förrätt, sen en varmrättsbuffé som även innehöll kex och ostar, sen serverades efterrätten.

Middagen tog ca fyra timmar, toastmadame styrde när det var dags att ta om, och en del smet ut då och då på små pauser mellan mat, tal och spex.

Vi hade runda bord med ca åtta pers vid varje + honnörsbord, och jag tror det bidrog till den härliga stämningen. Tiden bara flög iväg!

• Aleta

Men! Varför vill ni att middagen ska bli utdragen och lång? Jag tycker att det är ett plus om den inte är alltför lång.

Trevlig och mysig förstår jag däremot.  En bra toastmaster ser till att allt flyter på som det ska. 
    Buffémiddag brukar vara kortare än trerätters med servering och det tycker jag absolut inte är någon nackdel. Om man får in alla tal och de sånger man vill ha ändå så är ju middagen lyckad och man har mer tid för dans och mingel när man får en chans att prata med mer folk som man inte har träffat på länge.
    Man är ju trots allt bunden vid de personer man har runt sig på middagen. 

• SannaoAndreas

Vi ska ha varmrättsbuffe.
    Vi gifter oss nästa sommar och sitter nu och väljer rätter till middagen. Tallrikarna med förrätten ska stå dukade när vi kommer till festlokalen (på allas platser). Sen blir det varmrättsbuffe och sedan en liten lätt desert så att folk har plats med tårtan efter bröllopsvalsen.

• AnnaJacob

Jag personligen är ganska så emot buffe på ett bröllop, då jag tycker att det mera hör till typ födelsedagar och den typen av fester. Jag tycker att det känns lite lyxigare och finare om maten och drycken blir serverad av personal...

MEN

Ett bröllop med buffe innebär ju inte en kortoch tråkig middag. Jag har varit på bröllop där de har haft buffe, och det har ändå varit en lång och trevlig middag. Kanske lite trist när det blir lång kö till buffen och när de som tog först ätit upp lååångt innan de sista tagit mat, men det har ändå varit en mysig fest. Ett problam har dock varit att hitta ett tillfälle för att hålla tal. För det är ju inte så skoj att hålla tal om det står en massa folk vid buffebordet, men det har ändå blivit ok på de fester jag varit på. Inte optimalt med ok...=)

Dock så vill jag tillägga igen, att jag iallafall tycker att man ska tänka på vad för typ av bröllop man vill ha. Det (och detta är endast min uppfattning) känns lite "billigare" och inte då hög klass med buffe. Vill man ha ett riktigt prinsessbröllop, så kanske buffe känns lite B, men om man inte har den stora prinsess-drömmen, då funkar ju buffe utmärkt.
    Jag var på ett bröllop förra året i en fotbollsklubbs lokal, där tårtan serverades i IKEAs billigare djupa tallrikar och gästerna själva fick blanda drinkar i plastglas. Där fanns heller ingen DJ bara en dator med nerladdad musik. Där hade de en buffe, och det var ju inget konstigt med det, utan passade till den typen av budget bröllop..=) Det var ett trevligt bröllop och vi hade skoj, men jag personligen hade inte velat ha min fest så. Men vi är ju alla olika.

• Vi2alltid
    AnnaJacob skrev 2011-07-30 13:26:47 följande:
    Jag personligen är ganska så emot buffe på ett bröllop, då jag tycker att det mera hör till typ födelsedagar och den typen av fester. Jag tycker att det känns lite lyxigare och finare om maten och drycken blir serverad av personal...

MEN

Ett bröllop med buffe innebär ju inte en kortoch tråkig middag. Jag har varit på bröllop där de har haft buffe, och det har ändå varit en lång och trevlig middag. Kanske lite trist när det blir lång kö till buffen och när de som tog först ätit upp lååångt innan de sista tagit mat, men det har ändå varit en mysig fest. Ett problam har dock varit att hitta ett tillfälle för att hålla tal. För det är ju inte så skoj att hålla tal om det står en massa folk vid buffebordet, men det har ändå blivit ok på de fester jag varit på. Inte optimalt med ok...=)

Dock så vill jag tillägga igen, att jag iallafall tycker att man ska tänka på vad för typ av bröllop man vill ha. Det (och detta är endast min uppfattning) känns lite "billigare" och inte då hög klass med buffe. Vill man ha ett riktigt prinsessbröllop, så kanske buffe känns lite B, men om man inte har den stora prinsess-drömmen, då funkar ju buffe utmärkt.
    Jag var på ett bröllop förra året i en fotbollsklubbs lokal, där tårtan serverades i IKEAs billigare djupa tallrikar och gästerna själva fick blanda drinkar i plastglas. Där fanns heller ingen DJ bara en dator med nerladdad musik. Där hade de en buffe, och det var ju inget konstigt med det, utan passade till den typen av budget bröllop..=) Det var ett trevligt bröllop och vi hade skoj, men jag personligen hade inte velat ha min fest så. Men vi är ju alla olika.
    Jag håller inte med om att buffé per automatik känns "billigt" , allt handlar helt och hållet om hur man lägger upp maten och hur allt ordnas. En buffé kan bidra till att det inte blir så stelt mellan gästerna som det annars kan bli när de serveras all mat. De fester jag har varit på där det inte varit buffé har det tvärtom kännts ganska stelt och torrt, vilket jag inte tycker lyxigt. Jag tycker inte att det hör bröllop till heller.
    Men det gäller att få det praktiska att fungera - tex att buffébordet är i närheten så om det ska hållas tal så kan man stanna upp i det man gör och lyssna ändå. Det är också viktigt att ha ett långt bord och att man kan gå från flera håll så det inte bildas så långa köer. Det är viktigt att lägga upp maten snyggt så det ser festligt ut, osv osv
  • AnnaJacob
    Vi2alltid skrev 2011-07-30 13:37:23 följande:
    Jag håller inte med om att buffé per automatik känns "billigt" , allt handlar helt och hållet om hur man lägger upp maten och hur allt ordnas. En buffé kan bidra till att det inte blir så stelt mellan gästerna som det annars kan bli när de serveras all mat. De fester jag har varit på där det inte varit buffé har det tvärtom kännts ganska stelt och torrt, vilket jag inte tycker lyxigt. Jag tycker inte att det hör bröllop till heller.
    Men det gäller att få det praktiska att fungera - tex att buffébordet är i närheten så om det ska hållas tal så kan man stanna upp i det man gör och lyssna ändå. Det är också viktigt att ha ett långt bord och att man kan gå från flera håll så det inte bildas så långa köer. Det är viktigt att lägga upp maten snyggt så det ser festligt ut, osv osv
    Jag förstår vad du menar, och det var också därför jag skrev att detta endast är min uppfattnig. Jag tror inte att en fest endast bli stel på grund att att maten serveras vid bordet. Jag tror att det är väldigt beroende på gästerna och hur man bordsplacerar.
    Jag var på en fest (ej bröllop) där det var buffe, men det var hur stelt som hellst! Så jag tror inte att det endast har att göra med hur maten serveras.
    Det är viktigt att tänka till när man gör bordsplaceringen och även ha en bra toastmaster! =)
  • Vi2alltid
    AnnaJacob skrev 2011-07-30 13:49:11 följande:
    Det är viktigt att tänka till när man gör bordsplaceringen och även ha en bra toastmaster! =)
    Ja detta är alltid viktigt!!
  • lunagarden

Valet av toastmaster är oerhört viktigt för hur middagen blir

Vår buffé var lyxig och det blev inga köer och toastmadamen styrde upp talen på ett perfekt sätt.

Vi gifte oss på ett slott och valde inte buffé för att spara pengar, utan för att det skulle bli lite lättsammare, och det blev en fantastisk stämning vid alla bord, kunde inte vara mer perfekt.

Men jag tycker det är viktigt att man har varm mat på buffén också, och en serverad förrätt och efterrätt underlättar toastmasterns jobb

• epeb

vi kommer ha både snittar förrätt varmrätt efterrätt och tårta, allt utom snittarna kommer vara buffe, man kommer kunna ta från två håll :) jag har bara varit på bröllop där det varit buffe och alla har varit hur trevliga som helst och middagen jättetrevlig!! :)

Svar på tråden Hur blir middagen om man har buffe.???