AnnaJacob skrev 2011-07-30 13:26:47 följande:
Jag personligen är ganska så emot buffe på ett bröllop, då jag tycker att det mera hör till typ födelsedagar och den typen av fester. Jag tycker att det känns lite lyxigare och finare om maten och drycken blir serverad av personal...
MEN
Ett bröllop med buffe innebär ju inte en kortoch tråkig middag. Jag har varit på bröllop där de har haft buffe, och det har ändå varit en lång och trevlig middag. Kanske lite trist när det blir lång kö till buffen och när de som tog först ätit upp lååångt innan de sista tagit mat, men det har ändå varit en mysig fest. Ett problam har dock varit att hitta ett tillfälle för att hålla tal. För det är ju inte så skoj att hålla tal om det står en massa folk vid buffebordet, men det har ändå blivit ok på de fester jag varit på. Inte optimalt med ok...=)
Dock så vill jag tillägga igen, att jag iallafall tycker att man ska tänka på vad för typ av bröllop man vill ha. Det (och detta är endast min uppfattning) känns lite "billigare" och inte då hög klass med buffe. Vill man ha ett riktigt prinsessbröllop, så kanske buffe känns lite B, men om man inte har den stora prinsess-drömmen, då funkar ju buffe utmärkt.
Jag var på ett bröllop förra året i en fotbollsklubbs lokal, där tårtan serverades i IKEAs billigare djupa tallrikar och gästerna själva fick blanda drinkar i plastglas. Där fanns heller ingen DJ bara en dator med nerladdad musik. Där hade de en buffe, och det var ju inget konstigt med det, utan passade till den typen av budget bröllop..=) Det var ett trevligt bröllop och vi hade skoj, men jag personligen hade inte velat ha min fest så. Men vi är ju alla olika.
Jag håller inte med om att buffé per automatik känns "billigt" , allt handlar helt och hållet om hur man lägger upp maten och hur allt ordnas. En buffé kan bidra till att det inte blir så stelt mellan gästerna som det annars kan bli när de serveras all mat. De fester jag har varit på där det inte varit buffé har det tvärtom kännts ganska stelt och torrt, vilket jag inte tycker lyxigt. Jag tycker inte att det hör bröllop till heller.
Men det gäller att få det praktiska att fungera - tex att buffébordet är i närheten så om det ska hållas tal så kan man stanna upp i det man gör och lyssna ändå. Det är också viktigt att ha ett långt bord och att man kan gå från flera håll så det inte bildas så långa köer. Det är viktigt att lägga upp maten snyggt så det ser festligt ut, osv osv