ElinFalk85 skrev 2011-08-08 00:42:55 följande:
jag tycker verkligen inte att du överreagerar, ens barn ska komma före allt oeberoende av hur gamla dom är...tycker jag.
Tycker du verkligen det? På fullt allvar och i alla lägen?
För just den inställningen-att man i egenskap av barn alltid ska komma först, anser jag själv är en ganska bortskämd och sned syn på livet. (-Detta tar jag nu helt utanför själva huvudämnet i tråden, på ett mer allmänt plan i samhället.)
Om man växer upp i den tron att ,man själv alltid går först och gärna dessutom därför ska få styra allting, för gud sig förbarme om man ibland har tråkigt eller inte tycker att en sak man "utsätts för" är direkt jättekul-som skola, ett jobb eller något annat hemskt "måste" som elaka vuxna tvingar på en, ja då är det kanske inte så konstigt att man idag har en generation ungdomar som egentligen ska vara på arbetsmarknaden, men som folk häpnar när de ser attityden hos. Nämligen
"jag gör bara precis vad jag har lust med, när och om jag får lust. Hur det drabbar andra? Inte vet jag. Vem bryr sig?"
Jag tror att många föräldrar tänker precis som du "Det är ju barnen, så de går före allt" och därmed har vi fått vad vi populärt kallar "curlingföräldrar" som istället för att lära sina barn en väg till självständighet och ett liv där man klarar att ta ansvar och hantera konsekvenser, klarar att prioritera osv, sopar banan för sin avkomma så allt blir minsta möjliga motstånd och i förlängningen skapar man odrägliga medmänniskor som inte utvecklat vare sig empati, integritet eller andra skills man faktiskt behöver för att kunna leva ett liv som kan kallas vuxet i sann bemärkelse.
Bara för att min son är det dyrbaraste jag har, innebär det inte att jag tänker lära honom att han alltid kommer först. Han är viktig-men det är andra också.
Alla är vi någons barn. Om det är så att man bara kan komma först i den egenskapen, så innebär det i sin tur att den dag man inte har sina föräldrar längre, så kan man aldrgi mer komma i första hand vid något tillfälle. Ibland kanske en mamma eller en pappa, en vän, en syster eller en bror går före? Till och med före en själv, är inte det ganska rimligt? Jag hoppas det kommer dagar då jag som min sons mamma går före hans barn. Då, när livet blir svårt för mig. Som den dagen min man dör tex. Då kommer jag att behöva min son att vara nära mig. Bara som ett tydligt exempel.
Tänk på det som nyss hände i Norge tex. Tror ni inte att den händelsen satte käppar i hjulet så att säga, för någons bröllop? Folk har inte bara fått begrava sina barn, utan sna fäder, mödrar, systrar osv. I det perspektivet tror jag inte att så många säger "men HUR kunde de gå på begravning istället för på sonens bröllop-istället har nog de flesta stor förståelse för om man helt enkelt ställt in en del bröllop. Nu handlar det om ett helt lands tragedi, men nog är väl sorg lika stor för den enskilde och avskedet lika viktigt även om man inte miste sin nära i en massaker?
Nu menar du kanske inte alls så djupt med det du skrev med att skriva "barnen ska alltid komma först", men jag undrar hur du egentligen tänker? För OM du menar det, då vore det nog värt att tänka ett varv till.
Själv har jag tänkt oerhört mycket på just den här saken och hur jag tycker utvecklingen gått i samhället. Från "barn ska synas men inte höras" till en annan slags ytterlighet-den där man tror att bry sig om barn betyder att alltid sätta dem främst och i centrum.
Jag är medveten om att sannolikheten är stor för att du inte alls menar så Elin, en det där fick igång mig....
Ursäkta TS för OT som attan!