• S och F

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

Har sett att ganska många fotografer erbjuder att följa med brudparet hela dagen, eller i af ca 10 timmar. Det låter såklart fantastiskt, men oxå galet dyrt!
    Är det någon som har haft detta, och vad betalade ni? Stor eller liten stad?

• Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?
  • Antranig
    rollei skrev 2011-08-20 19:11:01 följande:
    I andra länder har folk inga problem att betala 20' för bröllopsfotograf, undrar varför det ska vara så svårt i Sverige?  Tyvärr blir det ju mycket svårt för duktiga fotografer att satsa på sitt yrke och utveckla sig om dom samtidigt måste ha ett annat jobb.
    Jag tror att det är en tradition, se www.candidimage.com från det fattiga Libanon.
    De tar för det enklaste paketet ca 20kkr.
    Glöm inte ketchup och senap till korven, eller ska jag jobba en extra dag för det också. ;)

MKF, jag har inget emot att du ska tjäna pengar, men tjäna pengar och inte tro på att du gör det.
    Som du sa utrustningen är dyr och jag hoppas att din tid är lika dyr. Den tiden du lägger på bröllopsdagen, efterarbete och mm. borde kompenseras väl för att du uför något viktigt, ansvarsfullt och konstnärligt.

• Frilledille

vi har fått priset 10 000 för en hel dag - vitt. 7500 - svart. Mellanstor stad.
    Har också fått pris från en fotograf från Stockholm som tar 10 000 vitt - 5000 svart.

Med hel dag menar jag slutet av förberedelserna (hår, make up), klassiska bilder i naturmiljö/studio, vigseln, brudskål, när vi skär tårtan och brudvals och i början av festen.

• Bollan
    fröken Gripen skrev 2011-08-20 11:44:32 följande:
    Vi betalar 3800:-, alla bilder redigerade på skiva samt en fotobok. Fotografen och hans assistent är med från 8 på morgonen till festen slutar klockan 2. Vi känner oss väldigt nöjda med priset! Cool
    Obs - Redigerade!! tänk på detta, därav priset..bilderna är inte retucherade, det är skillnad på vad man får och inte får - men priset var billigt och bra
  • Bollan

Det ni ska tänka på när ni betalar för en heldag vad ingår i priset??

Jag vet hur det funkar där ute verkligen...Många fotografer erbjuder heltidsplåtningar till hutlösa priser och vad FÅR man för det?? Jo kanske 300 - 400 bilder - REDIGERADE och inga fler, trots man kanske tog 1200 bilder på bröllopet. Fotobok brukar ingå, resor tillkommer oftast. Konsultation brukar ingå (eller ska göra det i varje fall enligt min åsikt)

Så tänk efter - VAD får ni för pengarna???

• Vi2alltid
    Bollan skrev 2011-08-21 18:04:56 följande:
    Obs - Redigerade!! tänk på detta, därav priset..bilderna är inte retucherade, det är skillnad på vad man får och inte får - men priset var billigt och bra
    spelar ingen roll, bara att redigera bilder från en heldag tar lååååång tid!
  • mia68
    Vi2alltid skrev 2011-08-21 18:09:42 följande:
    spelar ingen roll, bara att redigera bilder från en heldag tar lååååång tid!
    Nej det gör det INTE! För jag jobbar med detta dagligen flera timmar, Ska förklara..

REDIGERA = ändra ljuset i bilderna, så att man får rätt (lika)på alla bilder, det kan ju vara så att man har överexponerat några bilder, därav att man fixar till detta, man kanske ändrar himmlen blåare som ett ex, eller gör det svart/vita.. Detta kan man lätt göra i programmet lightroom som många fotografer har, man laddar in bilderna, går igenom dem, tar bort de allra, allra sämta, som en del bilder kan bli suddiga, för överexponerade, eller att någon blundar som ett exempel..Så i Ligtroom eller andra program som Bridge fixar man detta på nolltid oftast jämfört med nedanstående.

RETUSCHERA = Man fortsätter i programmet photoshop efter lightrooms inställningar, man retuscherar VARJE bild specifikt i sig. Man tar bort hårstrån, klonar bort ex. träd, byter himmel om det varit en grå, regnig dag (oturen kan vara framme om man plåtar utomhus). Man skärper upp ex. brudklänning, blommor, smycken. Man gör dem snygga i svart/vit konvertering, lägger kanske på ett snygg filter, gör dem vintage, gammal stil  osv. Detta tar därmot enormt med tid per bild.
    .
    Så skriv inte lååång tid bara, det är förvisso upp till fotografen/personen som gör detta och som är van!! och jag är van och har utbildning i detta.

Därför skrev jag att man ska ta reda på VAD man får i priset!!
  • graneborg

Har mailat 5 st olika fotografer som jag tycker tar helt underbara bilder och jag fick en chock!

Alla tre tar för 9-10 timmars fotografering 25, 29 respektive 30 000 kr!!!!!!

Jag önskade att jag hade råd men det är bara på tok för mycket!!!!!!

• Nu tusan ska jag bli fru
    graneborg skrev 2011-08-22 20:31:13 följande:
    Har mailat 5 st olika fotografer som jag tycker tar helt underbara bilder och jag fick en chock!

Alla tre tar för 9-10 timmars fotografering 25, 29 respektive 30 000 kr!!!!!!

Jag önskade att jag hade råd men det är bara på tok för mycket!!!!!!
    Rekomenderar Jane på Felicitas foto av hela mitt hjärta. Hon fotade hela vårt bröllop, från tidig morgon till sena natten och jag kan inte tänka mig en bättre fotograf på denna jord!

Prisförslag från hennes hemsida: www.felicitasfoto.se

HELDAG
    ♥ Konsultation och provfotografering före bröllopet.
    ♥ Fotografering på bröllopsdagen under 12 sammanhängande timmar.
    ♥ Alla de bästa bilderna från bröllopsdagen lågupplösta, lätt bearbetade på skiva. Längsta sidan 900 px (fungerar för utskrift i 10×15 cm).
    ♥ 100 st högupplösta, fullt redigerade bilder på skiva (ni väljer själva era favoriter).
    10 000 kr

Se våra bilder här: LÄNK

Det roliga är att man får alla bilder, så totalt fick vi 2500!!!
  • Vi2alltid
    mia68 skrev 2011-08-22 09:54:15 följande:
    Nej det gör det INTE! För jag jobbar med detta dagligen flera timmar, Ska förklara..

REDIGERA = ändra ljuset i bilderna, så att man får rätt (lika)på alla bilder, det kan ju vara så att man har överexponerat några bilder, därav att man fixar till detta, man kanske ändrar himmlen blåare som ett ex, eller gör det svart/vita.. Detta kan man lätt göra i programmet lightroom som många fotografer har, man laddar in bilderna, går igenom dem, tar bort de allra, allra sämta, som en del bilder kan bli suddiga, för överexponerade, eller att någon blundar som ett exempel..Så i Ligtroom eller andra program som Bridge fixar man detta på nolltid oftast jämfört med nedanstående.

RETUSCHERA = Man fortsätter i programmet photoshop efter lightrooms inställningar, man retuscherar VARJE bild specifikt i sig. Man tar bort hårstrån, klonar bort ex. träd, byter himmel om det varit en grå, regnig dag (oturen kan vara framme om man plåtar utomhus). Man skärper upp ex. brudklänning, blommor, smycken. Man gör dem snygga i svart/vit konvertering, lägger kanske på ett snygg filter, gör dem vintage, gammal stil osv. Detta tar därmot enormt med tid per bild.
    .
    Så skriv inte lååång tid bara, det är förvisso upp till fotografen/personen som gör detta och som är van!! och jag är van och har utbildning i detta.

Därför skrev jag att man ska ta reda på VAD man får i priset!!

Jag förstår skillnaden. Du verkar vilja att få det att låta som att du är den enda som är utbildad?
    Borde inte fotograf ändå gå igenom alla bilder manuellt? Och hur många bilder får man på en hel dags fotografering? Med 500 bilder och 1 minut per bild blir det i alla fall en hel dags arbete, bara det! Är det det du kallar nolltid?

Att bara betala 3800 kronor för fotograf + assistent, en dags bildredigering och en fotobok tycker då jag verkar lite skumt...

• EmmyWahnberg
    Vi2alltid skrev 2011-08-22 21:36:34 följande:

Jag förstår skillnaden. Du verkar vilja att få det att låta som att du är den enda som är utbildad?
    Borde inte fotograf ändå gå igenom alla bilder manuellt? Och hur många bilder får man på en hel dags fotografering? Med 500 bilder och 1 minut per bild blir det i alla fall en hel dags arbete, bara det! Är det det du kallar nolltid?

Att bara betala 3800 kronor för fotograf + assistent, en dags bildredigering och en fotobok tycker då jag verkar lite skumt...

Jag håller med dig, ibland sitter med man hundratalsbilder, och även om det bara tar 30 sek eller 1 min per bild (minst) så är det ändå en/flera dagars arbete. Vissa bilder kräver nästan ingen tid alls medans vissa tar några fler minuter.

Sen ska man tänka på att all utrusning kostar multum. Man kan ju dessutom dra av all skatt också på det.
    3800 kr är väldigt lite, men om man som jag precit börjat med bröllopsfoto och vill skaffa sig erfarenhet så är priset inte en omöjlighet, assistenten kanske är en vän eller en släkting som hjälper till?

Vem vet :)

Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?