• S och F

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

Har sett att ganska många fotografer erbjuder att följa med brudparet hela dagen, eller i af ca 10 timmar. Det låter såklart fantastiskt, men oxå galet dyrt!
    Är det någon som har haft detta, och vad betalade ni? Stor eller liten stad?

• Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?
  • Amiharah
    Hör ni hur ni låter?

Jag sitter här hemma framör min data skärm och gapar av förvåning och häpnad.
    Jag ser summor som 10.000 tusen kron och 20 tusen och 30 tusen och tänker i mitt stilla sinne hur har man råd att lägga dom pengarna? Hur kan man lägga ut sådana enorma summor på sitt bröllop? På 1sak på sitt bröllop. Då kan jag inte ens tänka mig vad allt annat har kostat..

För mig är 30 tusen två bröllop med god mat och dryck musik underbar dag med fina kläder.

Vi kommer välja en hobby fotograf men jag kommer aldrig betala mer än 1000 kr. Någonsin. Min kusin är duktig på att ta kort så hon kommer få följa mig under början av dagen och få som uppdrag att fota under kvällen men våra bröllopskort kommer hobbyfotografen få göra.

Visst man vill ha fina kort, det förstår jag mycket väl, men för mig låter det mer som rädsla att man verkligen vill köpa tryggheten att få fina redigerade kort från sin dag utan att ha ångest över hur man såg ut på korten. Den stora rädslan att inte ha full kontroll. 20-30 tusen? Det låter helt absurt i mina ögon. Läs igenom det som ni har skrivit och tänk från en annan synvinkel.

Och  kommentaren om att vi i svergie inte kan tänka oss att lägga 10 tusen på en fotograf men i andra länder är det inga problem... det är som att säga rakt ut att vi svennar inte kan spendera pengar. Ni har en jätte negativ nedverderande ton mot varandra här. Varför?
  • drömmer
    fröken Gripen skrev 2011-08-20 11:44:32 följande:
    Vi betalar 3800:-, alla bilder redigerade på skiva samt en fotobok. Fotografen och hans assistent är med från 8 på morgonen till festen slutar klockan 2. Vi känner oss väldigt nöjda med priset! Cool
    Inget dåligt pris! Vart bor du?
  • wahlstrm
    rollei skrev 2011-08-19 12:11:20 följande:
    Sjutusen för en heldagsfotografering med rekning, efterbehandling av bilder osv, då är det ju mer lönsamt att jobba på McDonalds. Hur levererades bilderna då? 
    McDonalds är en guldgruva ijämförelse :)

Heldagsbröllop = ca 40h arbete för fotografen.

Pengar in: 7000kr 

-1400kr moms.
    - 4416kr (ex.moms) i genomsnittliga omkostnader för 40h arbete som fotograf.

= 1184kr

1184kr/40h = 29,6kr

Skatt & Sociala avgifter - 14,89kr
    Netto i handen: 14,71kr/h
  • wahlstrm
    mia68 skrev 2011-08-22 09:54:15 följande:
    Nej det gör det INTE! För jag jobbar med detta dagligen flera timmar, Ska förklara..

REDIGERA = ändra ljuset i bilderna, så att man får rätt (lika)på alla bilder, det kan ju vara så att man har överexponerat några bilder, därav att man fixar till detta, man kanske ändrar himmlen blåare som ett ex, eller gör det svart/vita.. Detta kan man lätt göra i programmet lightroom som många fotografer har, man laddar in bilderna, går igenom dem, tar bort de allra, allra sämta, som en del bilder kan bli suddiga, för överexponerade, eller att någon blundar som ett exempel..Så i Ligtroom eller andra program som Bridge fixar man detta på nolltid oftast jämfört med nedanstående.

RETUSCHERA = Man fortsätter i programmet photoshop efter lightrooms inställningar, man retuscherar VARJE bild specifikt i sig. Man tar bort hårstrån, klonar bort ex. träd, byter himmel om det varit en grå, regnig dag (oturen kan vara framme om man plåtar utomhus). Man skärper upp ex. brudklänning, blommor, smycken. Man gör dem snygga i svart/vit konvertering, lägger kanske på ett snygg filter, gör dem vintage, gammal stil  osv. Detta tar därmot enormt med tid per bild.
    .
    Så skriv inte lååång tid bara, det är förvisso upp till fotografen/personen som gör detta och som är van!! och jag är van och har utbildning i detta.

Därför skrev jag att man ska ta reda på VAD man får i priset!!
    Så du menar att man ska betala mindre för en skicklig fotograf med bra utrustning, eftersom den inte behöver spendera lika mycket tid på efterbehandling för att få bilderna att se bra ut?
  • wahlstrm
    Nu tusan ska jag bli fru skrev 2011-08-22 20:40:09 följande:
    Det roliga är att man får alla bilder, så totalt fick vi 2500!!!

Att ge någon 2 500 bilder är INTE service, det är ett enkelt sätt att slippa jobba.
    Det är som att gå på restaurang, betala för att få laga maten och städa köket själv..

Att granska 2 500 bilder tar typ 7h (10sek/bild).

När har du 7h över att titta igenom och välja ut bästa bilderna?
    Och 7h till för att titta igenom med någon annan för en andra åsikt om vilka man bör framkalla?

Precis som en bra kock skär bort allt oönskat och bara serverar det absolut bästa av allt,
    lika så gör en bra fotograf. 
  • graneborg

Jag är ekonom och förstår era uträkningar angående att en fotograf inte får ut så mycket i handen trots att det låter som ett högt utpris.

Men i vilket fall som helt har jag inte 30 000 kr (eller ens i den närheten) att lägga på en fotograf när det gäller vårt bröllop.....

• rollei

Give them peanuts and you get monkeys...

Det är givetvis valfritt om man vill lägga 10' eller 20' på en fotograf men det är inte speciellt troligt att ni får toppbilder i fint album för 1000 kr.  Eller toppbilder överhuvudtaget.

• Vi2alltid
    Amiharah skrev 2011-08-23 05:07:30 följande:
    Hör ni hur ni låter?

Jag sitter här hemma framör min data skärm och gapar av förvåning och häpnad.
    Jag ser summor som 10.000 tusen kron och 20 tusen och 30 tusen och tänker i mitt stilla sinne hur har man råd att lägga dom pengarna? Hur kan man lägga ut sådana enorma summor på sitt bröllop? På 1sak på sitt bröllop. Då kan jag inte ens tänka mig vad allt annat har kostat..

För mig är 30 tusen två bröllop med god mat och dryck musik underbar dag med fina kläder.

Vi kommer välja en hobby fotograf men jag kommer aldrig betala mer än 1000 kr. Någonsin. Min kusin är duktig på att ta kort så hon kommer få följa mig under början av dagen och få som uppdrag att fota under kvällen men våra bröllopskort kommer hobbyfotografen få göra.

Visst man vill ha fina kort, det förstår jag mycket väl, men för mig låter det mer som rädsla att man verkligen vill köpa tryggheten att få fina redigerade kort från sin dag utan att ha ångest över hur man såg ut på korten. Den stora rädslan att inte ha full kontroll. 20-30 tusen? Det låter helt absurt i mina ögon. Läs igenom det som ni har skrivit och tänk från en annan synvinkel.

Och kommentaren om att vi i svergie inte kan tänka oss att lägga 10 tusen på en fotograf men i andra länder är det inga problem... det är som att säga rakt ut att vi svennar inte kan spendera pengar. Ni har en jätte negativ nedverderande ton mot varandra här. Varför?

Självklart är det upp till var och en vad de väljer att betala, vad flera av oss vill bara uppmärksamma är att 10 000 inte är dyrt för en fotograf. SÅ vill man inte betala 10.000 så får man välja en s.k hobbyfotograf eller låta kusinen fota - det är ju helt ok! Bara man förstår vad man betalar för. Eller välja ett proffs att fota 1-2 timmar, man måste ju inte ha med en hela dagen!
    Och om man lyckas få en fotograf vitt för 3800 bör man kolla en extra gång då det låter lite för bra för att vara sant.

Vi valde en hobbyfotograf och var nöjda med det. Men om folk väljer att lägga 10.000 för en fotograf och istället 1000 kronor för en klänning istället för tvärtom, så kan jag till fullo förstå det. Lustigt att folk är beredda att betala en hel del för båda ring och klänning, men inte fotona.

• Amiharah

Jag tror nog att man ska se både hobby och proffs. Se deras kort och tänka vad vill jag ha?

Min tärna kommer vara våran bröllopsfotograf. Hon vill och brinner för det och hon tar underbara kort. Hon kommer varva under hela dagen med min kusin men hon kommer ta våra speciella kort. Jag är super nöjd :) och jag ser verkligen inte ner på dem som vill betala stora summor. Deras val och det respekterar jag absolut :)

Min tärna, en utav de 4 - Hon hade gått på ett bröllop där brudparet hade betalat hutlösa summor för en bra fotograf som visade upp bra bilder,gott namn osv. Men fick skit tillbaka. Korten var värdelösa.

Dom vart så besvikna när dom ändå hade valt ett "proffs". Men hon som "hobbyfotograf" hade tagit bilder på dem som var jätte vackra. Paret vart så lättade när de såg hennes kort. Jag ville bara poängtera den skillnaden. Hur vet man egentligen vad exakt det är man betalar för? Hur kan man vara hundra % säker att fotografen ger bra bilder?

Vissa proffs är duktiga. Dom ger en fantastiska bilder och andra inte. Andra chansar på så kallade hobbyfotografer och får ibland en riktigt duktig eller en inte alls så bra.

Är priset egentligen en bra garanti att korten bilr bra?

• rollei

Är din tärnas kompis fotograf en yrkesfotograf, ansluten till SFF?

Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?