• S och F

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

Har sett att ganska många fotografer erbjuder att följa med brudparet hela dagen, eller i af ca 10 timmar. Det låter såklart fantastiskt, men oxå galet dyrt!
    Är det någon som har haft detta, och vad betalade ni? Stor eller liten stad?

• Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?
  • martinaGr
    rollei skrev 2011-08-25 09:38:41 följande:
    Är din tärnas kompis fotograf en yrkesfotograf, ansluten till SFF?
    Behöver man vara ansluten till det för att vara proffs?
  • rollei

Det är en av många egenskaper som kännetecknar ett proffs, i mina ögon.

• wahlstrm
    rollei skrev 2011-08-26 06:53:16 följande:
    Det är en av många egenskaper som kännetecknar ett proffs, i mina ögon.

För att bli meddlem i SFF, ska du betala in en avgift och ha två referenser om jag minnns rätt.
    Det är ju är ju rätt enkelt även för någon som inte är speciellt bra att fixa det.

Som fotograf får man ju rätt mycket som medlem, men som kund vet jag inte om det ger så mycket extra?

• Stitch

Att säga att man för att räknas som proffsfotograf ska vara med i SFF är som att säga att en läkare som inte är med i facket inte är en läkare tycker jag. Finns otroligt många fantastiska bröllopsfotografer som inte är det! Vår bland annat...

• rollei

Dags att ta en kurs i logik kanske? :)

"Alla skator är fåglar" betyder inte att alla fåglar är skator.

• MKF

Jag vill inte peka ut enskilda fotografer, men det är inte speciellt svårt att hitta fotografer vars foton jag inte tycker håller någon högre klass men som är medlem i SFF.

För att vara medlem räcker det med att vara yrkesfotograf och betala en avgift. Man kan också bli light-medlem om man har foto som hobby.

Här är en diskussionstråd om en fotograf från SSF som inte gör så bra ifrån sig (tog ca 5 sekunder att hitta via Google):
    www.fotosidan.se/forum/showthread.php

Det är troligtvis så att de allra flesta fotografer inom SFF ger bra foton, men så finns några som inte gör det. Som brudpar måste man alltså säkerställa att fotografen är rätt person för jobbet - oavsett SFF-medlemskap eller ej.

• rollei

Tråden på fotosidan verkar handla om en kund som påstår att fotografen är medlem i SFF och levererar kassa bilder. Jag ser inget namn på företaget och fotografen verkar inte ha kunnat ge sin version så lite svårt att dra slutsatser om det hela. Sen halkade diskussionen in på en annan fotograf som vi inte vet är medlem i SFF heller. 

Man kan vara medlem i SFF och jobba med en viss typ av fotografering vilket tyvärr inte betyder att man är duktig bröllopsfotograf.

Såna här enstaka fall inträffar t ex inom läkarkåren men det verkar inte innebära att man ber farbror Nisse utföra kirurgiska ingrepp.

• MKF
    rollei skrev 2011-08-26 16:50:03 följande:
    Såna här enstaka fall inträffar t ex inom läkarkåren men det verkar inte innebära att man ber farbror Nisse utföra kirurgiska ingrepp.
    Hur var det med logikkursen nu då ;) Det jag skrev var att det finns fotografer i SFF som inte är "bra", därmed måste man granska även dessa. Att från det dra den logiska slutsatsen att jag rekommenderar anlitandet av "farbror Nisse" får du inte många poäng för på tentan.
  • rollei

Sista meningen var en mer allmän kommentar till tråden och inte avsedd som svar till ditt inlägg.

• Amiharah
    rollei skrev 2011-08-25 09:38:41 följande:
    Är din tärnas kompis fotograf en yrkesfotograf, ansluten till SFF?
    Nej det är hon inte.. Som sagt hobby fritid hon vill gärna bli en arbetande fotograf och kunna leva på det men hon går kurser och så vidare för att utvecklas och bli bättre.

Jag har aldrig sagt att hon är ett proffs eller att hon arbetar som det utan att hon kommer ställa upp som min bröllopsfotograf för jag bad henne för jag gillar hennes kort otroligt. Och det kostar inte mig en krona. OCH jag kommer äga korten.
Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?