• S och F

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

Har sett att ganska många fotografer erbjuder att följa med brudparet hela dagen, eller i af ca 10 timmar. Det låter såklart fantastiskt, men oxå galet dyrt!
    Är det någon som har haft detta, och vad betalade ni? Stor eller liten stad?

• Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?
  • Amiharah

Min bröllopsfotograf är min 4 tärna... uppenbarligen som uppfattades inte det i texten. Och hennes uppgift under dagen kommer varvars samtidigt tillsammans med min 3 tärna som också fotar mycket och studerar innom foto.

Så jag få massa bilder från olika vinklar under samma perioder av dagen förutom då våra riktiga speciella bröllopskort kommer tas av tärna 4, våran bröllopsfotograf.

Förstår du?

• rollei

Det var inte din fotograf jag avsåg tidigare, utan den som hade levererat kassa bilder.

Lustigt det där med bilderna på CD, många brudpar tror att dom äger bilderna men har då ingen aning om hur svensk upphovsrätt fungerar.

• Amiharah
    Jag kommer få varje orginal bild.  Det är redan fixat. Jag kommer få äga mina kort. JAG.  Och det känns skit skönt.

Jag vet hur svensk upphovsrättfungerar och jag vill itne ha det så. MEN  jag ville kunna äga mina kort totalt helt och fullständigt. Och det kommer jag nu få :D
  • rollei

Hur går det till då, skriver fotografen över äganderätten till bilderna?

• Vi2alltid
    Amiharah skrev 2011-08-28 13:45:47 följande:
    Jag kommer få varje orginal bild. Det är redan fixat. Jag kommer få äga mina kort. JAG. Och det känns skit skönt.

Jag vet hur svensk upphovsrättfungerar och jag vill itne ha det så. MEN jag ville kunna äga mina kort totalt helt och fullständigt. Och det kommer jag nu få :D
    Du bör nog ta skriftligt på det, annars finns risken att du får problem.
  • rollei

Antagligen inget hon tänker på, hon har ju redan snott bilder till sin blogg.

• förlovadflicka

Men oj vad arga folk var här då, hehe...

Vi kommer betala noll kronor! En bekant erbjöd sig att fota helt gratis. Hon fotade min kompis bröllop i maj och när jag såg de bilderna tänkte jag bara "Hur kan hon tagit så fina bilder? De är fantastiska, jag önskar hon kunde ta våra bilder så vi kunde få sådana..." Och så frågade hon självmant! Hon ska vara med precis hela dagen, från håret till tårtan. Jättekul, var och provfotade med henne igår också, hon är jätteduktig :) Hon har ingen fotoutbildning dock, men har fotat bröllop sedan -93 tror jag det var och det märks att hon är van :)

• BlackWIngedAngel
    Amiharah skrev 2011-08-28 13:45:47 följande:
    Jag kommer få varje orginal bild.  Det är redan fixat. Jag kommer få äga mina kort. JAG.  Och det känns skit skönt.

Jag vet hur svensk upphovsrättfungerar och jag vill itne ha det så. MEN  jag ville kunna äga mina kort totalt helt och fullständigt. Och det kommer jag nu få :D
    Jag förstår faktiskt inte hur du menar. Vadå "inte vill ha det så"? Upphovsrätt kan man inte avtala bort. Det är, precis som lagar i stort, ett faktum som man helt enkelt får acceptera.
  • lepaus
    rollei skrev 2011-08-27 19:11:54 följande:
    Lustigt det där med bilderna på CD, många brudpar tror att dom äger bilderna men har då ingen aning om hur svensk upphovsrätt fungerar.
    Har jag förstått det här rätt om upphovsrättslagen? Om jag köper/får av fotografen en skiva med bilder från vårt bröllop, så får jag använda bilderna till privat bruk (framkalla/förstora, lägga upp på hemsida/blogg), men själva upphovsrätten tillhör fortfarande fotografen? Det innebär väl att jag inte får sälja vidare bilderna eller använda dem i offentligt syfte (eller vad man nu ska säga).  Stämmer det?
  • MKF
    lepaus skrev 2011-09-05 21:05:30 följande:
    Har jag förstått det här rätt om upphovsrättslagen? Om jag köper/får av fotografen en skiva med bilder från vårt bröllop, så får jag använda bilderna till privat bruk (framkalla/förstora, lägga upp på hemsida/blogg), men själva upphovsrätten tillhör fortfarande fotografen? Det innebär väl att jag inte får sälja vidare bilderna eller använda dem i offentligt syfte (eller vad man nu ska säga).  Stämmer det?
    rollei, du som tycks påstå att du kan sådant här kan väl förklara?
Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?