• S och F

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

Har sett att ganska många fotografer erbjuder att följa med brudparet hela dagen, eller i af ca 10 timmar. Det låter såklart fantastiskt, men oxå galet dyrt!
    Är det någon som har haft detta, och vad betalade ni? Stor eller liten stad?

• Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?
  • Guffi

Vi har en kompis som ska fotografera oss. Tror hon fotar mest på hobbynivå idag men funderar nog på att starta nåt eget.. Hon vill inte ha nåt betalt men vill gärna kunna använda våra foton i andra sammanhang- vilket vi så klart inte kan neka! Vi kommer att betala/köpa nåt till henne i alla fall då vi vet att hon lägger ner mycket tid på redigering mm. Hon ska dessutom vara med mig/oss hela dagen, från frisör och sminkning och inpå småtimmarna.

Hon kommer dock att få fokusera på själva vigseln och våra privata foton innan. På festen får hon vara "vanlig" gäst :)

• Antranig

Jag fattar inte hur vissa tänker. En seriös fotograf som tar 10000:- för 8 timmar. Innebär att man har 8000:- efter moms avdraget. Efter egna skatter och avgifter så är det ca 4000:- kvar.

4000 ska täcka egna lönen, försäkringar,omkostnader och utrustning. (med andra ord ca 50 kr i tim.)

En seriös fotograf med bra utrustning skulle inte ta det priset annars är stinker det SVART.

Kan någon förklara till mig hur jag ska betala min hyresvärd och bank m.m. att ta betalt SVART.

• MKF
    Antranig skrev 2011-08-20 10:36:49 följande:

Jag fattar inte hur vissa tänker. En seriös fotograf som tar 10000:- för 8 timmar. Innebär att man har 8000:- efter moms avdraget. Efter egna skatter och avgifter så är det ca 4000:- kvar.

4000 ska täcka egna lönen, försäkringar,omkostnader och utrustning. (med andra ord ca 50 kr i tim.)

En seriös fotograf med bra utrustning skulle inte ta det priset annars är stinker det SVART.

Kan någon förklara till mig hur jag ska betala min hyresvärd och bank m.m. att ta betalt SVART.

Det finns förvisso säkert en hel del oärliga fotografer som arbetar svart. Men vi är också en hel del som har fotoinkomsterna som en sidoinkomst till vår vanliga lön. Det betyder att vi alls inte behöver fakturera så mycket för ett bröllop. "Vi" är hobbyfotografer med mer eller mindre erfarenhet och med mer eller mindre bra utrustning etc. Yrkesfotografer däremot måste kunna leva på sina fotoinkomster och måste därför ta ett betydligt högre pris.

Vill man vara helt säker kan man ringa till Skatteverket och fråga om företaget i fråga. Vad hade man för omsättning etc under föregående år t.ex. Om ni måste betala kontant, be om kvitto. Be annars att få betala i efterhand på faktura (det är ju bra av fler anledningar med).
  • Antranig
    MKF skrev 2011-08-20 11:31:04 följande:
    Det finns förvisso säkert en hel del oärliga fotografer som arbetar svart. Men vi är också en hel del som har fotoinkomsterna som en sidoinkomst till vår vanliga lön. Det betyder att vi alls inte behöver fakturera så mycket för ett bröllop. "Vi" är hobbyfotografer med mer eller mindre erfarenhet och med mer eller mindre bra utrustning etc. Yrkesfotografer däremot måste kunna leva på sina fotoinkomster och måste därför ta ett betydligt högre pris.

Vill man vara helt säker kan man ringa till Skatteverket och fråga om företaget i fråga. Vad hade man för omsättning etc under föregående år t.ex. Om ni måste betala kontant, be om kvitto. Be annars att få betala i efterhand på faktura (det är ju bra av fler anledningar med).
    Tack MKF för ditt inlägg. Du har absolut rätt. Jag gjorde en enkel räkning. Det jag ville säga att en hel dag under dessa priser är sjukt. Det är mer ärligt att gå ut och fotografera helt gratis och säga att jag gör det för skoj skull.
  • rollei

Varför tycker du att du inte behöver fakturera så mycket som de fotografer som valt att satsa på yrket som heltidsarbete?

• fröken Gripen

Vi betalar 3800:-, alla bilder redigerade på skiva samt en fotobok. Fotografen och hans assistent är med från 8 på morgonen till festen slutar klockan 2. Vi känner oss väldigt nöjda med priset! Cool

• Event killen
    fröken Gripen skrev 2011-08-20 11:44:32 följande:
    Vi betalar 3800:-, alla bilder redigerade på skiva samt en fotobok. Fotografen och hans assistent är med från 8 på morgonen till festen slutar klockan 2. Vi känner oss väldigt nöjda med priset! Cool
    från kl 08,00 - 02,00 = 18tim / 3800 = 211kr /tim - all tid vid datorn - fotoboken - ev. pengar till assistenten - skatt och moms

han/hon borde jobba på Mc i stället. för att sedan har råd att köpa en ny kamera när den han har går sönder lär han inte har råd med....

Är du fröken Gripen medveten om att du som kund helt plötsligt blir arbetsgivare så det är du som får beatala in skatt.moms. för detta fotouppdrag om denna INTE har någon F-skatt om ni blir kontrollerade av skatteverket så det kan bli mycket dyrare än vad ni hade tänkt er.

EK 
  • rollei

Bättre kan ni!  Är det inte någon här som lyckats fixa en heldagsfotografering med assistent och fotobok samt alla fantastiska bilder på CD-skiva för en varmkorv?  

• MKF
    Antranig skrev 2011-08-20 11:38:24 följande:
    Tack MKF för ditt inlägg. Du har absolut rätt. Jag gjorde en enkel räkning. Det jag ville säga att en hel dag under dessa priser är sjukt. Det är mer ärligt att gå ut och fotografera helt gratis och säga att jag gör det för skoj skull.
    Din räkning stämmer jättebra - ska man leva på foto måste man ta mycket mer betalt. Jag fotar som sagt var för att jag tycker det är fantastiskt roligt. Det som framför är allt roligt är heldagar där man är med från frisör till middagens början. Då hinner man fota massor av olika händelser och lär känna brudparet bra under en intesiv dag.

Rollei, anledningen till att jag tar mindre betalt än yrkesfotografer är att jag vill få dessa heldagsuppdrag. En yrkesfotograf måste ta 20,000kr (?) för att täcka kostnader och lön. Det är inte många brudpar som lägger sådana belopp på fotografen. Tar jag sådana priser får jag istället så många uppdrag som bara vill ta porträttfoto.

Att fota gratis som Andranig föreslår är svårt med då man behöver lägga ganska stora summor på utrustning. Varför ska jag inte få tjäna pengar på det jobb jag utför även om jag tycker det är fantastiskt roligt?
  • rollei

I andra länder har folk inga problem att betala 20' för bröllopsfotograf, undrar varför det ska vara så svårt i Sverige?  Tyvärr blir det ju mycket svårt för duktiga fotografer att satsa på sitt yrke och utveckla sig om dom samtidigt måste ha ett annat jobb.

Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?