Antranig skrev 2011-08-20 11:38:24 följande:
Tack MKF för ditt inlägg. Du har absolut rätt. Jag gjorde en enkel räkning. Det jag ville säga att en hel dag under dessa priser är sjukt. Det är mer ärligt att gå ut och fotografera helt gratis och säga att jag gör det för skoj skull.
Din räkning stämmer jättebra - ska man leva på foto måste man ta mycket mer betalt. Jag fotar som sagt var för att jag tycker det är fantastiskt roligt. Det som framför är allt roligt är heldagar där man är med från frisör till middagens början. Då hinner man fota massor av olika händelser och lär känna brudparet bra under en intesiv dag.
Rollei, anledningen till att jag tar mindre betalt än yrkesfotografer är att jag vill få dessa heldagsuppdrag. En yrkesfotograf måste ta 20,000kr (?) för att täcka kostnader och lön. Det är inte många brudpar som lägger sådana belopp på fotografen. Tar jag sådana priser får jag istället så många uppdrag som bara vill ta porträttfoto.
Att fota gratis som Andranig föreslår är svårt med då man behöver lägga ganska stora summor på utrustning. Varför ska jag inte få tjäna pengar på det jobb jag utför även om jag tycker det är fantastiskt roligt?