• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Just Me
    Hanna05 skrev 2012-01-20 13:42:37 följande:
    Det var billig mat. Våran mat kommer nog gå runt 25000 .. beräknat på 88 pers. 
    Men ni tog väl catering/från restaurang  va? 
  • Hanna05
    Just Me skrev 2012-01-20 13:44:48 följande:
    Men ni tog väl catering/från restaurang  va? 
    Bara varmrätt & tårta. Förrätt och efterrätt gör vi sjävla.
  • drömmer

Kan inte citera på mobilen, men för ca 100 som jag skrev längre upp. Tårtan är inte inräknad. Vi ska göra minipajer med ost, räkor och sparris till förrätt och till huvudrätt blir det Potatisgratäng, kycklingfile, fläskfile, en sallad och en varm o en kall sås... Efterrätt kommer vi som sagt inte ha utan det blir lite glass till barnen och senare tårta för de vuxna (och de barn som vill ha såklart). Hade vi caterat varmrätten hade vi nog kommit upp i 20000 vi också eftersom det är den som är dyr....

• malinax

Ojoj.. Jag vill oxå nu, vilka vackra klänningar och buketter ni visar;)!! Ni som köper saker på enat. Hur lång leveranstid får man räkna med? Funkar det ungefär som tradera eller är man säker på att få det om man vill??

• Nudax
    Iding skrev 2012-01-19 21:26:38 följande:
    Hej!
    Vilken bra tråd! Super verkligen!
    Vi kommer att bli ca 100 pers och ha hemmagjord buffé. Men vi tycker det är så himla svårt att räkna ut  budget på maten. Hur tolkar man recepten för säg "4 pers" när det gäller buffé till 100 pers? Då äter ju inte alla som om det vore en hel portion.. Och hur mycket skall man räkna med att det kostar om det är en "typisk" sommarbuffé?

Sara1291, har ni redan haft ert bröllop? Vad landade era matkostnader på? Fungerade det bra?

Om det är någon annan som har tips angående stooor hemmalagad buffé så mottages det väldigt tacksamt! Alltifrån hemsidor, recept, kostnad/budget, saker att tänka på, bra rätter att frysa in i förväg osv.

Tack på förhand! 
    Hej! Nu har jag inte hunnit kika om du redan fått detta svar, men postar ändå. Dennna sida: www.svensktkott.se/aktuellt/berakna-befria-dig-fran-buffe-bryderi
    är super då det gäller att räkna ut bufé-storlekar. Det är ju som du säger svårt att beräkna utifrån "portioner" eftersom man tar lite av varje. Men denna sida ger en då lite lättare koll =)
  • Nudax

Men oj.... 20.000 och 25.000 för catering? Då tror jag att vi lyckats hitta ett jättebra billigt ställe i så fall...

För 10.000 kr får vi:

* Blandad buffé (ungefär det nedan men vi ska byta ut lite)

Ugnsbakad laxfilé med romsås Sojamarinerad kycklingfilé Rostbiff Blandad sallad Potatissallad eller potatisgratäng Paj, broccoli och ädelost, ruccola och tomat eller västerbottenost Marinerad vitlök Kaprisbär Hembakt bröd Smör Ostar

* Porslin till alla gäster (allt från glas till bestick och tallrikar)

* De kommer ut med porslinet och maten och vi behåller personalen (2st) under kvällen, de sköter då påfyllnad av bufén, undanplockning av disk etc. De kommer också att hjälpa oss ställa fram vår (egna - inte från dem) tårta. De stannar alltså runt 4 timmar och tar sedan med sig disken/porslinet då de åker. I detta ingår också bensinen vi betalar dem för att åka ut till oss och tillbaka,

Vi är 50 personer.

• Nudax
    Nudax skrev 2012-01-20 19:04:01 följande:
    Men oj.... 20.000 och 25.000 för catering? Då tror jag att vi lyckats hitta ett jättebra billigt ställe i så fall...

För 10.000 kr får vi:

* Blandad buffé (ungefär det nedan men vi ska byta ut lite)

Ugnsbakad laxfilé med romsås Sojamarinerad kycklingfilé Rostbiff Blandad sallad Potatissallad eller potatisgratäng Paj, broccoli och ädelost, ruccola och tomat eller västerbottenost Marinerad vitlök Kaprisbär Hembakt bröd Smör Ostar

* Porslin till alla gäster (allt från glas till bestick och tallrikar)

* De kommer ut med porslinet och maten och vi behåller personalen (2st) under kvällen, de sköter då påfyllnad av bufén, undanplockning av disk etc. De kommer också att hjälpa oss ställa fram vår (egna - inte från dem) tårta. De stannar alltså runt 4 timmar och tar sedan med sig disken/porslinet då de åker. I detta ingår också bensinen vi betalar dem för att åka ut till oss och tillbaka,

Vi är 50 personer.

Hmm jag kan ha lite svårt att uttrycka det så som  jagf menar, ser att det kan låta som om jag menar att vi fått mycket bättre/mer för billigare peng. Vi har vi såklart valt ett enkelt alternativ, vi ska ha ett sommarbröllop utomhus, så för oss passar sommarmat/bufémat bra... förstår att ni andra menade mer tre-rätters-middags-stuk. Men ändå, blev bara lite glatt överaskad över att vi verkar ändå hittat ett billigt alternativ?
  • hysch

Jag har räknat ut knappt 80 kr per person för vår buffé. Har räknat på lite mer just in case, men tror att 75-80 är ganska rimligt egentligen.

• Tinzi
    hysch skrev 2012-01-20 20:26:21 följande:
    Jag har räknat ut knappt 80 kr per person för vår buffé. Har räknat på lite mer just in case, men tror att 75-80 är ganska rimligt egentligen.
    Också ca 80 gäster...
    Vi har 50:- per person.. :) Dock enkel mat.,

Potatissallad
    krämig pastasallad
    Kycklingspett
    Tomat & Mozzarella sallad
    Rökt helsida Lax

:)

Bara laxen går på 1000:-
    Kycklingen på 1000:-
    och  resten pasta, potatis , cremé fraiche, tomater mm (har gjort inköpslista & räknat noga)
    så man KAN komma undan för 3000-4000:- OM man lagar allt själv och tar billig mat.

Sen kostar iof bröd och smör ytterligare 500;- totalt, men tycker det är rätt ok ändå :)
  • Pluppe

Eftersom vi köper mat från mammas jobb (hon är kock), kommer vår buffé beräknad för 70 personer gå på 5000 kr!

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)