• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Bellen

Jag och min m2b ska gifta oss den 2 juni i år. Vi har valt en borgerlig vigsel som skall äga rum på halvön hemma på min familjegård i halland. 
    Min mamma och hennes man ska vara med och min närmsta väninna men ingen annan. 
    Jag ska rida upp i den hage där vi ska vigas på min häst, och efter själva vigseln ska vi på på en jättefin restaurang och äta. Jag ska ha en lavendelblå lång chiffong klänning, och liljekonvaljer som brudbukett. Mina skor är svarta med strass stenar och jag kommer att ha en ganska "slarvig" håruppsättning med någon typ av vita blommor.
    Min m2b kommer att ha svart kostym och vit skjorta, slips och näsduk i lavendelblått och svarta läderskor...

Kostnaden för hela bröllopet hamnar på knappa 15 000 kronor, detta beroende på att våra ringar kostar 8 000 kronor.

• Tinzi
    Pluppe skrev 2012-01-20 20:51:46 följande:
    Eftersom vi köper mat från mammas jobb (hon är kock), kommer vår buffé beräknad för 70 personer gå på 5000 kr!
    toppen!

Vi kommer köpa kyckling från en väninnas man som också är kock, mkt billigare då :)
  • Lillis82

Vi gjorde våra inbjudningar själva

istället för att köpa för att dra ner lite på kostnaderna. Nu går de på ca 6kr styck istället för 19kr styck som calligraphen skulle haft .. Är himla nöjd med dem..
  • drömmer
    Nudax skrev 2012-01-20 19:04:01 följande:
    Men oj.... 20.000 och 25.000 för catering? Då tror jag att vi lyckats hitta ett jättebra billigt ställe i så fall...

För 10.000 kr får vi:

* Blandad buffé (ungefär det nedan men vi ska byta ut lite)

Ugnsbakad laxfilé med romsås Sojamarinerad kycklingfilé Rostbiff Blandad sallad Potatissallad eller potatisgratäng Paj, broccoli och ädelost, ruccola och tomat eller västerbottenost Marinerad vitlök Kaprisbär Hembakt bröd Smör Ostar

* Porslin till alla gäster (allt från glas till bestick och tallrikar)

* De kommer ut med porslinet och maten och vi behåller personalen (2st) under kvällen, de sköter då påfyllnad av bufén, undanplockning av disk etc. De kommer också att hjälpa oss ställa fram vår (egna - inte från dem) tårta. De stannar alltså runt 4 timmar och tar sedan med sig disken/porslinet då de åker. I detta ingår också bensinen vi betalar dem för att åka ut till oss och tillbaka,

Vi är 50 personer.

Vi ska som sagt laga själva, men om vi skulle haft catering hade vi nog kommit upp i 20.000. Ni har ju hälften gäster och hälften prissumma  .

Tror inte att min budget på 7000:- är för lite för förrätt och varmrätt. Jag hoppas på att det blir billigare, men det får vi ju se den dagen vi handlar .
  • Nudax
    drömmer skrev 2012-01-20 22:56:19 följande:
    Vi ska som sagt laga själva, men om vi skulle haft catering hade vi nog kommit upp i 20.000. Ni har ju hälften gäster och hälften prissumma  .

Tror inte att min budget på 7000:- är för lite för förrätt och varmrätt. Jag hoppas på att det blir billigare, men det får vi ju se den dagen vi handlar .
    Nu tror jag att du missförstod mig =P När du skrev summan för er bufé och en del andra skrev "va, hur går det ihop? vår mat kostar 20.000/25.000" så ville jag med mitt inlägg visa att jag inte höll med i deras förvåning utan absolut tror att er budget håller. Detta kanske jag gjorde otydligt med en poäng om att om min catering endast kostar  7000kr (+3000 för personal och porslin)) så är det inte konstigt att 7000 kan räcka till egenlagad mat. Jag tolkar ditt svar till mig som om du trodde jag ifrågasatte er budget, när jag alltså ville säga det motsatta. Vi tänkte också laga egen mat först, och hade då på våra 50 gäster satt en budget på 3-4000 kr tror jag, så jag tror absolut att ni kommer att få till det bra.
  • Just Me

Jo, vi ska oxå laga maten själv, just för att slippa en prislapp på 20-25000. Vi lägger hellre dem pengarna på annat roligt Plus att vi vet att vi kan göra lika god mat själva, så känns som en onödig kostnad. 

Har inte räknat klart hur mycket det kommer att gå på per person, men det blir inga hiskeliga summor inte  

• augusti2012

Vår catering för 70 personer går på 10500 cirka.
    Då är det en buffe med en massa olika saker, får den ditkörd och värmeskåp.
    Sen tillkommer tårta, men där ska vi ha efterrättsbuffe + glasstårta.
    Räknar med att all mat och alkohol kostar cirka 20 000 kr.
    Då är allt fritt hela kvällen.

• fasit
    Just Me skrev 2012-01-20 23:58:59 följande:
    Jo, vi ska oxå laga maten själv, just för att slippa en prislapp på 20-25000. Vi lägger hellre dem pengarna på annat roligt Plus att vi vet att vi kan göra lika god mat själva, så känns som en onödig kostnad. 

Har inte räknat klart hur mycket det kommer att gå på per person, men det blir inga hiskeliga summor inte  
    Jag antar att ni ändå kommer ha folk som hjälper till i köket. Vad ska ni ge dem som tack? betalning?gåva?Vi kommer ha en ansvarig, 2 andra vuxna och sen 3-4 vänner till mig, men jag vet inte hur mycket vi ska ge dem upptäckte jag nu när ja skulle fylla i lite fler poster i budgeten.
  • Cicci90
    fasit skrev 2012-01-21 10:06:18 följande:
    Jag antar att ni ändå kommer ha folk som hjälper till i köket. Vad ska ni ge dem som tack? betalning?gåva?Vi kommer ha en ansvarig, 2 andra vuxna och sen 3-4 vänner till mig, men jag vet inte hur mycket vi ska ge dem upptäckte jag nu när ja skulle fylla i lite fler poster i budgeten.
    Vi kommer att ha fem-sex personer som hjälper oss med köket. Kommer att ge dem varsin blomma och varsitt presentkort på en välkänd resturang där vi bor. Den kommer att vara på ca 170 kr.
  • fasit
    Cicci90 skrev 2012-01-21 10:12:44 följande:
    Vi kommer att ha fem-sex personer som hjälper oss med köket. Kommer att ge dem varsin blomma och varsitt presentkort på en välkänd resturang där vi bor. Den kommer att vara på ca 170 kr.
    Ok, det låter ju bra. Jag tror vi kommer ge lite mer till den "ytterst ansvariga" kanske strax över 1000. Min mamma är den som jag diskuterar mest med vad det gäller mat och kökspersonal och vi har inte riktigt samma uppfattning om saker och ting. Jag tycker kanske 1000 till "chefen" kanske något presentkort på typ 500 till det vuxna paret och sedan planerar jag att göra en liten goodie-bag till mina kompisar:) Hoppas de blir nöjda! Tycker du man ska fråga innan om de vill ha betalt?
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)