• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Imke1977
    malinax skrev 2012-01-25 20:06:25 följande:
    Har hittat en superfin brudklänning på blocket för 2300 kr i min storlek, tom på behagligt avstånd så jag kan åka och prova den. Men, kan man köpa klänning redan? Är ett år kvar till min dag. Vad säger ni? Samtidigt känner jag att det är bra pris och tänk om jag ångrar mig när jag inte tittat på nån annan? Gav, blir galen ;p
    Jag köpte min klänning i juli förra året. Gifter mig juni i år. klart man kan!
  • malinax

Men om jag mot förmodan går ner mer så borde den väl gå att sy in lite lätt? Eller vad tror ni? Kan ingenting om sånt. Har mailat henne och bett henne skicka fler bilder;)

• sahu
    Imke1977 skrev 2012-01-25 08:57:24 följande:

Vilken är finast? Den med mönster var otroligt svårt att få till jämt och snyggt. Nästan omöjligt.... :-/
    Jag röstar för den vänstra. Dels för att du får det enklare, men även för att det ser mer rent och ellegant ut tycker jag.

Sen om det är okej om jag lägger en kommentar på texten utan att du bett om det... Det som du har strukit under "Välkommen till vårt bröllop" samt namnen högst upp - om du tar bort linjen under ser det lite luftigare och renare ut. Eftersom namnen ändå är i lite större storlek samt att den andra texten är fetmarkerad behövs inte linjen, det är tydligt ändå :)

Våra inbjudningskort ser för övrigt väldigt likt dina fast i andra färger, snyggt! ;)

Ha en fin dag!
  • malinax
    Imke1977 skrev 2012-01-25 20:48:51 följande:
    Jag köpte min klänning i juli förra året. Gifter mig juni i år. klart man kan!
    och du har inte ångrat dig att du inte tittade runt mer?? det är det jag är rädd för.. men jag ska åka och prova den iaf. Kanske inte känner alls för detn när jag väl är där.. vet ingen..
  • malinax

Hur tänker ni andra om att köpa klänningar till tärna/tärnor, marshalk och näbbar?? vi har inga egna barn så ska låna 3 syskonbarn har jag tänkt.. ska jag köpa kläderna till dom eller be föräldrarna? jag har varit tärna en gång och då betalade jag min egen klänning. Hur gör ni andra? behöver få ner min budget lite mer om detta ska gå ihop känner jag..

• BlomAnna
    malinax skrev 2012-01-26 10:39:59 följande:
    Hur tänker ni andra om att köpa klänningar till tärna/tärnor, marshalk och näbbar?? vi har inga egna barn så ska låna 3 syskonbarn har jag tänkt.. ska jag köpa kläderna till dom eller be föräldrarna? jag har varit tärna en gång och då betalade jag min egen klänning. Hur gör ni andra? behöver få ner min budget lite mer om detta ska gå ihop känner jag..
    Vi ska ha vår egen dotter och henns kusin som näbbar och vi kommer köpa likadana klänningar till dem två. Tycker nog inte att föräldrarna ska betala kläderna när de ska vara näbbar iaf inte om du tänker att de ska ha något speciellt. Om det däremot inte spelar någon roll vad de har på sig bara de är uppklädda så kan väl föräldrarna stå för kläderna.
    Vi skall även ha med min lillasyster som kommer vara 12 år och min systerson som kommer vara 9 år för att styra de två små näbbarna rätt. Hur vi ska göra med deras kläder vet jag inte än men antagligen köper vi till dem med.

Min tärna kommer få välja kläder själv och också betala dem själv. Mannens best man kommer få välja själv men vi vet att han kommer ha sin svarta kostym. Vi kommer köpa en slips och näsduk som matchar mannens bara.
  • malinax

Ja men det är ju smart;) vi kan ju Iofs ge våra kära näbbar deras klänningar i julklapp så kan dom ju leka prinsessor sen;) ( och nu kändes det genast väldigt långt borta!!:() men nu till nästa tanke.. Hur väljer man tärna? Har ingen given.. Har många nära vänner som jag inte kan väljaellan och 3 systrar. Tror dock att storasyster får bli toastmaster men vet inte alls. Vet ju att jag verkligen inte har nån broska men planerar mycket i tanken. Hur har ni andra balt? Har ni haft sånt självklart??

• BlomAnna
    malinax skrev 2012-01-26 12:55:40 följande:
    Ja men det är ju smart;) vi kan ju Iofs ge våra kära näbbar deras klänningar i julklapp så kan dom ju leka prinsessor sen;) ( och nu kändes det genast väldigt långt borta!!:() men nu till nästa tanke.. Hur väljer man tärna? Har ingen given.. Har många nära vänner som jag inte kan väljaellan och 3 systrar. Tror dock att storasyster får bli toastmaster men vet inte alls. Vet ju att jag verkligen inte har nån broska men planerar mycket i tanken. Hur har ni andra balt? Har ni haft sånt självklart??
    Det är jätte svårt att välja, men samtidigt måste man ju inte ha någon tärna heller.
    Jag har 4 systrar och vi har sagt att antingen väljer man alla 4 eller ingen alls som tärna. Vi ska inte ha något stort traitionellt bröllop och därför har jag valt min barndomsvän som tärna.
    Alla syskon kommer dock att ha lite "heders" uppdrag under dagen. En syster skall vara toastmaster. Sambons bror och en av mina systrar skall ta emot gästerna. Min storasyster skall ansvara för maten och serveringspersonalen etc, etc, (ja jag har många syskon 5 för att vara exakt )

Min minsta lillasyster kommer ju att vara med och hjälpa näbbarna men det är ju lite speciellt att hon är så mycket yngre så de andra förstår det.
  • drömmer
    malinax skrev 2012-01-26 10:39:59 följande:
    Jag ska ha 4 tärnor, mina systrar. Vi ska också ha 5 näbbar - vår son&dotter, deras 2 kusiner och min 8-åriga lillasyster. Och 2 så marskalker.

Vi har resonerat som så att det är VI som gifter oss, och vi som vill ha det på ett visst sätt. Då är det också vi som ska betala. Tanken var från början 500kr/person och 300kr till näbbarna. Tanken är att jag ska försöka köpa mycket på rea, eller erbjudanden. Vi ska inte gifta oss förrän maj 2013 så jag har gott om tid och jaga de rätta klänningarna . Sade att de skulle köpa skor själva så står vi för kläder och smycken, men ju mer jag tänker ju mer enhetligt vill jag det ska vara så skor till tärnorna är just nu på väg hem, jag hoppas de passar. De fyndades isf för 125kr/styck på Ellos rea. Marskalkarna ska få varsin skjorta, slips och näsduk. Jag räknar med att de har egen kostym, och om inte så är det klädkoden för bröllopet så de bör ändå införskaffa. Och en kostym är nästintill ett måste i var mans garderob .

Vårt bröllop kommer inte kosta skjortan, men ändå vara stort och se fint och lyxigt ut. För min familj såklart, allt är relativt .
    Mina tips för att få ner budgeten är just att vara ute i tid. Skriv en budget som du max ska hålla dig till, och var glad när du kan sänka genom att hitta fynd Flört. Vi har redan börjat handla. Näbbklänning till min dotter och min lillasyster är klar. Västarna till kusinerna är inhandlade, rosenblad i tyg, organzapåsar till ris/såpbubblor, gästbok och så ev tärnskorna då... Allt är fynd!

Detta är mina inspirationsbilder . Vi har vitt, grönt och rosa som tema, dvs det bruna byts mot mörkrosa!

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)