malinax skrev 2012-01-26 10:39:59 följande:
Hur tänker ni andra om att köpa klänningar till tärna/tärnor, marshalk och näbbar?? vi har inga egna barn så ska låna 3 syskonbarn har jag tänkt.. ska jag köpa kläderna till dom eller be föräldrarna? jag har varit tärna en gång och då betalade jag min egen klänning. Hur gör ni andra? behöver få ner min budget lite mer om detta ska gå ihop känner jag..
Jag ska ha 4 tärnor, mina systrar. Vi ska också ha 5 näbbar - vår son&dotter, deras 2 kusiner och min 8-åriga lillasyster. Och 2 så marskalker.
Vi har resonerat som så att det är VI som gifter oss, och vi som vill ha det på ett visst sätt. Då är det också vi som ska betala. Tanken var från början 500kr/person och 300kr till näbbarna. Tanken är att jag ska försöka köpa mycket på rea, eller erbjudanden. Vi ska inte gifta oss förrän maj 2013 så jag har gott om tid och jaga de rätta klänningarna
. Sade att de skulle köpa skor själva så står vi för kläder och smycken, men ju mer jag tänker ju mer enhetligt vill jag det ska vara så skor till tärnorna är just nu på väg hem, jag hoppas de passar. De fyndades isf för 125kr/styck på Ellos rea. Marskalkarna ska få varsin skjorta, slips och näsduk. Jag räknar med att de har egen kostym, och om inte så är det klädkoden för bröllopet så de bör ändå införskaffa. Och en kostym är nästintill ett måste i var mans garderob
.
Vårt bröllop kommer inte kosta skjortan, men ändå vara stort och se fint och lyxigt ut. För min familj såklart, allt är relativt
.
Mina tips för att få ner budgeten är just att vara ute i tid. Skriv en budget som du max ska hålla dig till, och var glad när du kan sänka genom att hitta fynd
. Vi har redan börjat handla. Näbbklänning till min dotter och min lillasyster är klar. Västarna till kusinerna är inhandlade, rosenblad i tyg, organzapåsar till ris/såpbubblor, gästbok och så ev tärnskorna då... Allt är fynd!
Detta är mina
inspirationsbilder . Vi har vitt, grönt och rosa som tema, dvs det bruna byts mot mörkrosa!