• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • drömmer
    SaJo1981 skrev 2012-01-28 08:43:38 följande:
    Nipe, ingenting:) vi klippte av stänglar och la ut på bordet och dom höll sig ötte fint utan varken vatten eller oasis eller nåt:) dom slokar inte!
    Toppenbra att veta då vi med tänkt att använda oss av murgröna. Snyggt men ändå stilrent tycker jag .
  • SaJo1981
    drömmer skrev 2012-01-28 11:22:06 följande:
    Toppenbra att veta då vi med tänkt att använda oss av murgröna. Snyggt men ändå stilrent tycker jag .
    *tummen upp*
  • knyttan

Ja det var verkligen bra nyheter då jag har funderat om vi inte skulle kunna ha det pga att de skulle sloka! Men då är det ju inag problem!!

• imalifh

Läst om att några gör servetringar av  tomma toarullar, hur gör ni då?

Annat som vi gör:

Ska binda brudbukett och coursage och göra armbandsblomma till tärnorna.
    Köper sidenblommor (murgröna) som dekoration på bordet/borden.
    Knoppalakan som dukar.
    Tekla kökhanddukar (blir två servetter av en handduk)
    Rosa/lila ljus från ikea.
    Göra servettringar, som blir rosa/lila, på ngt sätt.
    Göra bordsplaceringar i form ¨"treats" (några godisbitar) i små tygpåsargjorda av tyg från ikea, med en bit tapet där namnet står, knyter fast med band.
    Min bror är kock och lagar en bufffé, 100kr/kuvert kostar det.
    Lokal är ett frågetecken än så länge... 
    Kyrka är bokad.
    Vi serverar vin/öl/mineralvatten/ läsk til maten resten av drickat, typ likör, drinkar blir till självkostnadspris.
    En kompis gör bröllopstårtan, 40 bitars i  tre våningar för 35kr biten.
    Brudklänning köpt via blocket för 1400, precis den jag redan tittat på och ville ha.
    Brudskor 100 kr Tradera.
    Tärnorna köper sina kläder och skor, jag står för blommorna.
    Blivande man ska köpa nya kostym och nya skor.
    Champagne ochj alkoholfritt till brudskålen.
    Musiken fixar svägerskan Spotify  på liten bärbar, externa högtalare.
    Kläder till barnen (15 och 11) blir nog den största utgiften, efter maten.  
    Gör egna save-the-date kort
    Beställer inbjudningskort från vistaprint.
    Ska försöka göra ngn form av festprogram också.
    Våra färger kommer att gå i "blåbär och mjölk" färg dvs rosa/lila färg samt grönt. 
    Hotell bokat till bröllopsnatten.
    Räknar med högst 15000 totalt för allt.
    Bil till och från kyrkan är olöst ännu så länge.

• Galathea

Jag fick just en idé! Jag har funderat en hel del på favours, och tänkte kanske ge alla ett par chokladbitar vid sin plats. Det kändes dock lite tråkigt att de skulle äta upp chokladen och sen var det inget mer. Men nu, helt plötsligt, kom jag på det! Man kunde ju göra gipsfigurer och måla dem själv, med en magnet på baksidan så folk kan använda dem på kylskåpet hemma sen. Vad tror ni? Är det en bra eller en dålig idé?

• Prinsessan Fiona
    Galathea skrev 2012-01-29 23:32:42 följande:
    Jag fick just en idé! Jag har funderat en hel del på favours, och tänkte kanske ge alla ett par chokladbitar vid sin plats. Det kändes dock lite tråkigt att de skulle äta upp chokladen och sen var det inget mer. Men nu, helt plötsligt, kom jag på det! Man kunde ju göra gipsfigurer och måla dem själv, med en magnet på baksidan så folk kan använda dem på kylskåpet hemma sen. Vad tror ni? Är det en bra eller en dålig idé?

Det beror nog på vad du gör för något, men det tycker jag låter som en toppenidé annars! Kanske ett fint hjärta eller något med era namn eller så? Nä, det är en BRA idé!!! Så kör på den om du har tid och ork!!!
  • Prinsessan Fiona

Jag ska göra servettringar av sådan där tunn guldig ståltråd från panduro och köpa pärlor och göra lösa "flätor" där man flätar in olika pärlor i vårt färgtema. Vi har inte riktigt bestämt oss för vilka färger vi vill ha, men jag vill ha några gulddetaljer i alla fall. Inte så det blir alldeles för mycket, men det är ganska unikt att ha i guld känner jag, de flesta vill ha allt i silver. Bara en intressant iakttagelse, bland mina kompisar som gift sig så är det typ två som har guldringar, alla andra har vitt guld eller titan eller något sådant! Jag och min blivande kommer nog att ha olika, jag vill ha rött guld och han vill ha vitt guld, och jag tycker att eftersom jag är jag och han är han så måste vi inte ha exakt likadana ringar, de är ju lika i övrigt, och vi vet att vi hör ihop ändå!

• Rosi

Har beställt en sådan här ring. Kostade ca 1800 kr..  =) Skulle igentligen haft en annan men hittade denna i en tidning och blev kär.  =D Men tog i våra namn. =) kommer komma hem nu under veckan. längtar redan på att få se hur den blev.
  • BlomAnna

Är det någon som räknat på om det blir billigare med knoppa lakan som som dukar än att hyra?

• malinax
    BlomAnna skrev 2012-01-30 09:58:38 följande:
    Är det någon som räknat på om det blir billigare med knoppa lakan som som dukar än att hyra?
    vet inte men knoppa-lakan tror jag kostar 19kr/st
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)