Äsch! hade precis skrivit ett långt inlägg då jag råkade komma åt nån reklamannons och sen var allt borta.
Försöker igen:
Jag tror att ett bra budgettips är att vara ute i god tid, hålla ögonen öppna, kunna se alternativ och köpa på sig lite eftersom om man stöter på något till bra pris.
Plockade ihop allt vi hittills köpt igår och la in det i en garderob och räknade ihop hur mycket vi spenderat hittills. Landade på ca 2300. Då är det min brudklänning (ny 1000 kr på blocket), 2 näbbklänningar (rea på kappahl, vita ur kollektionen vintage stories. tänkte köpa gröna (vårt färgtema) band och knyta i midjan), diadem till näbbarna (3 för 49 på rusta), löpare till borden, vaser, ljuslyktor (vita med ljus i), 4 uppläggningsfat, ramar att skriiva skyltari till buffébordet, värmeljushållare, gröna värmeljus, servetter, 2 gröna filtar (att lägga vid uteplatsen ifall någon tycker det blir kyligt på kvällen. rea på coop), såpbubblor (köp&sälj här på BT), korg till såpbubblorna(jysk), inbjudningskort med porto. Inbjudningskorten gjorde jag av tapeter vi fått över då vi renoverat som jag vek som en bok, fast med två luckor man öppnar från mitten på framsidan, köpte färgade papper som jag klistrade fast inuti, på de ett vitt papper m text (som jag fick skriva ut gratis hos min pappa) och sen köpte jag gröna band som jag knöt runt. Vita kuvert fick jag också av pappa. Köpte en grön penna som jag skrev adresserna med. Det mesta av bordsdekorationerna är köpta på ikea, utom värmeljushållarna som jag köpte på coop då de hade 3 för 10kr.
Så med lite knep kan man komma rätt billigt undan.
Som M o J 2012 skriver så lär nog ringen bli största utgiften, men den ska man ju ha hela livet och det känns ju mer värt pengarna. Sen prioriterar ju alla olika,men kan man se alternativ och nöja sig med de så tror jag man kan komma billigare undan. T ex vaserna (pålitlig) vi köpte på ikea kostade 9 kr styck. Ok, kanske hade varit snyggare med fyrkantiga vaser, som också finns på ikea, men då kostar de 20 el 30 kr mer, per styck. SÅ mycket snyggare tycker jag inte de är. Hoppas ni förstår hur jag menar..
Vi har förresten köpt på oss en hel del fläskfilé också då det varit bra pris på det, men den har jag inte räknat med nu,m en är ju ett tips för de som tänkt göra mat själv.