• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • AnnL

Imke1977 skrev 2012-05-30 14:38:44 följande:
    På lördag är det dags för oss !!! Längtar!!  Så nu görs det sista pysslet

Det vi har kvar att göra är Bordsplaceringsskylten. Någon som har gjort den och kan lägga in en bild på hur ni gjort?

Och även tips på skyltar till tex Godisbuffén eller annat roligt pyssel ma kan sätta upp på väggar och dekorera med etc.

Så här blir våra, en annan nyans på färg bara samt skrivet finare :)
  • Kvasthilda

Varsågod drömmer, hittade länken på En lätt korkad tipsrunda. Jättekul är den och svaren står längst ned.

Festhäftet: En lätt korkad tipsrunda

Här följer "En lätt korkad tipsrunda" att ha med i festprogrammet! :)

1. Vilken fot är oftast störst hos en människa?

2. Vilket är det största nu levande djuret i världen?

3. Hur böjs verbet "bära"?

4. Är sterilitet ärftligt?

5. Pär och Pål skall gräva ett dike. Hur brett är det?

6. Var tar den där sista strumpan vägen när man tvättar?

7. När har man gått för långt?

8. Avsluta följande mening: "Jag har aldrig varit..."

9. Om ett äpple väger lika mycket som tre plommon och en ananas väger lika mycket som två äpplen. Hur många personer räcker då fruktkompotten till?

10. 1979 satte Bertil in 5 kronor på banken. Hur mycket har han på kontot idag?

11. Ponera att du skall ut och resa. Var hamnar ditt bagage?

12. Vad är kolera?

13. En dam från Västerås sätter sig på ett tåg mot Stockholm kl. 13:00. Tåget far med en konstant hastighet av 120 km/h och sträckan är 15 mil. När kommer hon då fram?

Rätt svar:

X11 X11 22X 2212

1. Hmmm... om tåget åkt med 150 km/h hade det blivit 1 timme. Men nu kör de bara... hmmm... tja, så där 1,5 timme?
    X. 1 timme och 15 minuter. Det vet jag med säkerhet. Jag har åkt där så många gånger så!
    2. 2 timmar och 15 minuter. Jag har också åkt den sträckan många gånger och vi får alltid vänta en timme i Bålsta!!

1. Sjukdom av mindre trevligt slag.
    X. Tidpunkt i historien då fossila bränslen var vanliga.
    2. Hudkräm för nötboskap.

1. Dit jag reser.
    X. Så långt bort från resmålet som möjligt.
    2. I Arjeplog. Om jag däremot skall till Arjeplog hamnar det i Finspång.

1. 8:20 med en ränta på 2,5%
    X. Hade han satt in det på sparkapitalkonto hade han haft 13:25!
    2. 2:85 (Räknat med inflation och fasta avgifter.)

1. Va, inga russin?! Då vill inte jag ha.
    X. Är detta en sån där trickfråga?
    2. Hmm... får man helgardera?

1. "...på snusen. Aldrig rökat en cigarr. Halleluja!!"
    X. "...riktigt klok!"
    2. "...glad i sånna här tipsrundor."

1. Man kan aldrig gå för långt.
    X. Jag orkar aldrig gå längre än 5-6 kilometer.
    2. Han som skrivit dessa frågor ligger j*ligt nära gränsen kan jag säga!

1. Det är en av de konstanta naturlagarna i universum.
    X. Jag tvättar aldrig.
    2. Staffan Westerberg tar dem och gör handdockor av dem.

1. Va?
    X. Inte bredare än två meter... kanske tre...
    2. Okey, 4m... men sen får det vara bra!

1. Ja, självfallet.
    X. Nej, men ibland önskar man att det var så.
    2. Ja, jag har då alltid trott på renlighet!

1. Bära — bar — burit
    X. Bära — bar — naken
    2. Bära — bar — pub

1. En val.
    X. Två valar.
    2. Ett däggdjur som är lite större än Wales.

1. Höger
    X. Nej... vänster
    2. Nej! Vänta... det är nog höger i alla fall.
  • Kvasthilda
    AnnL skrev 2012-05-30 15:45:04 följande:

Så här blir våra, en annan nyans på färg bara samt skrivet finare :)
    Åh så fint det blir!!! Våra är inte alls lika fina, snyft.
  • Brudiframtiden
    Kvasthilda skrev 2012-05-30 21:00:29 följande:

Varsågod drömmer, hittade länken på En lätt korkad tipsrunda. Jättekul är den och svaren står längst ned.

Festhäftet: En lätt korkad tipsrunda

Här följer "En lätt korkad tipsrunda" att ha med i festprogrammet! :)

1. Vilken fot är oftast störst hos en människa?

2. Vilket är det största nu levande djuret i världen?

3. Hur böjs verbet "bära"?

4. Är sterilitet ärftligt?

5. Pär och Pål skall gräva ett dike. Hur brett är det?

6. Var tar den där sista strumpan vägen när man tvättar?

7. När har man gått för långt?

8. Avsluta följande mening: "Jag har aldrig varit..."

9. Om ett äpple väger lika mycket som tre plommon och en ananas väger lika mycket som två äpplen. Hur många personer räcker då fruktkompotten till?

10. 1979 satte Bertil in 5 kronor på banken. Hur mycket har han på kontot idag?

11. Ponera att du skall ut och resa. Var hamnar ditt bagage?

12. Vad är kolera?

13. En dam från Västerås sätter sig på ett tåg mot Stockholm kl. 13:00. Tåget far med en konstant hastighet av 120 km/h och sträckan är 15 mil. När kommer hon då fram?

Rätt svar:

X11 X11 22X 2212
    1. Hmmm... om tåget åkt med 150 km/h hade det blivit 1 timme. Men nu kör de bara... hmmm... tja, så där 1,5 timme?
    X. 1 timme och 15 minuter. Det vet jag med säkerhet. Jag har åkt där så många gånger så!
    2. 2 timmar och 15 minuter. Jag har också åkt den sträckan många gånger och vi får alltid vänta en timme i Bålsta!!
    1. Sjukdom av mindre trevligt slag.
    X. Tidpunkt i historien då fossila bränslen var vanliga.
    2. Hudkräm för nötboskap.
    1. Dit jag reser.
    X. Så långt bort från resmålet som möjligt.
    2. I Arjeplog. Om jag däremot skall till Arjeplog hamnar det i Finspång.
    1. 8:20 med en ränta på 2,5%
    X. Hade han satt in det på sparkapitalkonto hade han haft 13:25!
    2. 2:85 (Räknat med inflation och fasta avgifter.)
    1. Va, inga russin?! Då vill inte jag ha.
    X. Är detta en sån där trickfråga?
    2. Hmm... får man helgardera?
    1. "...på snusen. Aldrig rökat en cigarr. Halleluja!!"
    X. "...riktigt klok!"
    2. "...glad i sånna här tipsrundor."
    1. Man kan aldrig gå för långt.
    X. Jag orkar aldrig gå längre än 5-6 kilometer.
    2. Han som skrivit dessa frågor ligger j*ligt nära gränsen kan jag säga!
    1. Det är en av de konstanta naturlagarna i universum.
    X. Jag tvättar aldrig.
    2. Staffan Westerberg tar dem och gör handdockor av dem.
    1. Va?
    X. Inte bredare än två meter... kanske tre...
    2. Okey, 4m... men sen får det vara bra!
    1. Ja, självfallet.
    X. Nej, men ibland önskar man att det var så.
    2. Ja, jag har då alltid trott på renlighet!
    1. Bära — bar — burit
    X. Bära — bar — naken
    2. Bära — bar — pub
    1. En val.
    X. Två valar.
    2. Ett däggdjur som är lite större än Wales.
    1. Höger
    X. Nej... vänster
    2. Nej! Vänta... det är nog höger i alla fall.
    Tack! Fler förslag på saker att göra emellan?
  • FruHassel

Här är våra Save the date kort som jag gjort själv som vi gett våra föräldrar, alla våra papperssaker kommer gå i samma stil.... det är bara våra föräldrar som får save the date ... resten får vanliga inbjudningar men de kommer att se ut så här
  • AnnL
    Kvasthilda skrev 2012-05-30 21:09:09 följande:
    Åh så fint det blir!!! Våra är inte alls lika fina, snyft.
    Tack! :) Hur ser era ut??
  • Äriqa

Dessa ljusstakar kommer stå på borden och jag kommer även göra servetthållare i samma stil. Bårat bröllop kommer bli lite skogsinspirerat. Kommer vara en vit spets istället. Men hade ingen hemma just nu

• Indra

Jag har precis provat göra egna små presentaskar, supersöta! Istället för att köpa för 9-13 kr styck så har jag gjort ett mönster i PP som jag skrivit ut, botten får vara vanligt vitt papper och locken i mönstrat. Billigt, personligt och enkelt om man har lite pysseltid.

Tänker fylla med rosa/vitt godis.

:oD

• Retrobohem

Vara placeringskort ska vara festhaftena med en snytt retrotyg knutet runtom, samt en slat sten, eller en bit av en bjorkstam, eller plankbit, eller papper med rostig spik eller skruv pa. Lite blandat. Istallet for lopare i mitten ska vi ha plankor, kvistar och drivved som vi samlat sjalva. Blockljus far sta ratt pa bordet och antingen koper vi billiga lakan eller sackvav eller hyr vi dukar fran en restaurangskola. Jag ska ta skott fran nagra grona vaxter hemma och satta i glasburkar. Festhaftena gor vi sjalva och printar hemma, kanske pa nat finare papper.
    Som tur ar har vi en gard med en lada full av gamla prylar, darifran kan vi plocka fina saker, men se er om och se vad man kan lana ihop till dekoration av kompisar och familj, kandelabrar, vaser, skalar for ljus eller blommor.
    Har man ett fargtema kan det binda ihop allt, aven om det ar olika lopare i mitten, eller olika  monstrade vaser osv. Nagra kompisar som gifte sig tidiare hade kvar 40 salt och pepparkar, de far vi lana.

• Retrobohem

Jag fortsatter, min klanning ar fran Etsy, blir uppsydd efter mina matt, med frakt 370 dollar. Skorna fyndade jag pa HM for 50 kronor. Ska dekorera baltet med harblommor och broscher jag har hemma. Pa Etsy finns massa fina billiga saker, ska kopa blomtiara dar for nagra hundringar, man kan ju aven gora en egen. Tarnorna har kopt klanningar pa MQ for 500 kronor, brudgum och marskalk syr upp kostymer hos en thailandsk skraddare som kommer till Norge ett par ganger per ar.
    Vi skippar forratt och har istallet snittar vid ankomst, en kompis som jobbar pa restaurang koper in alla matvaror. Flera olika personer bakar tartor, vi ska plocka egen svamp, egna bar och gora egen gele till middagen. Koper potatis fran en gard i narheten. Jamforde priser hos olika fotografer.
    Mitt rad ar att tanka lite outside of the box, se er omkring vad som kan anvandas i narheten. Tank snarare pa vilken ton och stil ni vill ha pa brollopet, klader och dekorationer an att lasa fast er vid enstaka dyra prylar eller ideer. jag ville ha guldsandaler, sa fanns det ett par pa Hm, perfekt! Jag ville ha blomigt skarp, det ingick ett skarp i klanningen, da dekorerar jag det sjalv!

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)