• lingonstjärna

Meny som är vegansk, vegetariansk, glutenfri, laktosfri...?

Bröllop stundar och jag skulle gärna vilja bolla våra matbekymmer lite. Vi kommer ha en ganska liten middag  (~35 pers) och i sällskapet finns det:
    -Vegan
    -Vegetarian
    -Äggintolerans
    -Glutenintolerans (jag själv bl a)
    -Laktosintolerans
    -Mjölkproteinintolerans
    -LCHF

Jag tror det var allt. Jo, kanske M2B också som nästan får utslag av grönsaker.
    Skämt åsido, hur löser vi detta på bästa sätt??

Allra, allra helst skulle jag vilja ha nån slags enhetlig meny, tema, så att vi får lite samhörighet iallafall. Middagen ska helst vara i positivt minne för alla oss som inte kan äta "normalt". Känna att vi är delaktiga och inte får nåt direkt från frysdisken på Ica, via micron. Nåt gott och spännande!

Alla förslag mottages med öppna armar!!

• Svar på tråden Meny som är vegansk, vegetariansk, glutenfri, laktosfri...?
  • Lilique

Åh, förutom vegan och LCHF så har vi samma lista att ta hänsyn till. Hoppas också på lite tips.

• Ylva368

Jag hänger på här också, även om vår lista inte är lika lång. vi har ca 90 gäster, vegetarianer (bla jag) av vilka några äter fisk och ett par glutenintolleranta.

Om det går tror jag att man ska försöka hålla nere alternativen. Vi hade tex tänkt att ha fisk till förrätt med ett vegetarisk alternativ (i TS fall veganskt) och kött till huvudrätt med veg. alt. Men samma bas. Förrätten en sallad med lax/ ost, Huvudrätten potatiskaka, sås och grönsaker, med kött/ fylld svamp? (behöver också förslag)

TS största utmaning verkar bli tårtan: utan mjöl, ägg, mjölk, grädde, gelatin eller socker. Kanske kan vara idé att satsa på cupcakes.

Efterrätten kan kanske bli sorbet (utan mjölk och ägg), fruktsallad och bärsås...

• Hanna05

Hänger också på här!
    Vi kommer ha 84 gäster (om alla kommer)
    Där det är minst 3 vegeterianer och 2 veganer.
    En som inte äter rött kött.. (vilket blir betydligt enklare)
    & så finns det dom som är både gluten och laktos intolleranta...

Vegan tycker jag är svårast!

Våran meny ser ut så här:

Tunnbrödsrulle med rökt abborre

Fläskfilé i ugn med soltorkade tomater, serveras med potatisgratäng och senpassås
    Grönsallad

Pannacotta med åkerbär

Hur gör man sorbet utan ägg och mjölk?

• Inez343

Om ni vill ha lite tips så kan ni kika på cateringfabriken.se
    Vi anlitade dem när vi hade 40årsfest och va nöjda med den service de erbjöd oss som vegetarianer med ägg- laktos och mjölkproteinintolerans. Övriga gäster tyckte allt va supergott. Även vi givetvis.

Kruxet med cateringfabriken är att det ligger i Stockholm men de som inte bor i närheten kanske ändå kan gå in och få tips och idéer.

• MrsDRBM

Spontant känner jag att den lättaste lösningen vore en buffe med många små rätter där allt är NOGA märkt med laktosfri/vegan/vegetariskt etc. Men kanske inte den billigaste.

Annars kanske ni kan köra på olika typer av sallader och pajer som en "enhet"?

Hmm... knepigt med så många olika matpreferenser...

• Ylva368
    Hur gör man sorbet utan ägg och mjölk?

Sorbet görs väl alltid utan mjölk, ofta utan ägg. Görs av sockerlag och frukt eller bär. Googla sorbet utan ägg så finns det massor av recept. Glad

• Hanna05
    Ylva368 skrev 2011-09-28 23:13:46 följande:

Sorbet görs väl alltid utan mjölk, ofta utan ägg. Görs av sockerlag och frukt eller bär. Googla sorbet utan ägg så finns det massor av recept. Glad

Jag menade utan ägg :P Okej! Ska kolla upp det :) Hittade även ett bra recept på pannacotta som är veganskt!
  • Kattpoet

Lingonstjärna det låter som vissa av mina fester fast lägg till fisk allergi, koköttsallergi, bönallergi och kasinallergi.

Vi kan alla äta rabarber och det är ungefär det enda.

Så  jag brukar göra  något av detta,
    1. Bygg din egen  sallad buffet med alternativ till alla,  alla saker i  egna skålar och folk kan plocka ihop  vad de kan äta och sedan dressingar . Vinegrätt är alltid en hit med de flesta med det går att göra krämigare  laktosfri  men även med soja, se bara till att allt har en lapp.
    2. Bygg din egen gryta,  olika kokta grönsaker  typ morötter, palsternacka, kålrötter, bönor, lök och så vidare i egna skålar och samma ska med köttet och fisk  och sedan rikgthet och go kött, fisk och grönsaks buljong att hälla över.  Lite ört kryddor att toppa med.

Detta har räddat många fester.

Efterätt  brukar bli glass ( laktosfri,  oately, lovice och vanlig)  med smält rabarber. 

• Dejli

LCHF och veganskt verkar svårt att få ihop riktigt, men all veganmat blir ju laktos-/äggfri och vegetarisk så där behöver du ju kanske inte göra massa olika sorter för var och en. Någon sorts kött med veganska tillbehör som också är goda att äta utan "tillbehör" kanske?

Svar på tråden Meny som är vegansk, vegetariansk, glutenfri, laktosfri...?