• Anonym

Hur långt får hets på överviktiga gå?

Jag undrar var man bör dra gränsen för när man går för långt i sin rätt att klanka på överviktiga människor? Jag undrar var ni andra drar gränsen? Är det ok att med avsmak titta på någon som äter en pizza, hamburgare eller snickers, om denne väger för mycket? Eller med äcklad uppsyn titta ned i kundvagnen där det förutom "nyttiga" varor även döljer sig en läskburk eller liknande? Är det ok att kommentera klädsel eller utseende högt, så att andra, inklusive den överviktige hör? Är det ok att som personal, göra fula miner, när en överviktig tittar på kläder som eventuellt är för små, eller frågar efter något? Är det ok att lära de egna barnen att tjocka människor är dumma i huvudet, lata och opålitliga? Ja, mindre värda på alla sätt, helt enkelt. Är det ok att säga till dem att de är för tjocka för att skaffa barn osv? 

Jag känner att det är väldigt ofta som folk tar sig rätten att gå längre än jag tycker är ok och rimligt iaf.  

• Svar på tråden Hur långt får hets på överviktiga gå?
  • Chicita
    förlovadflicka skrev 2011-10-13 14:33:10 följande:

Att bete sig så finns det ingen anledning till! Jag kan visserligen tycka att det ser lite äckligt ut när 500-kilosmänniskor på tv vräker i sig omåttliga mängder, men att en överviktig köper en läskburk är väl inte något att hetsa upp sig för?

Jag skulle verkligen inte vilja vara överviktig, men det har inte med att det är fult eller äckligt att göra utan det är helt enkelt inte bra för hälsan!

Tyvärr tycker jag ofta att folk fokuserar på hur "fult det är att vara tjock" (vilket det inte alls behöver vara) men glömmer att det man borde oroa sig för är hälsan hos de överviktiga. Likadant tycker jag det är hos många överviktiga som känner sig så påhoppade att de hela tiden måste betona hur vackert det är att vara stor och att de aldrig skulle ändra någonting hos sig själva. Visst, självkänsla är bra, men om man hellre är tjock och riskerar att bli sjuk eller kanske rentav dö till följd av det än att vara smal och må bra så har man lite konstig inställning. :S

Åh vad bra skrivet...

Precis så är det ju.
    Jag var på hälsoundersökning för att jobbet skickar alla som fyller jämt (eller i mitt fall, mittemellan jämt om man säger så Flört) och sköterskan började lite halvt nedlåtande med testerna... Kolestorol, blodtryck, mm mm...
    När hon skulle skriva i hälsokortet så är det som en graf, och man vill ligga så bra på den där som möjligt. Och den är väldigt snäv.
    Mina värden låg utanför grafen. Men åt den positiva sidan Flört och hon fick äta upp sin snorkighet hon hade från början... 
    Det enda värde som inte var bra var vikten. Allt annat var bättre än normen.

Jag skulle gärna tappa några kilon för hälsans skull.
    Jag tycker egentligen inte att det är snyggt att se ut så här heller, men jag har vant mig och gör det bästa av det jag har. Mitt mål är inte att gå ner för att "bli vacker" i mina egna ögon, även om det förhoppningsvis är en bieffekt av viktminskningen Drömmer. Utan jag vill tappa i vikt för att få in alla punkter på det där kortet på den hälsosamma skalan...

Jag har gått i affären med en kundvagn full med frukt och grönt (ok det var mest till marsvinen men det syns ju inte om man inte vet om det Tungan ute). Magert kött, minimjölk, grovt bröd och fullkornsflingor mm mm och sen en påse chips på toppen.
    Den där påsen chips måste lysa, för vissas blickar följer både den och mig genom affären och fram till kassan...  
  • Hoffsennanen Tottoplex

Läste jag fel eller klagade ts på att någon skrev anonymt?

• Chicita
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-10-13 16:06:49 följande:
    Läste jag fel eller klagade ts på att någon skrev anonymt?
    Är du i rätt tråd nu? Förvånad 
    Jag tror inte att jag har sett något om anonymitetsfunktionen här inne i alla fall... 
  • Dejli
    Vi2alltid skrev 2011-10-13 14:19:04 följande:

Oj, det var en kraftig generalisering! Varför skulle en sådan person inte kunna ha det?

Det finns ingen som helst logik i det påståendet... Lyckan sitter inte i kilona!

Precis min poäng... och det finns ju också många normalviktiga som haft tidigare problem med vikten, men som lyckats ta tag i det och gå ner till en hälsosam vikt...

Som sagt, fördomarna haglar åt andra hållet också (men det är som sagt mer accepterat att klanka ner på normalviktiga/smala än på feta). Lika tråkigt båda...
  • Vi2alltid
    Chicita skrev 2011-10-13 16:11:07 följande:
    Är du i rätt tråd nu? Förvånad
    Jag tror inte att jag har sett något om anonymitetsfunktionen här inne i alla fall...
    T.S är anonym...
  • Vi2alltid
    Dejli skrev 2011-10-13 16:37:47 följande:
    Precis min poäng... och det finns ju också många normalviktiga som haft tidigare problem med vikten, men som lyckats ta tag i det och gå ner till en hälsosam vikt...

Som sagt, fördomarna haglar åt andra hållet också (men det är som sagt mer accepterat att klanka ner på normalviktiga/smala än på feta). Lika tråkigt båda...

Ja, och det finns nog gott om smala personer som har både värk och mentala problem... förstod inte sammanbandet mellan dessa och vikten

och sockersug finns hos alla "sorters" människor, skillnaden ligger i både vilka anlag man har för att gå upp i vikt samt hur man lever sitt liv. Bland annat hur mycket man gör av med av det man äter.

• Chicita
    Vi2alltid skrev 2011-10-13 16:48:17 följande:
    T.S är anonym...
    Ja det är en tråd man kan skriva anonymt i... Men diskussionen om anonymitetsfunktionen hålls väl inte i denna tråd? 
    Hoffsenannen Tottoplex undrade ju om TS klagade på att någon skrev anonymt. Och sånt har jag inte sett här inne, bara i andra trådar...
  • Dejli
    Vi2alltid skrev 2011-10-13 16:51:24 följande:

Ja, och det finns nog gott om smala personer som har både värk och mentala problem... förstod inte sammanbandet mellan dessa och vikten

och sockersug finns hos alla "sorters" människor, skillnaden ligger i både vilka anlag man har för att gå upp i vikt samt hur man lever sitt liv. Bland annat hur mycket man gör av med av det man äter.

Ja. Jag kan ha helt obegripliga sockersug ibland, ofta sent på kvällen. Men jag har flera mil till närmsta affär, och jag ser till att alltid vara mätt när jag handlar så jag inte har en massa skit hemma... då är det svårare att ge efter för suget, och förr eller senare så lägger det sig ju. I värsta fall tar jag ett glas juice och går och lägger mig... Så sockersuget är nog inte ett dugg mindre, men jag tillåter mig inte att ge efter mer än ett fåtal gånger, för jag vet att jag har lätt att lägga på mig.
  • Hoffsennanen Tottoplex

Tror det stod något på första sidan som gjorde det lite komiskt.

• förlovadflicka
    Vi2alltid skrev 2011-10-13 14:19:04 följande:

Oj, det var en kraftig generalisering! Varför skulle en sådan person inte kunna ha det?

Det finns ingen som helst logik i det påståendet... Lyckan sitter inte i kilona!

Håller verkligen med! Finns väl hur många som helst normalviktiga som är deprimerade? Och värk kan man ha av många andra orsaker. Och sockersug... Jag skulle kunna döda för choklad ibland! Vissa har inte gener till att bli tjocka, och vi på den yngre sidan om tjugostrecket går ofta inte upp i vikt, min lillasyster som är sexton har världens plattaste mage och är hur smal som helst, hon äter snabbmat hur ofta som helst, godis varje dag och har varit beronde av cola så länge att hon fått problem med tandköttet. Hon väger inte ens 50 kg och är ca 165 cm... Och hon har extremt sockersug!
Svar på tråden Hur långt får hets på överviktiga gå?