Hoffsennanen Tottoplex: Till viss del så - ja...
Det kan vara en självuppfyllande profetia. Typ att man tror att nån tittar på den där chokladkakan i ens annars grönsaksfyllda korg, så man försöker stoppa ner den lite bättre. Vilket gör att man drar blickarna till sig och chokladkakan...
*typ*
Men det är långt ifrån alltid så.
Oftast är det inte ögonkontakt jag får strax innan personen vänder sig till sin vän och skrattar åt något.
Utan ett värderade ögonkast uppifrån och ner och sen ett flin innan personen vänder sig till sin kompis, säger nåt, kompisen tittar åt mitt håll och sen skrattar dom...
Aniara4: Ja vissa är verkligen verbala med sitt förakt...
Annars angående handikapp som du pratar om. Dels är jag uppväxt med handikappade så jag har sett hur dom behandlas (som grupp sett och som individer) och dels så gick jag på kryckor i 3 år själv och han märka en hel del.
Ok jag förväntar mig inte att nån ska springa före mig och öppna dörrar. Men inte sjutton skulle jag släppa dörren i ansiktet på nån som går med kryckor, eller försöka tränga mig före personen på bussen så
jag får sitta, men personen med kryckor måste stå
![Skrikandes Skrikandes](https://www.brollopstorget.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-yell.gif)
Jag ser hur mina kollegor behandlar killen med en CP-skada som brukar komma in här och lämna glas som han hittat ute. Jag pratar med honom en stund även om han säger samma sak varje gång han kommer in "akta vasst, vasst. man kan skära sig - blöda mycket... Aj aj".
Eller de rullstolsburna / blinda / döva som kommer in med en assistent när dom ska hämta biljetter till nåt evenemang så brukar mina kollegor prata med assistenten.
Det är väl för fasiken inte denne som ska på dansen. Bara för att man behöver ett par extra händer, öron, ögon när man inte har egna så betyder inte det att man är dum i huvudet och inte fattar något
Jag har glömt nästan allt teckenspråk som jag kunde när jag var liten. Men när vi hade årsstämman för de Dövblindas Riksförbund här så pluggade jag i alla fall på hur man hälsade välkommen och lite andra enkla saker. Men det orkade inte mina kollegor lära sig, dom tyckte att det ju fanns tolkar och assistenter, så dom behövde inte bry sig...
Alltså!?!
Jag blir sååå förbannad när man inte kan respektera personer för vad dom är. Alla har ett värde som människa, oavsett hudfärg, kön, sexuell läggning, handikapp mm...