• AlwaysAndForever2012

Hur många frågade er om de kunde ta med någon mer, trots det inte stod respektive i inbjudan? och ALLMÄNT LESS OCH SÅRAD

Hej, just nu är jag så less så jag kan gråta. Man trodde bröllop skulle bli ett fint tillfälle, men känns inte så. M2b släkt är såå jobbiga. även nån vän. man känner sig så besviken, sårad och less på att behöva förklara sig, be och tjata mm på folk. de verkar tro det är en vanlig fest där det är struntsamma vad brudparet vill, så länge de får som dom vill..
    En sak är bla att inte svara i tid på inbjudan, bjuda med extra folk och klaga.på allt känns det som.
    Nåt som även blivit ett problem är att folk kan med att fråga oss om de kan få med sin nya pojkvän sen en vecka tillbaka - som vi aldrig träffat och inbjudan är utskickad, en bror ville ta med en bordsdam, sa att vi visste vem det var, men vägrade säga vem. han tyckte han hade rätt att inte berätta det men tydligen inte vi rätt att ha ett privat bröllop. när jag fick fram vem det var så tyckte han drygt att vill jag ha personnr och kontonr också?, sen va det ju klagomål på att en gammal kompis inte fått frågan om hans flickvän,som vi aldrig träffat och vi hellre ville bjuda nära vänner och släkt. å visst nu när några sagt nej kunde vi kankse tänkt oss bjuda med henne, men det kommer inte gå för då lär m2b släkt gnälla att inte fler av dom är bjudna eller syskonens hemliga gäster.
    Å idag kom dessutom den 18-19åriga systern med sms om hon fick ta med sin pojkvän, somv i inte ens visste om och inte träffat. hon frågar detta dessutom över 1 vecka efter SISTA OSA..å jag gjort massa noggranna bordsplaceringar..då våra släkter och vänner inte är riktigt samma stil och attityd så noga hur man sätter dom.
    Pappan hade inte ens svarat på inbjudan när datumet gått ut. vi påpekade det samma dag, han skulle få tag i systern NÅN dag..inte skynda sig precis.
    Sen flera dagar senare ändå inte svarat. så vi fick ringa..då hade han inte ens pratat med henne och sa de kommer. men kan inte säga ursäkta inte svarat eller nåt..utan ist skylla på oss typ med att vi har förtidigt att svara.. ÖH..är man förälder så är det väl struntsamma om inbjudan kommer en månad eller ett år innan. man bör ju göra allt man kan för att komma..
    Hans morsas familj svarade inte förrän sista dagen.
    kul för m2b att hans familj svarar liksom..kul.

Är så less nu.. varför ska vi ens ha med hans släkt? när hans morsa smsar nåt om helgen eller nåt och vi berättar nåt om bröllopsplaner, så får man aldrig nåt svar om det eller va kul.antingen inget svar eller  prata om nåt annat..kul

VAD SKA VI SVARA HANS SYSTER NU DÅ??
    bara så less..lust ställa in allt :( men man vill ju ändå gifta sig med dom som är glada för ens skull
    Det stod inte respektive i inbjudan, ni svarar efter osa efter vi ringt flera ggr mm..

• Svar på tråden Hur många frågade er om de kunde ta med någon mer, trots det inte stod respektive i inbjudan? och ALLMÄNT LESS OCH SÅRAD
  • TheD

Min makes syster frågade om hon fick ta med någon om skulle träffa någon före bröllopet. TVÄRNEJ!!! Det namn som står på inbjudan är den personen som får komma. Svårare är det inte. Att folk kan vara så jävla dumma är obegripligt! Hade hon bara dykt upp med någon så skulle jag säga ett och annat.

• Sara 120707

Problemet verkar ju mest gälla brodern och systern, är inte det lättaste att bara säga nej.

Ingen motivering, det har de egentligen inte med att göra. Oftast försöker man ju ge en förklaring för att det känns

som en trevligare sak att göra. Men kom igen om de e så oartiga så e de väl lite skitsamma.

Med den där flickvännen som ni inte visste om är ju en annan sak då kan man ju säga att hon får komma om någon tackar nej.

Det verkar ju som den där släkten kommer att gnälla hur ni än gör(om ni inte säger upp kontakten med allihopa och det är kanske lite drastiskt) så då är det väl bäst att köra över de som är alltför jobbiga och ohyfsade.

• Evelinas

Man blivandes syster sa att hon KOMMER ta med sin pojkvän. Hon frågade inte ens utan bara sa att hon och hennes barn kommer (de var bjudna) + hennes kille (som inte var bjuden). Vi har aldrig träffat hennes kille och dom har bara vart ihop ett par månader. Tycker hon är lite fräck. Hade hon däremot FRÅGAT hade vi sagt självklart, men nu tar hon det för givet, vi har liksom inget att välja på, han kommer punkt slut. Det kostar faktiskt med en extra gäst också... Ingen big deal egentligen men just sättet hon gör det på. Måste bara tala om att jag för övrigt ÄLSKAR min svägerska, hon är underbar!

• AlwaysAndForever2012
    Chicita skrev 2011-11-22 14:58:51 följande:
    Det syns väl inte om ett bord är borta? Dom vet ju inte hur många bord som fanns där från början.
    Om ni har långbord så kan ni sprida ut gästerna lite genom att planera in luckor, låta bli att ställa en stol där, och istället dekorera mer på den platsen.
    Om ni har runda bord så plockar ni bort en plats på några bord och sprider ut stolarna lite mer där istället. Gör gärna det på de bord där det sitter äldre människor så att dom inte behöver trängas.
    Gör du det snyggt så kommer det se ut som att det ska vara så, istället för att det "fattas" folk  
    Vi hade upplagt det som ett E. det är väl därför det syns att platser finns kvar. Försöker fundera på vad vi ska göra med sista bordet. tänkte om man ställer godiset eller nåt där..hmm.
  • AlwaysAndForever2012
    dellelgarin skrev 2011-11-22 15:30:25 följande:
    Jag förstår hur ni menar och hoppas ni kan hitta ett sätt att förklara på.

Sedan skulle det för oss vara uteslutet att inte bjuda med respektive. Jag hade även reagerat om jag blev bjuden utan min fästman eller vice versa.
    Men alla skall ju fa ha sin dag som de vill
    Ja vi har ju liksom inte delat par som är gifta, förlovade, bor ihop eller ja är seriösa så sätt. utan dessa är ju par vi ens inte visste om var par, och sådana som blivit det efter vi skickat ut inbjudan och vi inte ens träffat och de varit ihop en vecka typ.
  • AlwaysAndForever2012
    Evelinas skrev 2011-11-22 20:43:28 följande:
    Man blivandes syster sa att hon KOMMER ta med sin pojkvän. Hon frågade inte ens utan bara sa att hon och hennes barn kommer (de var bjudna) + hennes kille (som inte var bjuden). Vi har aldrig träffat hennes kille och dom har bara vart ihop ett par månader. Tycker hon är lite fräck. Hade hon däremot FRÅGAT hade vi sagt självklart, men nu tar hon det för givet, vi har liksom inget att välja på, han kommer punkt slut. Det kostar faktiskt med en extra gäst också... Ingen big deal egentligen men just sättet hon gör det på. Måste bara tala om att jag för övrigt ÄLSKAR min svägerska, hon är underbar!
    Förstår dig. det är ju just sättet som kan störa en lite. det är ju lite det med de som frågat oss också. att de frågat efter osa tagit slut när de själva inte ens svarat ja i tid, när de bara varit ihop en vecka och lägger in betyder sååå mycket för mig osv. så man knappt har val.
  • Chicita
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-22 22:13:57 följande:
    Vi hade upplagt det som ett E. det är väl därför det syns att platser finns kvar. Försöker fundera på vad vi ska göra med sista bordet. tänkte om man ställer godiset eller nåt där..hmm.
    Vi hade ett bord som var längre än dom andra.  (vi hade också E-bord)
    Du kan ju eventuellt ha dom två yttre långborden ett bord längre än det i mitten. Och så ställer du mittenbordet med ett litet längre avstånd mot honnörsbordet (alltså skjut ner hela raden så att det hamnar centrerat mot dom andra två om du förstår hur jag menar). Ställ sen en stol eller två framför er, där det är meningen att folk kan komma och sätta sig en stund för att prata med er.
    Då ser det medvetet ut. Och alltså inte så uppenbart att det "saknas" ett bord

En annan variant är att ställa ut jämna bord, men att mitt på varje rad så ställer ni något större arrangemang som sträcker sig över bordet. Det kan vara godisburkarna exempelvis, blommor och annat som tar plats - men som passar in i temat och arrangemanget annars.
    Om ni gör så så "tappar" ni 6 platser alltså. Och om det är vanliga bord så är det ju 6 platser per bord... Alltså 1 bord försvinner på så sätt.

Det går att trolla så det ser ut att vara fullt fast det inte är det Flört 
  • AndroSid

Att folk inte svarar förrän sista dagen på OSA:t tycker jag inte är något att orda om. Precis lika mycket som att ni har det snävt med tid och mycket att göra kan andra ha det snävt och mycket att göra - alltså kan man inte säga att det är fel av folk att svara sista dagen. Givetvis är det dålig stil att inte svara alls, eller att svara efter att OSA-datumet har gått ut.

Sedan så är det faktiskt så att för de som inte är inne i bröllopssvängen själva så är vissa saker oviktiga eller omärkbara, t ex hur inbjudningarna ser ut. Att du har lagt en massa tid på dem och pysslat och haft dig - det märker helt enkelt inte folk som inte har någon vidare uppfattning om hur bröllopsinbjudningar kan se ut. Frustrerande om man har lagt ner en massa arbete, javisst, men man kan inte kräva att få beröm. Det kan tyckas trist, men det är så som det är.

Folk som frågar om de får ta med respektive? Tja, i princip ser jag inget fel med att folk frågar heller. Självklart är det fel att tjata eller att bli sur om man får ett nej, men frågan dyker upp? Det tycker jag inte är något fel. Folk måste få fråga om de är osäkra - hur ska de annars få chansen att göra rätt?

Jag hoppas att du känner dig mer tillfreds med ditt bröllop snart. Vi bjuder inte folk som får oss att må dåligt överhuvudtaget, spelar roll om det är släkt eller bekanta.

• dellelgarin
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-22 22:15:28 följande:
    Ja vi har ju liksom inte delat par som är gifta, förlovade, bor ihop eller ja är seriösa så sätt. utan dessa är ju par vi ens inte visste om var par, och sådana som blivit det efter vi skickat ut inbjudan och vi inte ens träffat och de varit ihop en vecka typ.
    Ja vi tänker ju olika, vi bjuder alla "med sällskap" och har många namn på våran lista där det står tex Elvira och XX

Jag anser inte att jag är de som skall avgöra vems förhållande som är seriöst eller ej och skulle även tycka det var helt ok ifall någon ville ta med en date.

Men det passar uppenbarligen inte eran dag.
  • Oniq
    dellelgarin skrev 2011-11-24 09:42:54 följande:
    Ja vi tänker ju olika, vi bjuder alla "med sällskap" och har många namn på våran lista där det står tex Elvira och XX

Jag anser inte att jag är de som skall avgöra vems förhållande som är seriöst eller ej och skulle även tycka det var helt ok ifall någon ville ta med en date.

Men det passar uppenbarligen inte eran dag.
    Det är inte alla som har den ekonomiska eller platsmässiga möjligheten att bjuda alla plötsliga och kanske även väldigt tillfälliga kärlekar.

Om osa är någon månad innan bröllopet och paret bara varit ihop någon vecka så kan det bli dubbelt arbete för brudparet att först lägga till en +1 till någon för att någon vecka senare göra om det hela när denne/a +1 lika hastigt blivit ett ex som kanske t.o.m. måste 'o-bjudas' då det inte är en självklarhet att inbjudan endast gällde som sällskap till en som redan var bjuden...

Vi hade 6st som ville ta med sig sin nyfunna partner. Dagen då bröllopet väl blev av var det endast 2st som kom med sällskap. Behöver jag säga hur många olika bordsplaceringar vi fick gå igenom?

Vi blev t.o.m. tillfrågade om det gick att vänta med osa till någon vecka innan bara för att se om dom 'fortfarande var ett par då'
    En annan (som jag faktiskt tyckte synd om) fick lov att ringa upp sitt ex och förklara att inbjudan inte längre gällde då de inte var ett par längre (hade blivit väldigt konstigt då exet mycket väl skulle kunna dyka upp annars)
    En tredje flackade av och till med sin partner och blev väldigt förvånad då vi från vecka till vecka inte hållit 'partnerns' plats när de så ofta blev tillsammans igen.

Vad som passar ens dag och inte är oootroligt subjektivt
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
Svar på tråden Hur många frågade er om de kunde ta med någon mer, trots det inte stod respektive i inbjudan? och ALLMÄNT LESS OCH SÅRAD