• hellgren

Betalar Era föräldrar något till bröllopet?

Betalar Era föräldrar hela eller delvis bröllopet? Om ja, har ni frågat dem eller har de erbjudit sig? Och är de isf med och planerar och bestämmer?

• Svar på tråden Betalar Era föräldrar något till bröllopet?
  • Trivia

Mina föräldrar har erbjudit sig att betala en tredjedel av vårt bröllop. Så hade de gjort för min bror (min bror och hans fru betalade en tredjedel, våra föräldrar en tredjedel och hennes föräldrar en tredjedel). Detta var inget som jag/vi frågade efter utan de erbjöd sig. Nog för att jag hade på känn att de skulle komma att erbjuda sig att hjälpa till ekonomiskt. Jag kommer nog att bolla idéer med mina föräldrar och de kommer säkert att hjälpa till en hel del praktiskt också. Men jag tror inte att de kommer att lägga sig i så mycket i hur vi väljer att göra.

• hellgren

Kul att läsa hur olika det kan vara..

Varken mina eller min m2b föräldrar har erbjudit sig att betala någonting än så länge och vi skulle aldrig fråga dem heller. Vi har ju pengar till allt (vilket jag anser är en förutsättning), så det gör inte så mycket om det inte blir något tillskott. Men skulle de få för sig att sponsra med något så är det alltid välkommet, detta med tanke på att vi sparar till hus, bröllop med ca 80pers inbjudna samt att vi ska åka på en fin bröllopsresa efter the W.

• Jane

Just nu sparar jag och min man pengar själva till bröllopet och att kunna säga i slutändan att "vi har gjort det här själva" är något vi skulle vara stolta över, just för att vi har det lite kämpigt ekonomiskt just nu. Men samtidigt kommer vi från en helt annan kultur, där föräldrarna till brudparet alltid betalar hela kalaset. Det ligger i vår kultur att brudgummens föräldrar betalar vigselringarna, så det kommer de få göra. De erbjöd sig själva att betala dem och de kommer iofrs inte vara svindyra. Sen kommer våra föräldrar säkert bidra med lite småslantar här och där till olika saker, men några stora summor vill vi inte ta emot.

• Jelena81

Vi fick ett bidrag från min mans mamma som var lika stort som hans syskon fått vid sina bröllop. detta täckte i princip hela middagen på bröllopet, men det var ingenting vi bad om. Det var en enormt stor hjälp!

• Rosi

Vi betalar hela vårat bröllop själva.. Vi känner inte att någon annan ska behöva göra de...

• Naive

Vi kommer att dela upp det på 3 delar, vi, hans föräldrar och mina. Men det är inget vi har bett om, utan föräldrarna tog upp det själva. 

De är med och planerar lite, men slutgiltigt är det vi som fattar besluten.  

• Lissie84

Jag hade verkligen inte förväntat mig att mina föräldrar skulle bidra med någon, så jag blev jätteklad när mamma sa att hon vill göra det. Nu har hon betalt för min klänning och slöja. Hon var med när jag var och provade och gav synpunkter. När jag skulle betala så tog hon "över"  =) Men bara för att hon betalade så har hon ingen bestämmelserätt över min klänning. Men samtidigt var det viktigt för mig att mamma tyckte om den. 

• Aniara4

Vi är vuxna människor med jobb och inkomster, och det var länge sen vi blev försörjda av våra föräldrar, så det föll oss inte in att de skulle betala för vår fest. Sen erbjöd de sig att hjälpa till med vissa saker ändå i slutänden.

Det började med att mamma betalade min klänning, då betalade svärfar mannens kostym, och svärmor bidrog med champagnen (de brukar besöka Champagne och ta med sig några lådor hem, så när vi frågade om de hade någon på lager gav de den till oss). Vi uppskattade naturligtvis deras bidrag väldigt mycket, även om det var en mindre del av den totala kostnaden, eftersom vi inte räknade med något alls från dem.

• Nudax

Vi betalar också hela vårt bröllop själva.

• Aniara4

(Kan förtydliga att svärföräldrarna är skilda och omgifta och därför bidrog var för sig, och min pappa finns inte riktigt med i bilden så honom räknade vi aldrig med...)

Svar på tråden Betalar Era föräldrar något till bröllopet?