• hellgren

Betalar Era föräldrar något till bröllopet?

Betalar Era föräldrar hela eller delvis bröllopet? Om ja, har ni frågat dem eller har de erbjudit sig? Och är de isf med och planerar och bestämmer?

• Svar på tråden Betalar Era föräldrar något till bröllopet?
  • Daludd

Njaea, den ena sidan har erbjudit sig, men vi planerar inte efter att få någon hjälp. Den får komma sen som en gåva isf.

• SusanneJoh

Vi ska betala allt själva. 
    Sen är det några små detaljer till festen som svärmor (och svärfar) är med och betalar på, tex rödvinet till middagen. Vi hade tänkt att köpa ett vanligt "normalt" rödvin som alla får dricka av, både till maten och senare på kvällen.
    Men svärmor som är en riktig vinmänniska började prata om olika "kvallitéts" viner som var kraftiga och riktigt goda. Då sa jag som det var att vi bryr oss inte om kvallitén utan mer om priset, och att vi inte har råd att köpa vin som kostar 200-300 kr flaskan eftersom det ska vara så stora mängder.
    Då sa hon att hon kan stå för vinet till maten så kan vi stå för vinet till festen.
    Och det är helt ok för oss. Jag dricker inte vin, så jag bryr mig faktiskt inte så mycket.  

♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • Emma Panyatorn

Vi har sparat ihop allt själva på ett "bröllopskonto"!
    Men nu med bara en månad kvar har min familj gått ihop och kläckt att dom ger oss i bröllopspresent att  betala halva notan i slutändan! 
    Känns otroligt skönt att veta att man sparat och kämpat själv och bestämt allt själva och ändå får hjälp sen!
    Vårt konto var från början riktigt lågt så vi har verkligen kämpat, vi har ju trots allt 6 barn att försörja under tiden. 
    Skrattande

• nica83a

Varför är det så många som gifter sig när dom är unga studenter? Föräldrarna har inte mycket val då än att öppna plånboken.. Jag tycker att man kan vänta tills man har inkomst att kunna betala sitt eget bröllop eller iaf majoriteten av bröllopet. Men jag tycker det är helt ok att ta emot mindre bidrag eller ett handtag så länge det inte är för ansträngande..

Min killes syster fick 25.000kr när hon gifte sig, vilket jag tyckte var en smula märkligt eftersom de har jobb, är över 30 båda två och har barn t.o.m. Nu vill de betala lika mycket till oss, jättegeneröst men det känns konstigt att ta emot så mycket pengar. Mina föräldrar har inte erbjudit sig och skulle aldrig i livet fråga dem, de har inga stora inkomster och jag är den första av fem syskon som ska gifta mig.

Vi har båda heltidsjobb och bor billigt och enligt budgeten vi gjort ska vi ha klarat av att betala för alltihop till september, då smäller det :)

Vet att hans föräldrar vill att vi gifter oss med bara närmsta familjen närvarande, men jag vill även att våra vänner ska vara med på den stora dagen och det är trots allt min bröllopsdag så jag tänker inte kompromissa!

• Juni 2012

Nej. Ser ingen anledning till varför de skulle göra det heller. Vi är inte stenrika och har därför ett billigt, enkelt bröllop. Solig

• Gamila

Vi betalar också allt själva, vi önskar oss bara bidrag till bröllopsresan.
    Svärmor och hennes man betalar bandet, men det får vi i present av dom.

• Misswert

Från mina föräldrar kommer vi inte att få något, fast kan inte säga säkert från min far, då han kanske ger ett bidrag, då han inte kan köpa present. Min extra mamma hjälper till genom att köra mig då jag behöver åka någonstans. Som exempelvis till bröllopsmässan i Göteborg på lördag!

Från svärföräldrarna räknar vi inte med att få något, men som min svärmor är vår florist så kanske vi får rabatt på blommorna. Min svärföräldrar kommer också att hjälpa till praktiskt, med dukning och dekorationer i kyrka och lokal.

Många gånger är den praktiska hjälpen mycker mer värd, än pengar...

• Lilique

Först hade vi tänkt ha ett väldigt litet bröllop med kanske 20 personer max, men mina föräldrar tyckte att det  var synd (då de visste att vi helst bjudit fler) så de erbjöd sig att betala större delen av maten till buffén, så nu har vi råd att bjuda 60 personer istället. Vi är evigt tacksamma, hade inte alls väntat oss någon ekonomisk hjälp. Rätt skönt att de insisterade med, så att man kunde säga "njaa" och "mjää" lite först för att lätta på det lilla samvetet haha ;D

• 070831

mina föräldrar vet inget än bara mamma o syrran vet men ingen annan än oss ska bidra till bröllopet det är i så fall om dom skulle dricka mer än den budgeten vi har satt på drickan som återstår. i så fall har vi sagt det att dom får ta med sig eget..

• Cicci90

Vi har sparat ihop pengar själva, trots att jag är student ;) Men vi fick veta förra veckan att hans föräldrar vill betala lika mycket till vårt bröllop som till min killes systers bröllop, och det är något de insisterar på. När mina föräldrar fick veta det så berättade även de att de gärna vill betala, men de har inte "vågat" berätta det än eftersom de vet att vi gärna betalar själva.
    Så nu kommer vi nog få lite betalat, men långt ifrån hela summan. Tänker att vi bjuder dem på en ordentlig middag på resturang eller nåt som tack efteråt. :)
    Sen kommer de hjälpa till med att duka och fixa i lokalen, hjälpa till med maten dagen innan och lite annat smått, och det värderar jag faktiskt högre än pengarna :)

Svar på tråden Betalar Era föräldrar något till bröllopet?