Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Walk a mile!

mirre01 skrev 2012-09-12 17:56:39 följande:
    woho 40 min promenix 2 dagar i rad STOLT :)
    Duktigt Skrattande
  • Chicita

Har inte tänkt på det... Jag brukar undvika att använda smärtstillande eftersom det inte funkar på mig. Men sånt man smörjer kanske kan hjälpa... Skrattande
    Bra idé

• Chicita

Sådär nu är jag insmord, vi hade en tub med Zoon hemma som jag köpte när jag opererat axeln sist eftersom dom rekommenderade att jag testade att smörja externt eftersom tabletterna inte funkade för mig.
    Funderar på att ta en Citodon innan jag går och sover sen också. Även om den inte funkar jättebra på smärtan så kanske det i alla fall hjälper lite 

• Chicita

Ja jag känner ju att jag är spänd ända upp i käken nu sofiasmamma, men jag försöker tänka på att slappna av även där.
    Huvudvärken jag har just nu är en sån där typisk migränliknande sak men som kommer från nacken så det är ju bara att jobba på att slappna av om man vill bli av med den Glad 

Ja det är svårast att komma igång, och sen får man ju oftast ett sånt där dipp efter ett tag då det blir jobbigt att fortsätta. Men bara man kommer över det så brukar det bli bra Glad 

• Chicita

Dom där valkarna vid armhålan har alla, oavsett vikt. Men dom photoshoppas ofta bort på bilder Flört

Träna gärna, oavsett resultat så stärker det självsäkerheten lite när man vet att man satsat allt.
    Men det är inte bra att träna muskler hårt när man äter LCHF eller liknande eftersom man riskerar att man "förbränner sina egna muskler" (inte riktigt så som det låter, men jag har så ont i huvudet att jag inte orkar tänka ut en bättre förklaring).

Om du helt enkelt äter vettigt utan några konstiga dieter eller förbud, rör på dig så mycket du orkar, samt kör lite muskelträning (armhävningar mm, kanske träna med vikter också) så kommer dina muskler att kräva mer bränsle och du tappar i vikt, samt att fastare muskler ju gör att man "dallrar" mindre Flört 

• Chicita

Poängen var mer att musklerna behöver kolhydrater om man ska träna dom.
    Och du skrev att du hade tagit bort onödiga kolhydrater. Jag kan ju inte veta om du går på diet eller bara låter bli lördagsgodiset Tungan ute 

Du kan börja med att göra armhävningar mot en vägg, ställ dig på armslängs avstånd från väggen, sätt händerna i brösthöjd (du kan behöva justera höjden på handisättningen men det är ungefär i brösthöjd som de flesta brukar hitta rätt punkt) och luta dig fram.
    Håll emot på vägen mot väggen och skjut sakta ifrån på vägen upp.
    När man börjar känna att musklerna känns stabila efter ett par dagar så kan man byta och göra armhävningar mot ett bord och sen mot en stol och till slut på golvet.

När du tränar musklerna så kom ihåg att du jobbar på både in och utvägen, speciellt när du jobbar med vikter. Det är lätt att skada sig om man låter viktens tyngd bestämma farten när man ska "släppa ifrån" (man har ju en väg där man drar eller trycker mot vikten och sen en väg där vikten kan dra eller trycka) 

• Chicita

Det är övningar från min sjukgymnast när jag skulle börja bygga upp styrka i min opererade axel igen Glad

Jag var en riktig träningsnörd när jag var tonåring eftersom jag simmade på elitnivå då (sparrade med Lars Frölander bland annat eftersom vi hörde till samma klubb).
    Så jag tycker om styrketräning, men kan inte köra det fullt ut nu pga skador och då känns det mest onödigt att göra det.

Men kunskapen om hur man ska göra finns ju kvar ändå Glad 
    Och med lite extra tips från sjukgymnaster och ortopeder så känner jag mig rätt trygg i att de övningar jag gör (eller rekommenderar andra) inte är skadliga utan bara bra för kroppen Glad

• Chicita

Hehe det där känner jag igen snowstars 

Jag och maken är väldigt sällan ifrån varandra istället. Men ibland känns det bara som att man har "rätt" att mysa.
    Och eftersom myset oftast är något man ska äta så är det ju inte alltid så hälsosamt att mysa Tungan ute 

• Chicita

Ja det är väl bara att ta sig i kragen.
    I morgon är sista arbetsdagen innan operationen av fingret. Så jag ska försöka att inte stressa allt för mycket då. Även om jag mer eller mindre tycker att operationer är rutin så blir man ju ändå lite nervös och stressad. 

• Chicita

I morgon får jag äntligen jobba igen Skrattande

Bandageringen efter operationen blev inte alls bra. Så vi fixade massa grejor i går (eller var det i förrgår) så att jag kan lägga om såret själv nu. Så jag tänkte ge mig på det nu i kväll när maken är hemma ifall jag får psykbryt och behöver hjälp *hihi*

Men jag har varit ut med hunden själv i dag en vända och jag följde med maken när han gick med hunden i går kväll på sista nattkissningen också så det känns ju rätt bra att vara igång så pass i alla fall, jag hade räknat med mer ont och besvärligare...

Svar på tråden Walk a mile!