• queenemma

För "billigt"?

Vi har bestämt oss för att vi ska gifta oss nästa år och har nu börjat diskutera maten. Vi båda är rätt enkla av oss och vill verkligen inte ha en tre rätters middag utan en buffe. Vi har valt i buffen att ha:

Potatisgratäng

Potatissallad

Kycklingfile

Köttbullar

2 sorter sallader

Aioli

Bearneisås

Bröd,, smör och ost.

Detta känns verkligen som oss och kommer passa alla åldrar då vi även kommer ha barn på bröllopet. Men känns detta lite väl billigt enligt er andra? Vet att man ska ta det man vill ha och inte bry sig om vad andra kan tycka.

Ska även ha skinkrullar till en början att bjuda på till champangen när vi skålar.

• Svar på tråden För "billigt"?
  • ChristineL

Känns det rätt för er så är det ju bara att köra, strunta i vad andra tycker :) vi ska också ha buffé, kanska inga köttbullar här men ett par pajer, fläskfilé, potatisgratäng, sallad osv...

• queenemma

Köttbullarna är ju mera för barnen igentligen hehe ska göra hemmagjorda såklart :) Funderar på att även ha tacopaj eller vanlig köttfärspaj men vet inte om det passar eller jo det gör det nog :)

• Chicita

Det som är bra med buffé är ju att man kan ha saker för alla.

Nu äter ju inte alla kyckling och jag skulle nog inte tycka att det var kul att äta köttbullar på ett bröllop som vuxen (därmed inte sagt att det är något fel i det eller att det är "billigt". Riktigt smart faktiskt för barnens skull).
    Så jag skulle ha satsat på att ha både kyckling, kött och fisk.
    Kanske fläskfilé och lax av någon sort?
    Samt lite fler såser / röror att välja på.

Bara att tillsätta fler tillbehör kan lyfta en buffé.
    Den där burken med mimosasallad som ingen äter av, fyller ändå sin funktion liksom Flört 

• queenemma

Tack för tips :) Blir att diskutera lite mera här hemma är ju ett tag kvar innan det är dags :)

• Chicita

Ett annat "hett" tips är att tänka på att duka upp buffén så att det går att ta från båda sidorna av bordet. Alltså att det står samma saker på båda sidor.
    Stora fat kan man ställa mitt på borden på en liten uppbyggd höjd (använd billiga trälådor eller något under duken för att skapa höjd) och slevar på båda sidor, medans annat plock ställer man på båda sidor av den här "åsen".
    En riktig stämningsdödare är att få vänta 25 min i kö på maten och när man kommer fram så har inte bara de första redan ätit upp, utan nästan allt är slut också.

Så gör mer än vad som ni är säkra på kommer gå åt, portionera så mycket som möjligt (pajer skär man upp i bitar redan innan exempelvis) Dekorera uppläggningsfaten med grönt (sallad, grönkål osv) dels för att fylla ut, men också för att det ser proffsigt och dyrt ut. 

Skaffa gärna såna billiga engångsformar i folie och lägg ner överbliven mat i dom. Kanske portionsvis..
    Och säg till gästerna när dom går att ni blir glada om dom hjälper er genom att ta med en form hem (perfekt gästgåva också samtidigt som ni på så sätt får lite hjälp med "städningen" Flört )
    Att ha en eller två som sköter buffén, fyller på med nya fat (bättre att göra 4 -6 mindre fat med varje sak och ställa fram ett nytt lite då och då än att göra ett stort som efter halva tiden ser visset, kladdigt och trist ut )

• queenemma

Super bra tips av dig! :) verkligen värt att tänka på :)

• Cicci90

Jag tycker inte att det känns billigt eller för enkelt på något vis. Men hade det varit jag så hade jag valt att ha något mer, typ fläskfilé, fisk, paj eller något annat. Det blir nog som sagt mest barnen som äter av köttbullarna. Det kanske kan vara kul för de vuxna att ha något mer att välja på?

Vår buffé kommer att se ut såhär:
    Potatisgratäng, potatissallad, kycklingfilé, fläskfilé, kantarellpaj, fetaostkräm, sallad, fralla, ost. Eventuellt någon mer sås.
    Vi kommer att laga all mat dagarna innan, förrutom potatisgratängen som vi kör på catering och salladen som serveringspersonalen gör samma dag. :)

• daniiel

Hihi jag är vuxen och hade mer än gärna norpat åt mig ett par köttbullar, även på ett bröllop! ;D

Jag tycker det låter jättegott, men som de andra sagt, så kanske det kan vara bra att kasta in någon kött- och/eller fiskrätt samt ytterligare någon sås. Utöver det, så tycker jag att buffén låter toppen! :)

• queenemma

Ja blir något kött av något slag till och någon röra/sås :) Det har jag bestämt nu efter att läst alla era tips :) Tur att denna sida finns så man kan få fråga lite hehe

• Cicci90
    daniiel skrev 2012-04-25 12:46:13 följande:
    Hihi jag är vuxen och hade mer än gärna norpat åt mig ett par köttbullar, även på ett bröllop! ;D

Jag tycker det låter jättegott, men som de andra sagt, så kanske det kan vara bra att kasta in någon kött- och/eller fiskrätt samt ytterligare någon sås. Utöver det, så tycker jag att buffén låter toppen! :)
    Det hade jag också gjort ;) Men jag tänker att jag mest hade tagit det "bara för att", för att man vill smaka liksom. Men jag hade hellre ätit mig mätt på något annat än köttbullar på ett bröllop, men det är absolut inget fel i att servera det! Speciellt med tanke på att ni kommer att ha barn på bröllopet!
    (Skönt för föräldrarna att slippa griniga, hungriga, kräsna ungar också) ;)
Svar på tråden För "billigt"?