• Anonym (ledsen)

...måste nog ställa in...

(väljer att vara anonym eftersom jag inte vill att släktingar/vänner skall läsa detta)

...bröllopet...

Hej alla! Är så ledsen och vill bara gråta men får hålla ihop mig så gott det går. Jag och min sambo skulle äntligen gifta oss efter 7 år tillsammans varav 4 som förlovde och två barn senare <3

Hade lagt upp en budjet på ett år där vi skulle spara ganska så hårt men har inte klarat av att hålla den alls... dock prioriterar min sambo sina hobbys som kostar massor tusen per år så hade han sålt av sina prylar så hade vi haft råd. Detta är inte att tänka på för han blir vansinnig om jag skulle ta upp detta.

Blir så himla ledsen äver allt detta och vet inte vad jag ska ta mig till. Vad hade ni gjort?

Kramar från en giftassugen :)

• Svar på tråden ...måste nog ställa in...
  • ThereseV

Hur länge är det kvar och hur mycket fattas? Vad säger din sambo om situationen? 
    Vad sa ni om hans hobbys när ni skulle börja spara? Skulle han dra in på det eller var dom kostnaderna medräknade? Annars kan jag förstå att han blir sur när du vill att han ska sälja allt. Något som "bara är en hobby" kan vara otroligt viktigt för personen som sysslar med det,.. 

• sandraochdaniel

Jag hade nog inte krävt att min blivande hade sålt av sina prylar, men kanske att hans hobby fick stå tillbaka under ett år och inte kosta några nya pengar.

Tror det är viktigt att man ordentligt pratar igenom villka uppoffringar som krävs av båda, när man gör upp en bröllopsbudget. Så inte den ena partnern får stå tillbaka extra mycket och inte kan göra något medans den andra fräser på som vanligt.  

Har du försökt ta upp detta med din blivande? 

• AnnLi

Själva vigseln kostar ju inget så gifta er kan ni väl göra ändå?

Jag skulle också prioritera mina hobbys före en stor/dyr bröllopsfest och jag skulle absolut inte sälja mina "prylar" av den anledningen så där är jag nog på din sambos sida...

• niriel

Det här verkar väcka samma frågor hos mig som hos Therese V ovan.. Det är ju väldigt trist att höra att du känner att ni kanske måste ställa in, men jag undrar lite hur fastlagd budgeten var hos er båda? Det låter lite som om en av er har velat detta med bröllop och fest och kostnader och en har inte alls varit beredd på vad det skulle innebära, vilket känns som det som har lett till att bestämd budget inte har hållit. Men det finns ju en himla massa fantatiska exempel på folk här inne på BT som har löst sina bröllop med lite pengar, genom knytkalas, tea parties och liknande, så ge inte upp! Det kanske krävs lite omplanering, men det kanske det kan vara värt om alternativet är att ställa in? Jag håller tummarna för dig!

• Cosy

Om det är han saker han har löpt för sina pengar så skulle jag aldrig kräva det. Skulle det vara gemensamma pengar så skulle jag be honom sälja häften eftersom du äger hälften av de sakerna isf och det har du rätt enligt min mening att göra vad du vill med

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Odium

Om man inte har råd att gifta sig utan att be ena parten sälja av sina "prylar" tycker jag man kan vänta.
    Om ni ändå vill leva med varann resten av era liv så spelar inte ett år till någon roll. Så stressad får man inte vara, då handlar det inte om att man såååå gärna vill gifta sig med just den personen.

Om inte båda parter tillåts att pyssla med det de själva vill under tiden kommer ni inte leva till 100% för varann, utan en stor del kommer gå åt till att tänka "Njää, jag kan inte köpa xx för att jag måste lägga undan si och så mycket till bröllopet". Det kan i sin tur göra att bröllopet får en negativ klang för någon av er och till slut blir det bara en sak ni måste "ta er igenom".

Så min åsikt är, skjut upp det tills ni båda är redo att satsa på det. Och ni båda är VILLIGA att satsa på det.
    Hoppas det löser sig=)

• AnnLi

Sånt där beror väl på vad man menar med egna och gemensamma pengar... Hos oss är alla pengar gemensamma, vi har inget uppdelat i mitt och ditt utan allt går på samma konto. Men om min sambo krävde att jag skulle sälja hälften av "prylarna" (jag skriver med "" eftersom mina hobbyprylar har fyra ben och päls och de är inte heller något man kan ställa i garderoben ett år, de kostar nya tusenlappar varje månad oavsett) för att han ville ordna en fest så är jag inte säker på att det är den personen jag vill gifta mig med...

Vad säger mannen om bröllopet då, vad har han för önskemål och förväntningar? Ett bröllop är man ju två om så det gäller att hitta någon lösning som passar båda!

• Chicita

Det låter som att ni inte riktigt är i fas med varandra, i alla fall inte vad gäller det ekonomiska tänket.

Att gifta sig, är som många säger, gratis. Det är festen efteråt + princessklänningen mm som kostar.
    Är ni överens om hur ni vill att bröllopet ska se ut?
    Om man inte har samma mål så kan man ju inte räkna med att båda ska lägga ner samma jobb och samma pengar på det.
    Hur gärna vill han gifta sig? Eller är det viktigare för dig?

Jag förstår att du blir frustrerad av att han prioriterar sina hobbys, men jag förstår även honom. Om min make tog ifrån mig mina hobbys så skulle jag snart bli en elak gnatkärring här hemma. En hobby kan på sätt och vis defeniera vem man är, det är där man får utlopp av sin kreativitet och sina drömmar.
    Att han kanske drar in på vissa saker när det gäller hobbyn är inte orimligt. Men medlemsavgifter i föreningar mm ska man nog inte rucka på för det känns så defenitivt.
    Vet ju inte vad han har för hobby, men om man tar radiostyrda saker som exempel så kanske han inte behöver köpa en ny bil, utan klara sig med den han har det här året och bara laga det som går sönder...

Men först av allt, kolla att ni har samma tanke om hur bröllopet ska se ut, bestäm en budget och hur mycket som ska sparas. Om ni har satt ett datum, så kolla hur mycket ni kan spara fram till dess (maximalt) och lägg budgeten på hälften av det så ni har en buffert om något blir dyrare än det var tänkt. (det blir nästan alltid dyrare)
    Man behöver inte bjuda på trerätters. Ha ett förmiddagsbröllop och bjud på brunch efteråt , eller varför inte lite senare och bjud på afternoon tea. Kanske bara mingelmat (snittar, canapêer osv) eller bara fika.
    Eller varför inte ta kuvertavgift (obs, det ska inte täcka all kostnad för mat ändå det ska bara vara en hjälp).

När det gäller klänning så har Haléns några alternativ i sin bröllopskollektion (kolla även bland dom vanliga klänningarna, vita). Eller satsa på en kinaklänning.
    Kan / vill era föräldrar bidra med något? Osv...
    Se det som ett problem som ska lösas. Inte som att ditt liv kommer att krascha om du inte får ihop pengarna.

Och om ni inte kan enas om budget, typ av fest / middag osv. Tja då kanske ni ska skjuta på saken tills ni klarar av att enas och båda har samma intresse av att få till bröllopet som ni vill ha det.

Lycka till 

• Anonym (ledsen)

Hej och tack för era råd och svar!

Många av er prickade rätt då det talas om prioriteringar och typ av bröllop :)

Han har gått med på för min skull att ha en vigsel med efterföljande party med släkt och vänner men smakar det så kostar det som det så fint heter.

Mitt intresse som definierar mig som person är att vara social med vänner (kostar gratis så att säga) medan han har saker för lätt 50000 och löpande kostnader frå flera tusen per år och ja det stämmer att det är en del av honom som han värderar mycket högt.

Problemet är att han inte vill hålla tillbaka utan fortsätter på samma vis som innan i princip och min hobby är ju som sagt gratis så jag kan inte spara där.

Ville mest skriva av mig och tycker faktiskt att det var skönt att fler här resonerar som honom ;)

Vi måste vänta helt enkelt... det är min dröm att få gifta mig med pappan till mina barn och min stora kärlek. Blir bara sårad att han inte vill lika mycket som jag!

Ha en fin kväll!
    kram

• Lilique

Tänk på att det finns många olika sätt att ha festen efteråt på med släkt och vänner som inte alls kostar lika mycket. Picknickbröllop? Härligt knytkalas i någons stora trädgård (med partytält modell stooort, fin belysning och tända marshaller på kvällen - åh yeees). Kuvertavgift istället för bröllopspresenter (oftast är det ju just matkostnader som skenar iväg).
    Eller inte servera mat på festen utan ha tébröllop med mingeltilltugg och tårta? :)
    Det finns mycket man kan göra för att få  ner kostnaderna till en nivå man klarar av utan att göra avkall på allt för mycket i vardagslivet :)

• AnnLi

Men är det gifta sig som han inte vill lika mycket eller är det att ha en stor påkostad bröllopsfest som han inte prioriterar lika högt? Bara för att man inte vill slösa hur mycket pengar som helst på ett "prinsessbröllop" så behöver ju inte det betyda att man inte älskar sin partner lika mycket!

Jag har "hobbyprylar" för långt mer än 50' (impulsshoppade tom en ny "leksak" för 10' nu månaden innan bröllopet och de pengarna tas ju från samma konto som bröllopspengarna, du skulle förmodligen bli galen på mig ;) ) och de löpande kostnaderna är flera tusen per månad. Min hobby prioriterar jag betydligt högre än en fest, även om det blir den "viktigaste festen i mitt liv". Men det betyder absolut inte att jag inte älskar min partner eller inte vill gifta mig! Jag har turen att sambon har samma prioriteringar som jag, så för oss var det enklare att enas om hur bröllopsfesten ska ske. Men annars måste man ju försöka kompromissa! Och man blir inte "mindre gift" för att man har en billig klänning och hembakad tårta :)

Hur stor fest har ni (du?) planerat och vad skulle den kosta? Kan ni hitta något billigare alternativ?

• AnnLi
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-31 18:21:35 följande:
    Han har gått med på för min skull att ha en vigsel med efterföljande party med släkt och vänner men smakar det så kostar det som det så fint heter.

Mitt intresse som definierar mig som person är att vara social med vänner (kostar gratis så att säga) medan han har saker för lätt 50000 och löpande kostnader frå flera tusen per år och ja det stämmer att det är en del av honom som han värderar mycket högt.

Tänkte på det här också - om det är "din hobby" att umgås med folk och vara social och han egentligen inte tycker det är så roligt, men har gått med på en stor fest för din skull... Kan man inte se det som att själva bröllopsfesten går på "ditt hobbykonto" eller hur man ska säga. Alltså att det är ok att du betalar större delen av kalaset. Om du inte har så mycket löpande kostnader för din hobby annars och väldigt gärna vill ha en stor/dyr bröllopsfest så skulle väl inte det kännas så orimligt.

• Anonym (Gratis?)

Det här med att det inte kostar något att vigas är något som jag har sett här på BT flera gånger. 
    Samtidigt vet  jag flera kommuner som tar ut en avgift för att  borgerlig vigsel, både  i stadshus eller liknande och för vigsel på annan plats (bl.a. vår hemkommun och grannkommunenGråter )

Jag menar inget illa med inlägget utan jag undrar bara vad ni menar med att det är gratis med vigsel?

• AnnLi

I min kommun är borgerlig vigsel gratis! Kyrklig vigsel brukar väl inte heller kosta?

• daniiel
    AnnLi skrev 2012-05-31 20:05:42 följande:
    I min kommun är borgerlig vigsel gratis! Kyrklig vigsel brukar väl inte heller kosta?
    I min kommun också, om man inte vill gifta sig borgerligt på någon annan plats än i stadshuset. Då kan man få betala reseersättning till vigselförrättaren. Även kyrklig vigsel är gratis, så länge någon i brudparet är medlem i svenska kyrkan.
  • Anonym (ledsen)
    AnnLi skrev 2012-05-31 18:47:51 följande:

Tänkte på det här också - om det är "din hobby" att umgås med folk och vara social och han egentligen inte tycker det är så roligt, men har gått med på en stor fest för din skull... Kan man inte se det som att själva bröllopsfesten går på "ditt hobbykonto" eller hur man ska säga. Alltså att det är ok att du betalar större delen av kalaset. Om du inte har så mycket löpande kostnader för din hobby annars och väldigt gärna vill ha en stor/dyr bröllopsfest så skulle väl inte det kännas så orimligt.

Jo absolut, det var så jag tänkte. Att vi båda skulle få saker (för min del mest spara) men det kommer alltid oväntade utgifter och då går mina sparade pengar, det är ju inte så troligt att han säljer av något eller ändrar sin livsstil... Grejen är att jag har ingen hobby som kostar förutom ett gymkort.

Det är inte rättvist att en i familjen ska bli prioriterad hela tiden men när jag tar upp detta blir han arg och iriiterad på mig och menar att det är en del av honom och att han inte kommer ändra på sig.

Nu låter jag bitter och det är inte meningen men jag blir helt enkelt sårad att han inte prioriterar detta lika högt som jag! Får nog acceptera läget.. även om det känns supersvårt.
  • Chicita
    Anonym (ledsen) skrev 2012-06-01 06:01:45 följande:
    Jo absolut, det var så jag tänkte. Att vi båda skulle få saker (för min del mest spara) men det kommer alltid oväntade utgifter och då går mina sparade pengar, det är ju inte så troligt att han säljer av något eller ändrar sin livsstil... Grejen är att jag har ingen hobby som kostar förutom ett gymkort.

Det är inte rättvist att en i familjen ska bli prioriterad hela tiden men när jag tar upp detta blir han arg och iriiterad på mig och menar att det är en del av honom och att han inte kommer ändra på sig.

Nu låter jag bitter och det är inte meningen men jag blir helt enkelt sårad att han inte prioriterar detta lika högt som jag! Får nog acceptera läget.. även om det känns supersvårt.
    Kan ni prata ihop er och sätta egna mål. Exempelvis att han får spara till sina kläder + ringar och tårta och du till dina kläder + mat och dryck?
    Visst, det är inte riktigt rättvist. Han kan välja att använda sin förlovningsring och köpa en billigare vigselring till dig, köpa tårtan på ICA MAXI ur standardsortimentet och ta en gammal kostym ur garderoben och alltså komma undan riktigt billigt.
    Men då har du ju lite mer koll på vad dina pengar ska räcka till och kan anpassa festligheten efter hur mycket du har råd med... Hemlagad buffé, smörgåstårtor, snittar och bubbel osv...
    Det är kanske lättare för honom att få lite koll på vad saker kostar då också.
    Han kanske kan få ansvara för musiken också? Då kan han göra allt ifrån att sätta ihop en spellista på Spotify till att boka ett band, men han får i alla fall en känsla för vad det kostar Glad 
  • aniara

Vill han överhuvudtaget gifta sig? Det verkar inte riktigt så. Det känns som att ni 1) borde börja prata klarspråk med varandra och 2) hitta en gemensam ambitionsnivå för ert liv tillsammans.

Jag har en sambo som är ganska dålig på att säga vad han tycker när han inte håller med mig. Han kan gå med på att göra vissa saker men sen inte ha någon som helst tanke på att i verkligheten göra det. Jag har lärt mig läsa honom ganska bra men jag vill ju att han ska säga vad han tänker istället för att vi ska gå runt och ha olika åsikter om vad som har beslutats.

Sen om ni ska spendera era liv ihop och har barn tillsammans så måste ni göra upp en plan för ert liv och er ekonomi som båda kan acceptera. Det funkar inte att säga att man ska spara och så gör bara en (eller ingen!) det. Vill han inte göra den uppoffringen det krävs att spara pengar så måste han allra minst säga det till dig. Men räkna med att ni båda måste kompromissa. Om han inte vill ha den stora dyra festen så kanske ni ska göra det lite mindre och enklare. Det här är mannen du har valt att leva med och hans åsikter är också viktiga, även när han inte tänker som du, glöm inte det.

För övrigt hade jag slängt ut min sambo om han ansett att jag skulle avveckla mina hobbies för en fests skull. Jag hoppas du inte var allvarlig med det.

• sandraochdaniel
    aniara skrev 2012-06-01 10:38:31 följande:
    Vill han överhuvudtaget gifta sig? Det verkar inte riktigt så. Det känns som att ni 1) borde börja prata klarspråk med varandra och 2) hitta en gemensam ambitionsnivå för ert liv tillsammans.

Jag har en sambo som är ganska dålig på att säga vad han tycker när han inte håller med mig. Han kan gå med på att göra vissa saker men sen inte ha någon som helst tanke på att i verkligheten göra det. Jag har lärt mig läsa honom ganska bra men jag vill ju att han ska säga vad han tänker istället för att vi ska gå runt och ha olika åsikter om vad som har beslutats.

Sen om ni ska spendera era liv ihop och har barn tillsammans så måste ni göra upp en plan för ert liv och er ekonomi som båda kan acceptera. Det funkar inte att säga att man ska spara och så gör bara en (eller ingen!) det. Vill han inte göra den uppoffringen det krävs att spara pengar så måste han allra minst säga det till dig. Men räkna med att ni båda måste kompromissa. Om han inte vill ha den stora dyra festen så kanske ni ska göra det lite mindre och enklare. Det här är mannen du har valt att leva med och hans åsikter är också viktiga, även när han inte tänker som du, glöm inte det.

För övrigt hade jag slängt ut min sambo om han ansett att jag skulle avveckla mina hobbies för en fests skull. Jag hoppas du inte var allvarlig med det.
    Välskrivet inlägg.
    Ekonomi och prioriteringar är något man verkligen måste kunna prata om, speciellt om det är barn inblandade i förhållandet. 

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg tror jag det är bra att man sätter sig ner och pratar igenom sina tankar,idéer och förhoppningar när man gör upp sin bröllopsbudget. Dels för att ni ska förstå vad som är viktigt för den andra gällande bröllopet, och även vilka uppoffringar ni båda måste vara beredda på att göra.
    För att få ihop ekonomin så ni kan få det bröllop ni båda vill ha. 
Svar på tråden ...måste nog ställa in...