Anonym (ledsen) skrev 2012-06-01 06:01:45 följande:
Jo absolut, det var så jag tänkte. Att vi båda skulle få saker (för min del mest spara) men det kommer alltid oväntade utgifter och då går mina sparade pengar, det är ju inte så troligt att han säljer av något eller ändrar sin livsstil... Grejen är att jag har ingen hobby som kostar förutom ett gymkort.
Det är inte rättvist att en i familjen ska bli prioriterad hela tiden men när jag tar upp detta blir han arg och iriiterad på mig och menar att det är en del av honom och att han inte kommer ändra på sig.
Nu låter jag bitter och det är inte meningen men jag blir helt enkelt sårad att han inte prioriterar detta lika högt som jag! Får nog acceptera läget.. även om det känns supersvårt.
Kan ni prata ihop er och sätta
egna mål. Exempelvis att han får spara till sina kläder + ringar och tårta och du till dina kläder + mat och dryck?
Visst, det är inte riktigt rättvist. Han kan välja att använda sin förlovningsring och köpa en billigare vigselring till dig, köpa tårtan på ICA MAXI ur standardsortimentet och ta en gammal kostym ur garderoben och alltså komma undan riktigt billigt.
Men då har du ju lite mer koll på vad dina pengar ska räcka till och kan anpassa festligheten efter hur mycket du har råd med... Hemlagad buffé, smörgåstårtor, snittar och bubbel osv...
Det är kanske lättare för honom att få lite koll på vad saker kostar då också.
Han kanske kan få ansvara för musiken också? Då kan han göra allt ifrån att sätta ihop en spellista på Spotify till att boka ett band, men han får i alla fall en känsla för vad det kostar