• daniiel

Hur billig buffé kan man göra?

Ni behöver inte oroa er, detta gäller inte en bröllopsfest, utan en vanlig fest då vi tänkt fira vår första bröllopsdag tillsammans med våra vänner, innan ni börjar prata om att man inte ska vara så snål osv. Vi funderar fram och tillbaka på hur vi ska lägga upp festen, vad vi har råd med osv. Nu funderar jag alltså på en buffé eller någon form av billig mat att bjuda på.

Ös på med billiga förslag alltså, ju billigare desto bättre! ;P Varken vi eller gästerna är kräsna och måste äta finmaten, bara vi blir mätta i magen och har trevligt under tiden :P

Vilken summa ska man räkna med per person ungefär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 21:03
    Jag kan ju tillägga att det blir nog kring 20 personer, max ca 30st, inga vegetarianer eller någon matallergi.
  • Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?
  • Principisessan

sallader av olika slag, kallskuret, bröd och potatissallad. Willys har stora hinkar med potatissallad, (man får be personalen om den då de inte finns i butiken) de går ju att pimpa med lite salladslök och extra krydda. Är jättebilligt.  

hur många är ni?

• daniiel
    majjja skrev 2012-06-09 21:03:15 följande:
    sallader av olika slag, kallskuret, bröd och potatissallad. Willys har stora hinkar med potatissallad, (man får be personalen om den då de inte finns i butiken) de går ju att pimpa med lite salladslök och extra krydda. Är jättebilligt.  

hur många är ni?
    Jag kom på att jag inte skrivit det, uppdaterade just :)

Min tanke var ju det, potatissallad och kanske någon pastasallad och vanlig grönsallad. En paj i långpanna som man skär i bitar innan man ställer fram den. Någon form av kött och självklart bröd, hembakt. Bra tips om Willys, tack :)
  • Pluppe

Grillat är ju kanon! Nu finns det ju massor färdigmarinerat i affären till bra priser, grillat är ju även gott att serveras kallt :)

Kanske potatissallad (blir det när färskpotatisen är i toppform, så är det ju gott att servera den kall med en vinigrätt och lite rödlök i), melonsallad(gurka, tomat, sallad, vattenmelon, galiamelon, honungsmelon, purjolök), diverse oster och bröd till det grillade. Smidigt och gott :)

• daniiel

Grillat är ju alltid gott, men då ska någon grilla det också :P Vi har bara en sån liten, yttepytte, klotgrill så jag tänker att det lär ju ta ett tag att få klart köttet då. Och kött överlag är väl ganske dyrt? Tänkte att det kanske går att göra någon tjälknöl typ? Det tar ju en stund visserligen, men det sköter sig ju som självt :P

Melonsallad lät jättegott och melon är ju inte alls dyrt :) Allt blir dock lökfritt, för det är väl den enda "matallergin" då kanske, jag blir fruktansvärt illamående och får huvudvärk av rå lök :/ Det är ju dock ofta lätt att bara hoppa över den i olika recept :)

• daniiel

Och hur mkt mat ska man räkna med per person? Så man kan få någon form av preliminär kostnad beräknad. Jag behöver ha ett hum om kostnaden innan, så jag vet om vi kommer ha råd, om vi måste spara lite eller om det bara är att glömma :P

• Pluppe
    daniiel skrev 2012-06-09 21:16:59 följande:
    Och hur mkt mat ska man räkna med per person? Så man kan få någon form av preliminär kostnad beräknad. Jag behöver ha ett hum om kostnaden innan, så jag vet om vi kommer ha råd, om vi måste spara lite eller om det bara är att glömma :P
    100-150 gram kött (utav allt kött man har) beroende på vad man har för tillbehör till, hälsar Kocken här bredvid Flört

Det där angående att kött är dyrt.. Man kan ju tillexempel grilla flintastek (går att köpa för 29.90 kg på konsum nu t.ex.), det går ju ta bort fettsvålen och skära i snygga snedda bitar. Rostbiff ligger ju idag på ca 180 kr/kg i affären, så det är ju inget billigt alternativ.

Det går ju även att ha skinka, kalkon och kyckling (man kanske inte behöver ha filé utan kanske klubbor eller vingar)..
  • daniiel
    Pluppe skrev 2012-06-09 21:34:35 följande:
    100-150 gram kött (utav allt kött man har) beroende på vad man har för tillbehör till, hälsar Kocken här bredvid Flört

Det där angående att kött är dyrt.. Man kan ju tillexempel grilla flintastek (går att köpa för 29.90 kg på konsum nu t.ex.), det går ju ta bort fettsvålen och skära i snygga snedda bitar. Rostbiff ligger ju idag på ca 180 kr/kg i affären, så det är ju inget billigt alternativ.

Det går ju även att ha skinka, kalkon och kyckling (man kanske inte behöver ha filé utan kanske klubbor eller vingar)..
    Okej.. hm. För jag tänker ju att man äter mindre mängd kött om det tex är tunna skivor av något än en bit grillat. Jag gör nog det iaf :P Och till tjälknöl är ju älgkött bäst (tycker jag) och det "shoppar" man i mamma och pappas frys ;D haha
  • Pluppe
    daniiel skrev 2012-06-09 21:42:31 följande:
    Okej.. hm. För jag tänker ju att man äter mindre mängd kött om det tex är tunna skivor av något än en bit grillat. Jag gör nog det iaf :P Och till tjälknöl är ju älgkött bäst (tycker jag) och det "shoppar" man i mamma och pappas frys ;D haha
    Hahaha, du är som jag ;) Sitter just nu och diskuterar med min far angående det hel grillade eller det rökta vildsvinet som jag har beställt till vårt bröllop i augusti :D Han får liksom förena nytta med nöje, och alla blir glada Skrattande
  • daniiel

Men det var ju väldigt bra pris på flintasteken må jag säga :) Kan man frysa den från nu till augusti? Kan man ta fram och grilla den då typ dagen före eller tidigare under samma dag? Hur ska man servera den sen då? Ska man skiva den? Känns som man inte bara kan slänga upp den på ett fat som den är. Jag kan ju avslöja att jag aldrig ätit en sådan någonsin :P

Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?