• daniiel

Hur billig buffé kan man göra?

Ni behöver inte oroa er, detta gäller inte en bröllopsfest, utan en vanlig fest då vi tänkt fira vår första bröllopsdag tillsammans med våra vänner, innan ni börjar prata om att man inte ska vara så snål osv. Vi funderar fram och tillbaka på hur vi ska lägga upp festen, vad vi har råd med osv. Nu funderar jag alltså på en buffé eller någon form av billig mat att bjuda på.

Ös på med billiga förslag alltså, ju billigare desto bättre! ;P Varken vi eller gästerna är kräsna och måste äta finmaten, bara vi blir mätta i magen och har trevligt under tiden :P

Vilken summa ska man räkna med per person ungefär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 21:03
    Jag kan ju tillägga att det blir nog kring 20 personer, max ca 30st, inga vegetarianer eller någon matallergi.
  • Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?
  • Pekkiisch4
    daniiel skrev 2012-06-09 21:47:47 följande:
    Men det var ju väldigt bra pris på flintasteken må jag säga :) Kan man frysa den från nu till augusti? Kan man ta fram och grilla den då typ dagen före eller tidigare under samma dag? Hur ska man servera den sen då? Ska man skiva den? Känns som man inte bara kan slänga upp den på ett fat som den är. Jag kan ju avslöja att jag aldrig ätit en sådan någonsin :P
    Det går bra och frysa, det har jag gjort :) bara den tinar långsamt i kylen :) grilla bestämmer du själv, båda alternativen funkar, jag skulle skära den i sneda "remsor" :)

Just nu är det ju även extrapris på kyckling tycker jag :)

Vi hade en fest med dropp in och vi serverade melonsallad, egen potatissallad med köttbullar och korv på grillspett med hembakat bröd och en bål.  :p Mycket uppskattat, och ingen gick hungrig :P
  • chrpe

Varför inte ha ett knytkalas? Det är ju billigaste alternativet. Annars är det som många skrivit, paj, färskpotatissallad. Kryddade korvar, omelett med olika smaker, ugnsgratinerade grönsaker, hemmagjorda köttfärsbiffar med någon god fyllning t.ex chèvre, fetaost, rödbetor. Sill, chicken nuggets, räkor/ kräftor som är stekta med chili, olja och goda kryddor. Bruchetta. Marinerade champinjoner. Hemmagjord pizza. Åh nu blev jag hungrig.

• Pekkiisch4

kan tillägga att vi stekte i omgångar på spisen, och la i plåtar i ugnen på låg värme, och sen trädde på dem på spetten :P såg lite bättre ut än bara upp med en plåt med korv och köttbullar ;)

• Chicita

Jag brukar göra en potatissallad själv som innehåller gurka.
    Både rätt billigt, väldigt fräscht och lätt och bra för den som tänker på figuren också Flört 
    Bara för att tala om att potatissallad oftast inte blir billigare att köpa än att göra.
    Kallskuret. Kolla om ni känner någon som jagar eller som säljer gårdsslaktad gris exempelvis. Det brukar kunna bli riktigt billigt.
    Baka egna kuvertbröd. Både billigt enkelt att göra och lyxig känsla med nybakt 

• daniiel

Vi vill gärna bjuda på maten och vill inte att gästerna ska behöva ta med något. Vanligtvis brukar vi ha knytkalas när vi träffas alla, så vi ville "slå på stort" denna gången :P haha Gästerna får dock ta med sig sin egen dricka, vi kommer bjuda på alkoholfria alternativ.

Just nu funderar vi på detta:
    Grillad flintastek, skivad
    Grillad kycklig, skivad
    Potatissallad
    Två sorters pastasallader
    Två sorters pajer
    Hembakt bröd + smör
    Någon sås (inte bea), förslag?
    Fruktfat

Sedan kommer jag göra en hemgjord variant av bröllopstårtan som vi kommer bjuda på till efterrätt.

Vad tror ni om det? Det är mat som jag vet att alla våra gäster och som jag själv tycker är enkel att förbereda och som förmodligen inte kommer kosta skjortan.

• daniiel
    Chicita skrev 2012-06-09 22:10:11 följande:
    Jag brukar göra en potatissallad själv som innehåller gurka.
    Både rätt billigt, väldigt fräscht och lätt och bra för den som tänker på figuren också Flört 
    Bara för att tala om att potatissallad oftast inte blir billigare att köpa än att göra.
    Kallskuret. Kolla om ni känner någon som jagar eller som säljer gårdsslaktad gris exempelvis. Det brukar kunna bli riktigt billigt.
    Baka egna kuvertbröd. Både billigt enkelt att göra och lyxig känsla med nybakt 
    Det lät gott, har du något recept på den potatissalladen? :)

Haha ja, jag ska kika vad mor och far har i frysen i köttväg ;P Men annars var den där flintasteken väldigt billig och maken blev glad när jag föreslog det :P
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-09 22:14:23 följande:
    Det lät gott, har du något recept på den potatissalladen? :)

Haha ja, jag ska kika vad mor och far har i frysen i köttväg ;P Men annars var den där flintasteken väldigt billig och maken blev glad när jag föreslog det :P
    Jag kan rota lite, minns inte på rak arm

Men det är  kokt potatis, gurka (tärnat).
    Creme fraishe och filmjölk 
    Salt, peppar och vitlök (har jag för mig)
    Ska försöka rota lite i receptsamlingen i morgon och se om jag hittar det eller om det försvann i flytten.
    Just ja, gräslök... då var det nog inte vitlök. men det kan man ju ha i om man vill ändå Glad 
  • Solstice

Vi gör ibland en pastasallad med pasta, kyckling, bacon, pesto, soltorkade tomater och fetaost. Man kan ha i lite ruccolablad och halverade körsbärstomater så blir det lite festligare och på så sätt kan man även "spä" ut köttet lite.

Men tycker det låter som ett jättebra alternativ.

Vi gör ofta egen tsatziki eller youghurtsås med vitlök, du kan göra auberginesås (baba ganousch eller nått tror jag det kallas) vilket är väldigt gott.

• Solstice

Fö hade "vår" ICA Maxi 3 påsar kycklingfilé för 99:- nu denna veckan så jag var där och bunkrade upp till vårt bröllop. Lika bra att passa på!

• augustesen
    daniiel skrev 2012-06-09 22:12:10 följande:
    Vi vill gärna bjuda på maten och vill inte att gästerna ska behöva ta med något. Vanligtvis brukar vi ha knytkalas när vi träffas alla, så vi ville "slå på stort" denna gången :P haha Gästerna får dock ta med sig sin egen dricka, vi kommer bjuda på alkoholfria alternativ.

Just nu funderar vi på detta:
    Grillad flintastek, skivad
    Grillad kycklig, skivad
    Potatissallad
    Två sorters pastasallader
    Två sorters pajer
    Hembakt bröd + smör
    Någon sås (inte bea), förslag?
    Fruktfat

Sedan kommer jag göra en hemgjord variant av bröllopstårtan som vi kommer bjuda på till efterrätt.

Vad tror ni om det? Det är mat som jag vet att alla våra gäster och som jag själv tycker är enkel att förbereda och som förmodligen inte kommer kosta skjortan.
    Tycker det låter supergott och jag skulle absolut uppskatta det :)
Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?