• daniiel

Hur billig buffé kan man göra?

Ni behöver inte oroa er, detta gäller inte en bröllopsfest, utan en vanlig fest då vi tänkt fira vår första bröllopsdag tillsammans med våra vänner, innan ni börjar prata om att man inte ska vara så snål osv. Vi funderar fram och tillbaka på hur vi ska lägga upp festen, vad vi har råd med osv. Nu funderar jag alltså på en buffé eller någon form av billig mat att bjuda på.

Ös på med billiga förslag alltså, ju billigare desto bättre! ;P Varken vi eller gästerna är kräsna och måste äta finmaten, bara vi blir mätta i magen och har trevligt under tiden :P

Vilken summa ska man räkna med per person ungefär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 21:03
    Jag kan ju tillägga att det blir nog kring 20 personer, max ca 30st, inga vegetarianer eller någon matallergi.
  • Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?
  • Just Me
    daniiel skrev 2012-06-11 21:28:42 följande:
    Nej, jag har ju varit väldigt aktiv i de lokala trådarna här på BT och jag vet ganska bra vilket utbud som finns. Det är inte första gången vi letar lokal till fest och liknande :P Vi har kastat ut lite trådar bland föräldrar osv. Saken är den att vi inte vill avslöja något för vännerna innan de får inbjudan, så vill inte skriva något på FB :P
    Men du kan ju liksom....söka lokal till en väninnas 30-års fest? Eller ngt liknande....  
    Du & Jag 23/3-2013
  • daniiel
    Just Me skrev 2012-06-11 22:30:05 följande:
    Men du kan ju liksom....söka lokal till en väninnas 30-års fest? Eller ngt liknande....  
    Du & Jag 23/3-2013
    Hur tragiskt det än må vara, så är det alla våra vänner som vi ska bjuda in till middagen och alla, förutom min syster, är makens gamla vänner + flickvänner/sambos, så jag tror tyvärr inte att någon skulle köpa det :P Har bett våra föräldrar fråga runt bland sina vänner och på jobben, så håller tummarna :)
  • J2012

Här kommer brödreceptet! Jag brukar oftast baka lite på känsla, så jag hoppas det här fungerar...

max 25 gram jäst ( ungefär ett halvt paket, men gärna lite mindre)
    5 dl vatten
    1 salt
    "lagom" mycket mjöl. Kanske 8 dl?

Ta en stor bunke. Smula sönder jästen och blanda runt med saltet  till jästen smälter. Häll på vattnet och blanda ner mjölet några deciliter åt gången. Degen ska inte "släppa kanterna" och du ska inte behöva knåda med händerna, utan den ska gå att röra ihop med en slev. En tjock men ordentligt kladdig och lite rinnig deg. Nu ska degen jäsa till dubbel storlek. Det kan den göra över natten i kylskåp, eller över dagen om det ska bakas på kvällen. Man kan också låta den jäsa i rumstemperatur, då tar det kanske tre timmar. 

När det är dags att baka så sätter du ugnen på 200 grader, smörjer en långpanna med olivolja och stjälper upp degen. Tryck lite hål i brödet med fingrarna och vill du så kan du "go wild" och trycka ner oliver, bitar med fetaost, strö över rosmarin, timjan och oregano eller bara vanlig pizzakrydda. Låt stå under en bakduk och jäsa klart i 30 min. Ringla över lite olja, strö på flingsalt och baka i ugnen ca 20 min (är lite osäker på tiden, men det märker ni själva när det är klart, det ska ha fått fin färg).

Lycka till!!!

TS, hoppas det löser sig med lokal. Själv var jag på kalas i helgen, 30 pers på 50 kvm och då var det buffé och allt. Gick jättebra :) 

• daniiel
    J2012 - Tack, jag ska definitivt pröva baka det :D Verkar enkelt och gott!

Ja, det där med lokal.. vet inte riktigt hur vi ska lösa det. Vi behöver ingen stor lokal, men inte ens små lokaler verkar gå att hitta tyvärr :/ Vi ger som sagt inte upp än iaf :)
  • Cosy

Gymnastiksaler på skolor? Källar lokaler? 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • daniiel

Lokaler på skolor går bort, då de dels är väldigt stora och de kostar en hel del samt att man måste betala ca 650kr extra för städning, man får inte städa själv. Skönt att slippa städa visserligen, men summa för båda hyra + städning blir alldeles för mkt. Har kikat på källarlokaler också, men även de ligger i prisklassen på ett par tusen kronor. De få som finns.

• Cosy

Nu vet jag inte vart du bor så jag försöker spama ut saker för att kolla om du tänkt på allt...

Studentlokaler(om du bor i en stad med universitet/högskola)
    Lokaler för vernissage
    Konferens lokaler( ni kanske känner någon som har möjlighet)
     Föreningslokaler
    Förråd
    Sörre garage 
    lagerlokaler
    carport 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Josi75

Några tips på lokaler: Myckle IK har tydligen en fin lokal dock vet jag inte priset på den. Degerbygården lagom stor & fin lokal. Den räddade oss när det blivit strul med lokalen vi skulle ha till en väninnas 40 årsfest. De tog 500:- Annars kolla med stämningsgårdens IK de har ju gamla 4H-gården i stämningsgården. Vet inte om den hyrs ut nu men förr gjorde den det. Hoppas ni hittar en lokal.

• daniiel

Josi75 - Degerbygården har jag funderat på. Har varit där på fest för flera år sedan. Hade dock hört att den inte hyrs ut längre. Har du kontaktuppgifter dit? :) Jag kan inte hitta några.

Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?