• daniiel

Hur billig buffé kan man göra?

Ni behöver inte oroa er, detta gäller inte en bröllopsfest, utan en vanlig fest då vi tänkt fira vår första bröllopsdag tillsammans med våra vänner, innan ni börjar prata om att man inte ska vara så snål osv. Vi funderar fram och tillbaka på hur vi ska lägga upp festen, vad vi har råd med osv. Nu funderar jag alltså på en buffé eller någon form av billig mat att bjuda på.

Ös på med billiga förslag alltså, ju billigare desto bättre! ;P Varken vi eller gästerna är kräsna och måste äta finmaten, bara vi blir mätta i magen och har trevligt under tiden :P

Vilken summa ska man räkna med per person ungefär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 21:03
    Jag kan ju tillägga att det blir nog kring 20 personer, max ca 30st, inga vegetarianer eller någon matallergi.
  • Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?
  • lordoz

Vi ska faktiskt ha en liknande buffé till vårt bröllop! :) Fast lite mer olika kött (men vi har ju inte samma budget-krav där som ni har nu).

Det jag bara ville tipsa om är att vi har tänkt att göra oblandad pastasallad. Dvs, vi kommer ha pasta för sig, sallad för sig, fetaost, oliver, lök och liknande för sig, så får var och en själv plocka i det de vill ha. Vi diskuterar även att kanske koka en omgång med couscous och en med quinoa, så kan man få sådan sallad med. Vi gör detta för att vi har en hel del allergier och en del olika åsikter om vad man äter och inte äter bland våra gäster.

Lycka till! Tror ni kommer få en toppenfest!

• Pluppe
    daniiel skrev 2012-06-09 21:47:47 följande:
    Men det var ju väldigt bra pris på flintasteken må jag säga :) Kan man frysa den från nu till augusti? Kan man ta fram och grilla den då typ dagen före eller tidigare under samma dag? Hur ska man servera den sen då? Ska man skiva den? Känns som man inte bara kan slänga upp den på ett fat som den är. Jag kan ju avslöja att jag aldrig ätit en sådan någonsin :P
    Den går att frysa.. Griskött håller i 3 månader i frysen :) Och det går absolut att grilla den dagen innan, bara den står kallt över natten! Snedda skivor, skulle se lite väl ut att bara "slänga upp han" ;)
  • Pluppe
    daniiel skrev 2012-06-09 22:12:10 följande:
    Vi vill gärna bjuda på maten och vill inte att gästerna ska behöva ta med något. Vanligtvis brukar vi ha knytkalas när vi träffas alla, så vi ville "slå på stort" denna gången :P haha Gästerna får dock ta med sig sin egen dricka, vi kommer bjuda på alkoholfria alternativ.

Just nu funderar vi på detta:
    Grillad flintastek, skivad
    Grillad kycklig, skivad
    Potatissallad
    Två sorters pastasallader
    Två sorters pajer
    Hembakt bröd + smör
    Någon sås (inte bea), förslag?
    Fruktfat

Sedan kommer jag göra en hemgjord variant av bröllopstårtan som vi kommer bjuda på till efterrätt.

Vad tror ni om det? Det är mat som jag vet att alla våra gäster och som jag själv tycker är enkel att förbereda och som förmodligen inte kommer kosta skjortan.
    Låter kanon gott! Kör på det tycker jag :D
  • chrpe

Låter riktigt gott. Jag älskar att blanda crème fraîche med örtagårdkrydda ( ni vet de som finns färdiga som dressingpåsar som egentligen ska blandas med olja). Eller sweet chili och yoghurt. Mangoraja är också supergott på Willys finns de inte stora flaskor tror ca 1 liter.

• knyttan
    Chicita skrev 2012-06-09 22:19:28 följande:
    Jag kan rota lite, minns inte på rak arm

Men det är  kokt potatis, gurka (tärnat).
    Creme fraishe och filmjölk 
    Salt, peppar och vitlök (har jag för mig)
    Ska försöka rota lite i receptsamlingen i morgon och se om jag hittar det eller om det försvann i flytten.
    Just ja, gräslök... då var det nog inte vitlök. men det kan man ju ha i om man vill ändå Glad 
    Här är mitt recept på en potatissallad som i mitt tycke slår köpe-varianten med hästlängder och som sagt mkt billigare.
    4 pers:
    ca 600 g  potatis
    1 äpple
    1 rödlök
    1 burk lätt creme fraise
    lite majonäs, en skvätt vitvinsvinäger, kapris efter smak, salt o peppar

Koka potatisen (det går bra att låta skalet vara kvar jag tycker det ger potatissalladen mer karaktär då) och låt den svalna. Hacka allt fint, häll på en skvätt vinäger (eller spadet från kaprisen om man inte har vinäger) salta o peppra. Vänd i creme fraise och majo, smaka av. Man kan ha i mer majo om man gillar det, eller ha matlagningsyoghurt istället om man vill ha den smalare istället. Eller om man vill ha "fransk" variant så struntar man i både cremefraise, yoghurt och majo och tar olivolja istället. Minst lika gott!
  • Cosy

Förslag på sås kan vara aioli vilket går att göra själv väldigt enekelt,tzatziki blir sällan fel.

Vi gör en potatissallad som innehåller kokt potatis kokt morot, majonäs, cream fresh, gurka och majs salt och peppar. Har inget recpet utan ingredienserna läggs i efter behag.

We did it on DreamHack. Geeky love
  • daniiel

Tack så jättemycket alla! :) Jag tror det blir att äta potatissallad i en vecka för att avgöra vilken vi gillar bäst ;P Tzatsiki låter som en bra idé, det vet jag att de flesta gillar :)

En annan fråga, kan vi ha klädkod på middagen/festen? Eller blir det för mycket? Jag vill ju helst att alla ska vara lite uppklädda och fina, inte bara kasta på sig en t-shirt och jeans. Det blir ju isåfall klädkod kavaj, vilket ingen av gästerna hade problem med på bröllopet, med då var det ju liksom.. bröllop. Nu är det ju bara en middag och fest. Jag tycker ju inte att de behöver dyka upp i en hel kostym, men lite uppklätt åtminstone..

• J2012

Några goda såser är det som gör en bra buffé tycker jag :). 

Hoummous är gott till det mesta, tzaziki likaså.
    En riktigt "latsås" jag brukar göra till kött är att köpa en färdig chilibea och blanda med en burk lätt creme fraiche. En annan väldigt lätt och god sås är att smula getost (jag brukar köra de lite billigare som finns som små rullar), blanda med creme fraiche och har i lite vitlök och svartpeppar, kanske lite pepparrot om man har det.

Enkelt, superlyxigt och jättegott är det att baka bröd i långpanna. Då rör man ihop en lös deg med bara lite jäst på kvällen, kalljäster och välter ut i en oljan långpanna och låter jäsa en liten stund till. Inget som behöver knådar eller fixas med, bara röra och låta stå. Blir supergott foccaccia, lite segt och med bubblor som riktigt bröd ska vara :)

Jag brukar göra "falsk västerbottenpaj": Köper den billigaste osten (men gärna en med lite mer smak) och gör precis som en vanlig västerbottenpaj, ingen märker någon skillnad ;). 

Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?