• daniiel

Hur billig buffé kan man göra?

Ni behöver inte oroa er, detta gäller inte en bröllopsfest, utan en vanlig fest då vi tänkt fira vår första bröllopsdag tillsammans med våra vänner, innan ni börjar prata om att man inte ska vara så snål osv. Vi funderar fram och tillbaka på hur vi ska lägga upp festen, vad vi har råd med osv. Nu funderar jag alltså på en buffé eller någon form av billig mat att bjuda på.

Ös på med billiga förslag alltså, ju billigare desto bättre! ;P Varken vi eller gästerna är kräsna och måste äta finmaten, bara vi blir mätta i magen och har trevligt under tiden :P

Vilken summa ska man räkna med per person ungefär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 21:03
    Jag kan ju tillägga att det blir nog kring 20 personer, max ca 30st, inga vegetarianer eller någon matallergi.
  • Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-06-11 11:24:40 följande:
    Ja det tycker jag blir jättebra. 
    Hoppas att alla vill komma och att ni får en jättebra dag Glad 
    Tack, det hoppas jag med :) Tror dock att det blir ett litet bortfall, då vissa bor drygt 100mil härifrån och jag betvivlar starkt att de orkar/kan åka upp bara för en liten fest :P Vi kommer bjuda in ca 30 personer och räknar med att bli ca 20-25. Det räcker gott och väl :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-11 11:41:14 följande:
    Tack, det hoppas jag med :) Tror dock att det blir ett litet bortfall, då vissa bor drygt 100mil härifrån och jag betvivlar starkt att de orkar/kan åka upp bara för en liten fest :P Vi kommer bjuda in ca 30 personer och räknar med att bli ca 20-25. Det räcker gott och väl :)
    Det låter realistiskt Glad
  • BlomAnna

Pajer med olika smaker och fyllningar är både billigt och man kan förbereda i god tid.

• daniiel
    BlomAnna skrev 2012-06-11 12:48:46 följande:
    Pajer med olika smaker och fyllningar är både billigt och man kan förbereda i god tid.
    Ja, vi kommer göra två olika pajer :) En ost- och skinkpaj samt en med rotsaker, tex morot och palsternacka.
  • daniiel

Om det nu blir något alls. Det finns ingen lokal i vår prisklass ledig den helgen (vi kan inte betala flera tusen), som ligger inom ett hyffsad avstånd. Vi vill inte vara flera mil utanför stan :( Fasiken... typiskt..

• daniiel

Skolmatsalarna som finns här är så stora, så det skulle kännas så konstigt att sitta 20 personer i en lokal som är anpassad för typ 100-200 personer :P Dessutom kostar det och man får inte städa själv, utan måste betala för städning efteråt och bara den kostar typ en tusenlapp. Alla folkets hus ligger utanför stan, i samhällena runt om. Här finns bara folkets par och det är också stora och dyra lokaler tyvärr :/

Vi hade som preliminärbokat en lokal (kvartersgård), men de avbokade oss för att boka in en pensionärsfika den dagen istället för de äldre som som bor i området. Därför letade vi inte just andra lokaler tidigare och nu är det tydligen för sent. Har kollat alla byagårdar som ligger här runt om, hyffsat nära, men nej.. utöver det finns det som inga lokaler. IOGT-NTO, men det går ju inte då vi ska ha alkohol med på festen.

• Chicita

Ni har ingen kompis som bor någonstans där det finns en kvarterslokal som ni kan hyra genom dom?
    Många bostadsrättsföreningar har ju egna lokaler. Även många hyresrättsföreningar.
    Kolla med det lokala bostadsföretaget. Ibland har dom lokaler som står tomma (typ kontor med konferenslokal eller större fikarum/ allmänutrymme) som ni kanske kan få hyra en helg för en billig peng.
    Ge inte upp
    Partytält i någons trädgård kanske?  

• daniiel

Haha ja, det var ju den kvarterslokalen som vi ville boka genom min syster. Annars nej. Det är inte så många föreningar här som har kvarterslokaler och de som har, där bor ingen vi känner och de brukar inte hyra ut lokaler till de som inte är medlemmar, tyvärr. Det är svårt när man inte kan tänka sig att vara utanför stan, men det blir så bökigt.

Partytält skulle kunna vara en idé, men då ska sådant köpas också och en trädgård måste hittas. Våra vänner är ju som vi 20-30år och alla bor i lägenhet. Mina föräldrar bor ca 2 mil utanför stan och i makens föräldrars trädgård ryms det inte. Tyvärr ryms vi inte inne hos dom heller, annars hade vi ju kunnat låna deras hus.

Men nej, än ger vi inte upp! :) Det måste gå att lösa, på något sätt.

• Chicita
    daniiel skrev 2012-06-11 13:35:40 följande:
    Men nej, än ger vi inte upp! :) Det måste gå att lösa, på något sätt.

Ja det är väl inte kört än Glad

Att vara en bit utanför är väl inte helt fel annars. Visst någon måste vara nykter och kunna köra. Men det kanske man kan höra med någon kompis om (som inte ska vara med) om dom vill vara lite "taxi"mot en slant eller mot en middag någon gång 
Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?