• MiaPia

Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?

Hej! Jag ska på ett bröllop snart och har hittat denna jätte fina klänning jag blev helt förälskad i! Jag har aldrig varit på bröllop tidigare så jag vet inte om det är en ”ok” klänning att ha på sig… Jag har tänkt att ha en svart sjal, svart handväska, svarta skor, och smycken i olika färger. Snälla kan ni ge mig lite feedback om det är ok eller inte, vill ju inte att bruden eller någon ska ta illa upp!

• Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?
  • filibustern
    SaJo1981 skrev 2012-06-25 18:03:38 följande:
    jag funderar mer på att det är en långklänning än att färgen stör....för klädkod kavaj ska man ju inte ha långklänning på sig så jag hade vart orolig för att komma för uppklädd.....but thats me=) jäkligt snygg klänning för övrigt!
    faktiskt.. nu när du säger det.. var nog det jag hade i bakhuvet som gnagde.. att det var en långklänning... men som sagt.. tycker ändå att det var en fin klänning, och om bruden inte har nåt emot färgen, så ha den! :) 
  • Chicita

Jag håller med om längden.
    Det är mer det som är fel än färgen (för mig).

Ok om man är överklädd, eller om man kommer i en ljus (vit, creme, ivory) klänning.
    Men om man gör båda sakerna så kan det bli lite värre.

En fråga till bruden om både färg och längd tycker jag är lösningen här.
    Om du inte känner bruden tillräckligt väl för att fråga så skulle jag nog tagit en annan klänning pga risken att trampa henne på tårna 

• karrott

den är hur fin som helst! vart har du köpt den??

• TheD

Den klänningen påminner om vissa brudklänningar s jag vet inte hur populärt det skulle vara. Jag skulle inte ära den på ett bröllop för att för mig känns det fel. Sen kan en bruda säga att det är ok för att inte verka bitchig men är egentligen ledsen/arg för att en gäst kommer att dyka t.ex i den klänningen.

• SkövdeSophie

Jag skulle aldrig bära den till ett bröllop! Den är på tok för lik en vit klänning och bruden skall vara ensam om vitt på sin dag. Dessutom är den för lång för klädkod kavaj.

• aniara

I mina ögon är det där en vit (bruten kulör men fortfarande vit) klänning och verkligen inget jag hade burit på bröllop eller uppmuntrat någon annan att ha. Jag är inte kinkig med ljusa nyanser (i en annan tråd nyligen var det en rosa klänning som vissa sa var för ljus - jag hade inte problem med den) och är inte en sån som vill styra över mina gästers klädsel men hade jag sett en bröllopsgäst i den klänningen hade jag trott att personen antingen struntade i eller inte kände till etikettreglerna.

• aniara

Ps. det ser ut att vara samma nyans som vi har hemma på väggarna. I färgbutikerna kallas den stockholmsvit, alternativt kalkvit.

• aviman

Klänningen är tokfin, men jag skulle aldrig bära den till ett bröllop (även om jag kände bruden väl och visste att hon inte brydde sig om färgen). Bröllopsdagen är hennes (och brudgummens såklart) och jag kan bära vita kläder alla andra dagar, men just den dagen vill jag nog ändå låta henne ha själv.

Och som några redan har påpekat - så är den kanske lite för uppklädd för ett kavajbröllop...
    Men kolla med bruden i fråga! :) 

Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?