AnnLi skrev 2012-06-27 10:20:25 följande:
Ok... Felformulerat av mig. Visst har jag förstått att många är så noga... Det jag menar är att jag tycker det är onödigt! Bruden är ju liksom vackrast per definition! och i alla fall jag känner mig inte vackrare av att vännerna "tonar ner sig", snarare tvärtom om något.
Ja visst kan det kännas onödigt
om man själv inte är en sån som tar det på stort allvar.
Men jag tycker ju att det är lite onödigt att gå åt andra hållet istället och kanske göra någon ledsen på sin stora dag bara för att man ville ha en speciell klänning själv.
Och det är väl ingen som säger att man måste klä sig fult. Eller "klä ner sig"
Men om klädkoden är kavaj så är det en hjälp för gästerna så dom kan ligga på ungefär samma "finhetsnivå". Så att ingen behöver känna sig överklädd, eller underklädd. Så det är ju av respekt mot dom övriga också som man försöker hålla sig på samma nivå.
Så att klä upp sig till tänderna när dom andra kanske kommer i "vanliga finkläder" då klädkoden anger det. Gör ju att övriga gäster kan ta illa upp också, och inte bara bruden.
TS klänning skulle jag säga var ok
om:
-Den var kortare och hon körde hårt på mörka / färgglada accessoarer
-Den varit samma längd men i en annan färg och kanske lite mindre "bling". (Men bara annan färg och väldigt enkla accessoarer utan något "bling" hade också funkat.)
Tänk om bruden valt en liknande modell på sin klänning och kanske har svart/vitt tema så hon också råkar ha en svart boléro... kul att vara likadant klädd som sina gäster när man vill få sticka ut lite för en gångs skull...