• MiaPia

Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?

Hej! Jag ska på ett bröllop snart och har hittat denna jätte fina klänning jag blev helt förälskad i! Jag har aldrig varit på bröllop tidigare så jag vet inte om det är en ”ok” klänning att ha på sig… Jag har tänkt att ha en svart sjal, svart handväska, svarta skor, och smycken i olika färger. Snälla kan ni ge mig lite feedback om det är ok eller inte, vill ju inte att bruden eller någon ska ta illa upp!

• Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?
  • Chicita
    AnnLi skrev 2012-06-27 10:20:25 följande:
    Ok... Felformulerat av mig. Visst har jag förstått att många är så noga... Det jag menar är att jag tycker det är onödigt! Bruden är ju liksom vackrast per definition! och i alla fall jag känner mig inte vackrare av att vännerna "tonar ner sig", snarare tvärtom om något.
    Ja visst kan det kännas onödigt om man själv inte är en sån som tar det på stort allvar.
    Men jag tycker ju att det är lite onödigt att gå åt andra hållet istället och kanske göra någon ledsen på sin stora dag bara för att man ville ha en speciell klänning själv.

Och det är väl ingen som säger att man måste klä sig fult. Eller "klä ner sig"
    Men om klädkoden är kavaj så är det en hjälp för gästerna så dom kan ligga på ungefär samma "finhetsnivå". Så att ingen behöver känna sig överklädd, eller underklädd. Så det är ju av respekt mot dom övriga också som man försöker hålla sig på samma nivå.
    Så att klä upp sig till tänderna när dom andra kanske kommer i "vanliga finkläder" då klädkoden anger det. Gör ju att övriga gäster kan ta illa upp också, och inte bara bruden.

TS klänning skulle jag säga var ok om:
    -Den var kortare och hon körde hårt på mörka / färgglada accessoarer
    -Den varit samma längd men i en annan färg och kanske lite mindre "bling". (Men bara annan färg och väldigt enkla accessoarer utan något "bling" hade också funkat.) 

Tänk om bruden valt en liknande modell på sin klänning och kanske har svart/vitt tema så hon också råkar ha en svart boléro... kul att vara likadant klädd som sina gäster när man vill få sticka ut lite för en gångs skull... 
  • Jeaneettes

Jag tycker det är så fruktansvärt töntigt med klädkoder, hade lust att skriva ta på dig det du vill. vi har min m2b morfara som alltid är uppklädd om det så bara är en söndagsmiddag till dom som går runt i mjukisar i vanliga fall. min tjejkompisar har valt att ha liknade som klänningar som på bilden och dom frågar mig bryr du dig inte, då säger jag bara nej för ingen kommer vara vackrare än mig (med glimten i ögonen) för det är just som det är, ingen blir vackrare än bruden även om jag skulle valt att ha soppsäck på mig.

Vill du ha rött på dig, ha det för jag vet att du ändå inte legat med min man.

vitt, svart eller någon annan färg som betyder något - för jag kommer ändå inte göra en min.

Är faktiskt väldigt trött på allt som det ska och måste vara i andras ögon du ska ha tre rätters middag med bröllopstårta.

man ska inte ha rosor, eller långt släpp, inte tema färg rosa (från trashigaste bröllopet)

Usch vad jag låter grinig men är extremt trött på allas åsikter när det faktiskt bara handlar om att man gifter sig med den man älskar.

• Chicita
    Jeaneettes skrev 2012-06-27 10:59:08 följande:
    Visst det låter jättebra... Och om bruden som TS ska till är likadan som dig så är ditt råd toppen.
    Men annars kan du förstöra hela dagen för bruden med ett sånt råd. Tyvärr...

Vi vet inte hur bruden är, därför är det dumt att råda någon att "göra som dom vill" när dom faktiskt är oroliga för att trampa någon på tårna. Annars hade dom ju inte frågat.
    Alla är inte som du, jag och vissa andra. För några är det här viktigare än livet (tja nästan då Tungan ute )
  • Jeaneettes
    Chicita skrev 2012-06-27 11:13:23 följande:
    Visst det låter jättebra... Och om bruden som TS ska till är likadan som dig så är ditt råd toppen.

Vi vet inte hur bruden är, därför är det dumt att råda någon att "göra som dom vill" när dom faktiskt är oroliga för att trampa någon på tårna. Annars hade dom ju inte frågat.
    Alla är inte som du, jag och vissa andra. För några är det här viktigare än livet (tja nästan då Tungan ute )

Jo tyvärr är nog verkligheten så ;)

Kan du inte bara fråga bruden? :)

• Chicita
    Jeaneettes skrev 2012-06-27 11:21:09 följande:
    Chicita skrev 2012-06-27 11:13:23 följande:

Alla är inte som du, jag och vissa andra. För några är det här viktigare än livet (tja nästan då Tungan ute )

Jo tyvärr är nog verkligheten så ;)

Kan du inte bara fråga bruden? :)

Det där var ett bra råd Solig
    Och det håller jag med om. Den enda som egentligen kan svara på vad som är ok på bröllopet är ju bruden Glad
  • aniara
    Jeaneettes skrev 2012-06-27 10:59:08 följande:
    Jag vet inte om du vet helt och hållet vad klädkoder egentligen är? Klädkoden är en hjälp för gästen att klä sig på "rätt" nivå så att han/hon inte ska känna sig malplacerad på festen. Om brudparet valt en klädkod där gästerna inte kan känna sig bekväma så har de misslyckats med att sätta nivån. Men det är också dålig etikett att ignorera klädkoder och därigenom strunta i brudparets önskemål för arrangemanget - borde man inte vilja unna dem att få festen som de vill just på deras stora dag? Kan poängtera att det är lika "fult" att vara överklädd som underklädd. Vitt och svart har inte med klädkodernas formulering utan med etikett att göra. Man går inte som bröllopsgäst på bröllop klädd vare sig för begravning eller som en extra brud, punkt. Och att man inte får ha rött är en myt där jag skulle önska att folk tänkte själva istället för spred BS...
  • Chicita
    aniara skrev 2012-06-27 11:26:32 följande:
    Jag vet inte om du vet helt och hållet vad klädkoder egentligen är? Klädkoden är en hjälp för gästen att klä sig på "rätt" nivå så att han/hon inte ska känna sig malplacerad på festen. Om brudparet valt en klädkod där gästerna inte kan känna sig bekväma så har de misslyckats med att sätta nivån. Men det är också dålig etikett att ignorera klädkoder och därigenom strunta i brudparets önskemål för arrangemanget - borde man inte vilja unna dem att få festen som de vill just på deras stora dag? Kan poängtera att det är lika "fult" att vara överklädd som underklädd. Vitt och svart har inte med klädkodernas formulering utan med etikett att göra. Man går inte som bröllopsgäst på bröllop klädd vare sig för begravning eller som en extra brud, punkt. Och att man inte får ha rött är en myt där jag skulle önska att folk tänkte själva istället för spred BS...
    Bra sammanfattat Skrattande
  • Jeaneettes
    Jag vet inte om du vet helt och hållet vad klädkoder egentligen är? Klädkoden är en hjälp för gästen att klä sig på "rätt" nivå så att han/hon inte ska känna sig malplacerad på festen. Om brudparet valt en klädkod där gästerna inte kan känna sig bekväma så har de misslyckats med att sätta nivån. Men det är också dålig etikett att ignorera klädkoder och därigenom strunta i brudparets önskemål för arrangemanget - borde man inte vilja unna dem att få festen som de vill just på deras stora dag? Kan poängtera att det är lika "fult" att vara överklädd som underklädd. Vitt och svart har inte med klädkodernas formulering utan med etikett att göra. Man går inte som bröllopsgäst på bröllop klädd vare sig för begravning eller som en extra brud, punkt. Och att man inte får ha rött är en myt där jag skulle önska att folk tänkte själva istället för spred BS...

Tänker inte ens diskutera detta, då jag tycker som jag tycker.

• Anneli256

TS jag vill också veta vart du köpt klänningen, du skrev att den skulle komma så jag förutsätter att du beställt den på nätet eller något? Helt underbart vacker är den.

• MariaFredrik12

......MEN om man frågar bruden kan man inte räkna med ett ärligt svar. Om jag hade fått frågan om den klänningen var ok på mitt bröllop hade jag sagt "ja" för att inte verka elak eller dum. Men i själva verket hade jag tyckt att det är provocerande om man skulle komma klädd så lik bruden, så svaret borde vara "nej". Därmed tycker jag bara att man ska undvika en sådan klänning av respekt för att bruden EVENTUELLT kan ta illa upp.

• MajaStina

Usch, vad jag tycker det är fångt med klädkoder!!! Vi har valt valfri klädsel till vårt bröllop, för vi är på inget sätt "fina" i kanten utan jag skiter fullkomligt i vad mina gäster kommer i. Kom i vitt, svart, brunt, rosa, gult, kort-kort, maxiklänning eller jeans, jag bryr mig ärligt talat inte. Folk i allmänhet klär faktiskt upp sig, om än inte till tänderna kanske, men är det bröllop tror jag nog att dom flesta vill ha på sig nåt annat än det gamla vanliga.

Jag kommer ha en brudklänning under bröllopet, sen till festen har vi pratat om att byta om till nåt som känns bekvämt, jag och fästmannen. Man ska ju kunna släppa loss lite på kvällen. Vi ska ha en riktig röjarskiva är tanken så våra vänner, och vi själva, känner att vi kan ha en riktigt kul kväll. Och då spelar inte kläderna särskilt stor roll.

Sådär, där fick du veta vad jag tycker! Och vill du komma på mitt bröllop tycker jag definitivt att du kan ha den där underbara klänningen på dig! Så det så! Jättesnygg!!

Lycka till!!

• daniiel
  • Jeaneettes
    MajaStina skrev 2012-06-27 23:07:56 följande:

Usch, vad jag tycker det är fångt med klädkoder!!! Vi har valt valfri klädsel till vårt bröllop, för vi är på inget sätt "fina" i kanten utan jag skiter fullkomligt i vad mina gäster kommer i. Kom i vitt, svart, brunt, rosa, gult, kort-kort, maxiklänning eller jeans, jag bryr mig ärligt talat inte. Folk i allmänhet klär faktiskt upp sig, om än inte till tänderna kanske, men är det bröllop tror jag nog att dom flesta vill ha på sig nåt annat än det gamla vanliga.

Jag kommer ha en brudklänning under bröllopet, sen till festen har vi pratat om att byta om till nåt som känns bekvämt, jag och fästmannen. Man ska ju kunna släppa loss lite på kvällen. Vi ska ha en riktig röjarskiva är tanken så våra vänner, och vi själva, känner att vi kan ha en riktigt kul kväll. Och då spelar inte kläderna särskilt stor roll.

Sådär, där fick du veta vad jag tycker! Och vill du komma på mitt bröllop tycker jag definitivt att du kan ha den där underbara klänningen på dig! Så det så! Jättesnygg!!

Lycka till!!

• ElinJohan

Superfin klänning! Och inte alls för uppklätt för "kavaj" tycker jag då modet är som det är idag. Jag skulle absolut bära den!!

• Aniara4
    Väl sammanfattat av min namne!
  • snuttitess
    Håller med fullständigt :)
Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?