• MiaPia

Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?

Hej! Jag ska på ett bröllop snart och har hittat denna jätte fina klänning jag blev helt förälskad i! Jag har aldrig varit på bröllop tidigare så jag vet inte om det är en ”ok” klänning att ha på sig… Jag har tänkt att ha en svart sjal, svart handväska, svarta skor, och smycken i olika färger. Snälla kan ni ge mig lite feedback om det är ok eller inte, vill ju inte att bruden eller någon ska ta illa upp!

• Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?
  • snuttitess

Den är jätte fin men skulle  inte bära den till ett bröllop själv. För lik en brudklänning och sen att den är vit. :)

• MariaFredrik12

jättefin men tyvärr tycker jag att den är helt opassande till bröllop, dels pga färgen men också pga längden när klädkoden är kavaj. Folk kommer definitivt viska om detta klädvalet. Men som sagt, klänningen är superfin egentligen!

• Brudiframtiden
    Riktigt riktigt snygg..men kanske för vit? Var är den köpt?
  • daniiel

Det där skulle kunna vara en brudklänning, så jag hade nog skippat den om jag var gäst. Jag tycker den är alldeles för vit faktiskt, även om den inte är kritvit.

Ja, den är egentligen för lång för klädkoden kavaj också, men, jag är själv en sådan som skulle känna mig fruktansvärt obekväm i en klälång klänning då jag har fruktansvärda komplex för mina ben. Därför kan jag tycka att det är okej med en lång klänning. Vi hade klädkod kavaj och det var många tjejer som hade sk. maxiklänningar ändå. Det är ju modernt nu. De var absolut inte överklädda (beror på hur maxiklänningen ser ut, material osv) och jag tycker de var jättefina :) En klädkod är ju dessutom ingen regel, utan en rekommendation.

• Chicita
    daniiel skrev 2012-06-26 12:47:48 följande:
    Ja, den är egentligen för lång för klädkoden kavaj också, men, jag är själv en sådan som skulle känna mig fruktansvärt obekväm i en klälång klänning då jag har fruktansvärda komplex för mina ben. Därför kan jag tycka att det är okej med en lång klänning. Vi hade klädkod kavaj och det var många tjejer som hade sk. maxiklänningar ändå. Det är ju modernt nu. De var absolut inte överklädda (beror på hur maxiklänningen ser ut, material osv) och jag tycker de var jättefina :) En klädkod är ju dessutom ingen regel, utan en rekommendation.
    Ja en maxiklänning i mer "vardagsmodell" är mer rätt till klädkoden kavaj, än en sån här "blingad" långklänning.
    Man behöver inte stirra sig blind på klädkoderna, det håller jag med om.
    Men om klänningen är både "för vit", "för lång" och "för fin/blingad" så tycker jag att det blir lite för mycket... Att bryta lite mot någon regel i klädkoderna är inte så farligt. Men man kanske inte bör bryta mot alla delar i klädkoden + etikettsreglerna samtidigt... Flört

TS tänker ju i alla fall helt rätt som vill "mörka till klänningen" med mörka accessoarer. Men jag skulle ändå hört med bruden först så hon inte blir ledsen på sin dag Glad
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-06-26 13:03:46 följande:
    Ja en maxiklänning i mer "vardagsmodell" är mer rätt till klädkoden kavaj, än en sån här "blingad" långklänning.
    Man behöver inte stirra sig blind på klädkoderna, det håller jag med om.
    Men om klänningen är både "för vit", "för lång" och "för fin/blingad" så tycker jag att det blir lite för mycket... Att bryta lite mot någon regel i klädkoderna är inte så farligt. Men man kanske inte bör bryta mot alla delar i klädkoden + etikettsreglerna samtidigt... Flört
    Precis min tanke också, att just den där klänningen blir lite kaka på kaka. Ska man ha en långklänning till den klädkoden, så bör den vara av lite enklare slag. Ska man ha en väldigt ljus klänning eller klänning i ett mer uppklätt material med bling på, så bör den inte vara lång osv.
  • AnnLi

Är folk verkligen så känsliga? På vårt bröllop ("kavaj") kom det folk i både svart långklänning och helvit klänning och alla var jättevackra! Men det var ingen tvekan om att det var jag som var bruden ;)

• Chicita
    AnnLi skrev 2012-06-26 18:08:11 följande:
    Är folk verkligen så känsliga? På vårt bröllop ("kavaj") kom det folk i både svart långklänning och helvit klänning och alla var jättevackra! Men det var ingen tvekan om att det var jag som var bruden ;)
    Svar: Ja

Det finns dom som är så känsliga.
    Så även om jag själv inte bryr mig (eller brydde mig) om vilken färg eller hur "fina" kläder folk hade på vårt bröllop så kan jag inte med gott samvete säga till någon som frågar att "äh det spelar ingen roll, bara du känner dig fin så är det bra"...

Klädkoden är ju till för att hjälpa så att ingen känner sig överklädd eller underklädd.
    Om någon kommer i väldigt mycket finare kläder än vad klädkoden anger så kan det göra att resten av gästerna känner sig dumma som inte klädde upp sig mer.
    Det kan också betyda att man faktiskt kommer i finare kläder än brudparet, eller i alla fall på samma nivå som dom. Och dom borde ju få vara dom finaste på hela festen.

Sen skulle bruden kunna komma i en HM-klänning och resten av gästerna är uppklädda till tänderna. Och ingen tar ändå miste på vem som är brud liksom. Men poängen är ju att man inte ska försöka sticka ut, utan smälta in, så man ger brudparet den där dagen då dom var vackrast i världen... 
  • AnnLi

Ok... Felformulerat av mig. Visst har jag förstått att många är så noga... Det jag menar är att jag tycker det är onödigt! Bruden är ju liksom vackrast per definition! och i alla fall jag känner mig inte vackrare av att vännerna "tonar ner sig", snarare tvärtom om något.

Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?