AnnLi skrev 2012-06-26 18:08:11 följande:
Är folk verkligen så känsliga? På vårt bröllop ("kavaj") kom det folk i både svart långklänning och helvit klänning och alla var jättevackra! Men det var ingen tvekan om att det var jag som var bruden ;)
Svar: Ja
Det finns dom som är så känsliga.
Så även om jag själv inte bryr mig (eller brydde mig) om vilken färg eller hur "fina" kläder folk hade på vårt bröllop så kan jag inte med gott samvete säga till någon som frågar att "äh det spelar ingen roll, bara du känner dig fin så är det bra"...
Klädkoden är ju till för att hjälpa så att ingen känner sig överklädd eller underklädd.
Om någon kommer i väldigt mycket finare kläder än vad klädkoden anger så kan det göra att resten av gästerna känner sig dumma som inte klädde upp sig mer.
Det kan också betyda att man faktiskt kommer i finare kläder än brudparet, eller i alla fall på samma nivå som dom. Och dom borde ju få vara dom finaste på hela festen.
Sen skulle bruden kunna komma i en HM-klänning och resten av gästerna är uppklädda till tänderna. Och ingen tar ändå miste på vem som är brud liksom. Men poängen är ju att man inte ska försöka sticka ut, utan smälta in, så man ger brudparet den där dagen då dom var vackrast i världen...