• Js Fästmö

Blivande fruar 2014

Hej! Någon mer som ska gifta sig 2014? Tänkte det kunde vara kul att samlas på ett och samma ställe. :) Hur, när och var ska ni gifta er? Vi har inte riktigt bestämt plats än, men borgerligt blir det. Jag kommer köpa lite "då och då" för att hålla nere kostnaderna som annars lätt hamnar på de sista sex månaderna. Och det enda vi vet än är datumet, det blir ett junibröllop, och att vi skall åka på bröllopsresa så snart inpå vigseln vi bara kan. Så kör på, berätta allt. :) Och en sista sak... visst känns det som hundra år bort. ;)

• Svar på tråden Blivande fruar 2014
  • linn84
    Blivande Brud 2014 skrev 2013-07-11 15:45:37 följande:

åh vad långt ni alla har kommit så kul att läsa om era historier och plannering.

Vi gifter oss 9 Augusti 2014. Vi har bestämt plats för vigsel och fest. Det blir en borgelig vigsel (eventuellt ute). Vi har bestämt toastmaster, bestman, tärna. Vi har börjat med save the date och tittat på inbjudningskort.

Vi kommer gifta oss i sambos hemtrakter, så jag hoppas vi kan boka lokalen nu när vi är där under semestern..

Finns en sak som jag tänkt på mycket.. min sambo säger att jag är för tidigt ute men han kommer från skaftö, en ö bredvid lysekil. den är liten och har ett väldigt fint hotell som är väldigt populärt. Vi har tänkt oss att sova där på bröllopsnatten.

Är jag galen om jag vill boka den nu redan i augusti? Det är ett jätte populärt hotell för bröllop etc så jag är rädd att den enda bröllopsviten på det enda hotellet på ön blir uppbokad... :-P Tror jag bokar den endå...

Hur har ni tänkt angående maten. Buffé vs 3 rätters? Vad tycker ni är bäst?

Men om ni redan har bestämt datum så kan ni väl lika gärna boka hotellet också!? Speciellt om du vet att du vill bo där.
    Till vårt bröllop blir det 3 rätters. Vi kommer ha ca 80 gäster så en buffé känns utesluten.
  • Marione

Jag är en stark anhängare av att göra saker i tid. Därför sitter jag egentligen redan nu och planerar hela bröllopet på papper så att jag bara ska kunna sätta igång allt eftersom. Pyssel och sådant har jag börjat med för att se hur allt passar ihop och hur lång tid det tar att göra. Mkt av maten som jag tänker göra kommer också att gå att frysa så att inte allt behöver lagas dagen innan eller samma dag. Svärmor har dessutom erbjudit sig (flera gånger) att hjälpa till med maten. Jag känner att det vore bra, samtidigt som jag känner att jag vill att hon bara ska få vara gäst som alla andra med. Men jag tror att hon måste "få" göra vissa saker och vara involverad, det här är verkligen viktigt för henne.

• Marione

En fråga? En av sambons bästa vänner är duktig på att baka och han har nu erbjudit sig att göra vår bröllopstårta om vi vill. Jag tackade först nej eftersom jag tänkt att göra den själv.Men jag inser också att den kommer att bli ett stort stressmoment för mig, men jag har verkligen bilden klar för mig hur jag vill att den ska se ut. Tycker ni att jag ska överlåta det till honom (givetvis stå för kostnaden) och prata med honom om vad jag verkligen vill ha så eftersom vi utöver det ska ha efterrättsbuffé som ju inte bakar sig själv. Saken är även den att det är lite av hans grej i bekantskapskretsen att få baka bröllopstårtorna och jag vill ju inte göra honom ledsen. För det handlar inte om att han inte är tillräckligt duktig utan om att jag verkligen vet vad jag vill ha utseendemässigt.

• linn84
    Marione skrev 2013-07-12 17:06:34 följande:
    En fråga? En av sambons bästa vänner är duktig på att baka och han har nu erbjudit sig att göra vår bröllopstårta om vi vill. Jag tackade först nej eftersom jag tänkt att göra den själv.Men jag inser också att den kommer att bli ett stort stressmoment för mig, men jag har verkligen bilden klar för mig hur jag vill att den ska se ut. Tycker ni att jag ska överlåta det till honom (givetvis stå för kostnaden) och prata med honom om vad jag verkligen vill ha så eftersom vi utöver det ska ha efterrättsbuffé som ju inte bakar sig själv. Saken är även den att det är lite av hans grej i bekantskapskretsen att få baka bröllopstårtorna och jag vill ju inte göra honom ledsen. För det handlar inte om att han inte är tillräckligt duktig utan om att jag verkligen vet vad jag vill ha utseendemässigt.
    Se till att han får provbaka en liten miniatyr och så får han ju testa på att göra den innan och du kan se om han lyckas eller inte. Så vet du ju om han har förstått hur du hade tänkt dig.
  • Js Fästmö

Tycker absolut att han ska få baka den. Snacka om personlig tårta, fint minne och fin gest.

• Amorica

Hej Alla Linköpingsbrudar 2014!

Jag vill bara tipsa er om att det kommer vara en stor bröllopsmässa i Galleria Gränden 19-20 okt. Hela Gränden kommer förvandlas till en brud, bal och festmässa. Det kommer inte bara vara butikerna som redan finns i Gränden utan det kommer finnas catering, tårtor, blommor, hår, brud/bal och festklänningar. Under dagen kommer det även vara ett flertal modevisningar. Med andra ord allt du kan tänka dig behöva till det kommande bröllopet. 

Det bästa av allt, mässan är helt gratis!  

• Marione

Eftersom han är en sådan nära vän känner jag att jag inte vill att han ska provbaka och sedan bestämma mig. Känns helt fell, dessutom vet jag att hans tårtor är väldigt väldigt goda, har ätit säkert 10 olika varianter från honom. Det som hindrar mig lite är utseendet, hans tårtor är vackra men jag vill ha en trevåningstårta "american-style" vilket han aldrig gjort förut.... Men kanske om han gör de olika delarna och jag sedan bara sätter ihop dem tillsammans med honom. Han är tex mkt duktig på att göra marsipanrosor vilket ju är klart godare än med sugarpaste som jag får göra i för att det ska bli bra.

• Malin4900

Oj vad långt många av er kommit, blir lite lätt stressad här i soffan ju ;) Vi har precis varit på sommarens andra bröllop och känner att vi nu kan börja fokusera på vårt eget. Vi har fortfarande inte bestämt festlokal, men har några favoriter. I övrigt har vi inte gjort någonting... Jag tänkte börja prova klänningar nu till hösten då det reas, kanske har man tur och hittar en till superpris!

• amerika
    Marione skrev 2013-07-12 19:13:27 följande:
    Eftersom han är en sådan nära vän känner jag att jag inte vill att han ska provbaka och sedan bestämma mig. Känns helt fell, dessutom vet jag att hans tårtor är väldigt väldigt goda, har ätit säkert 10 olika varianter från honom. Det som hindrar mig lite är utseendet, hans tårtor är vackra men jag vill ha en trevåningstårta "american-style" vilket han aldrig gjort förut.... Men kanske om han gör de olika delarna och jag sedan bara sätter ihop dem tillsammans med honom. Han är tex mkt duktig på att göra marsipanrosor vilket ju är klart godare än med sugarpaste som jag får göra i för att det ska bli bra.
    Svår sits, jag förstår att du inte vill trampa honom på tårna, speciellt som du ju egentligen tycker om hans tårtor, verkar det som.... Jag tänker att det bästa vore om ni kunde diskutera lite hur du/nni vill ha det, dvs trevåningstårta american style, så han för klart för sig det. Då kanske han säger själv att han inte vill ge sig på det eller så tycker han det känns jättebra att du hjälper honom! Det där med marsipanrosorna är ju ett plus, men egentligen, handen på hjärtat, hur många i vuxen ålder, äter ens upp rosen på tårtan? Den är ju mest där för att vara fin....

Hoppas det löser sig för er!
  • amerika
    Blivande Brud 2014 skrev 2013-07-11 15:45:37 följande:

Finns en sak som jag tänkt på mycket.. min sambo säger att jag är för tidigt ute men han kommer från skaftö, en ö bredvid lysekil. den är liten och har ett väldigt fint hotell som är väldigt populärt. Vi har tänkt oss att sova där på bröllopsnatten.

Är jag galen om jag vill boka den nu redan i augusti? Det är ett jätte populärt hotell för bröllop etc så jag är rädd att den enda bröllopsviten på det enda hotellet på ön blir uppbokad... :-P Tror jag bokar den endå...

Tycker oxå ni ska boka nu! Om de tar emot bokningar ett år i förväg, så varför inte?
Svar på tråden Blivande fruar 2014