• Js Fästmö

Blivande fruar 2014

Hej! Någon mer som ska gifta sig 2014? Tänkte det kunde vara kul att samlas på ett och samma ställe. :) Hur, när och var ska ni gifta er? Vi har inte riktigt bestämt plats än, men borgerligt blir det. Jag kommer köpa lite "då och då" för att hålla nere kostnaderna som annars lätt hamnar på de sista sex månaderna. Och det enda vi vet än är datumet, det blir ett junibröllop, och att vi skall åka på bröllopsresa så snart inpå vigseln vi bara kan. Så kör på, berätta allt. :) Och en sista sak... visst känns det som hundra år bort. ;)

• Svar på tråden Blivande fruar 2014
  • Js Fästmö
    Helenis skrev 2013-07-20 12:51:07 följande:
    Är det inte risk att gästerna blir mätta innan middagen om de får en massa praliner innan?Frukt bara hade jag nöjt mig med som gäst.. men om det funnits praliner hade jag säkert ätit av dem..Vi skall ha lite olika snittar och kanske lite frukt till minglet innan brudskålen. Detta blir istället för förätt. Ev får värdparetfixa någon tipspromenad eller liknande som förströelse när de väntar in oss. Vi kommer nog fota både innan och efter vigseln. Fotografen skall vara med hela dagen. Innan blir det lite porträttbilder i Botaniska trädgården och efter lite bilder med bilen och ev några i hotellsviten. Detta mest för att jag vill ha med bilen och för att gästerna skall hinna ta sig till festplatsen och mingla innan vi kommer dit.

Man får väl hoppas att de har förnuft nog att inte äta för många. 2-4 stycken per man blir man ju inte mätt på och en middag brukar ju vara lång så jag tror inte risken är så stor.

Vi har väl alla tryckt i oss en massa godis och glass och ändå ätit bara för att det ser så gott ut. ;)

Som gäst nöjer man väl sig med det som serveras, oavsett om det endast är dryck , frukt eller snittar? :) Det beror ju själv på hur man vill lägga upp det hela. Ibland är det de små detaljerna som gör det.

• Plättis

Hej på er! Nu är jag tillbaka igen Jag har varit både opeppad och jättepeppad på bröllopsplanering på sistone, men för någon vecka sedan gick jag förbi min favoritguldsmed och frågade lite om vigselringar och vad som skulle passa med min förlovningsring. Och nu är jag helt såld! Enda problemet är att den jag provade som jag tyckte bäst om kostade strax över 10 000, en bra bit över vår ringbudget. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Min kära sambo bara och himlade med ögonen när jag sa det till honom Förhoppningsvis kan ringen motivera mig att planera resten också. Jag grubblar fortfarande över vigselplats och om lokalen vi hyrt är vad vi vill ha. Jag har börjat känna att absolut inget spelar roll så länge jag får gifta mig med min karl, jag skulle kunna göra det bara i rådhuset vi två, men då skulle mamma och moster mörda mig långsamt, och min syster med för den delen.

• amerika
    Plättis: tror att alla blivande äkta makar går igenom perioder när man bara vill skita i alltihop och smyga iväg till rådhuset en torsdagseftermiddag med vaktmärstarna som vittnen.... Det är mycket hänsyn som ska tas hit och dit, man vill inte trampa någon på tårna och allt kostar pengar! Fundera på vad som är riktigt viktigt när det gäller bröllopet: känns det bättre att lägga ganska mycket pengar på en ring som du ska ha hela livet och trivas med eller är det viktigt att alla gäster får fina presenter? (taskig jämförelse men ja, du fattar!) Tror att man som "bridezilla" måste påminna sig själv ibland om vad som är det viktiga (att få leva tillsammans med sin man) i all bröllopssnurr...
    Men kul att hittade tillbaka till oss och inte ger upp! Glad

Jag har själv just nu fastnat i ringträsket. Som jag skrev i ett inlägg ovan så kostade ringen jag verkligen fastnade för 101.000 kr och det är ju lite mycket pengar för en kommunalanställd tjänsteman som jag... Har några gamla guldringar som ligger o skramlar i en låda. Jag har en idé om en egen ring med olika stenar som symboliserar olika saker. Ska ta med mig förslaget till en gammal bekant som är guldsmed och be om ett kostnadsförslag. Om man har lite eget guld samt ett par egna stenar, kanske det går att få ihop till vettigt pris? Ska bli spännande att höra vad han säger!
  • Tjörnbrud
    Helenis skrev 2013-07-20 12:51:07 följande:
    Är det inte risk att gästerna blir mätta innan middagen om de får en massa praliner innan?Frukt bara hade jag nöjt mig med som gäst.. men om det funnits praliner hade jag säkert ätit av dem..Vi skall ha lite olika snittar och kanske lite frukt till minglet innan brudskålen. Detta blir istället för förätt. Ev får värdparetfixa någon tipspromenad eller liknande som förströelse när de väntar in oss. Vi kommer nog fota både innan och efter vigseln. Fotografen skall vara med hela dagen. Innan blir det lite porträttbilder i Botaniska trädgården och efter lite bilder med bilen och ev några i hotellsviten. Detta mest för att jag vill ha med bilen och för att gästerna skall hinna ta sig till festplatsen och mingla innan vi kommer dit.

Tror inte heller man blir mätt. Blir ju långt emellan måltiderna för alla. Är vigseln kl 13 så blir det tidig lunch. Man vill ju inte att de ska vara utsvultna. Ser ju lite lyxigare ut med lite praliner också ;) Har man någon enkel snitt och frukt så är det nog ingen risk att folk äter sig mätta, de kan jag inte tänka mig :)
  • amerika
    Tjörnbrud skrev 2013-07-20 15:27:16 följande:
    Tror inte heller man blir mätt. Blir ju långt emellan måltiderna för alla. Är vigseln kl 13 så blir det tidig lunch. Man vill ju inte att de ska vara utsvultna. Ser ju lite lyxigare ut med lite praliner också ;) Har man någon enkel snitt och frukt så är det nog ingen risk att folk äter sig mätta, de kan jag inte tänka mig :)
    Håller med - tror inte heller man blir mätt!
    Sen är det kanske bara jag med bacillskräck som tycker att det är lite halvläskigt att folk ska stoppa fingrarna i choklad.... Personligen äter jag inte godis utan papper när det står framme för fler att ta, en godisskål på jobbet t ex. Men jag vet att jag är lite väl neurotisk med det där Flört
  • Tjörnbrud
    amerika skrev 2013-07-20 15:36:58 följande:
    Håller med - tror inte heller man blir mätt!Sen är det kanske bara jag med bacillskräck som tycker att det är lite halvläskigt att folk ska stoppa fingrarna i choklad.... Personligen äter jag inte godis utan papper när det står framme för fler att ta, en godisskål på jobbet t ex. Men jag vet att jag är lite väl neurotisk med det där 

Nej håller med, får köpa något med papper om vi har det, eller iaf ha så de tar med sked :) Är det jätte varmt så blir det inga praliner. Frukt och snittar kommer vi ha, så får vi se med praliner :) Man kan ju ha salta pinnar eller något sådant också. Tycker själv inte om det, men är många som gör det.
  • Plättis
    amerika skrev 2013-07-20 14:31:52 följande:
    Plättis: tror att alla blivande äkta makar går igenom perioder när man bara vill skita i alltihop och smyga iväg till rådhuset en torsdagseftermiddag med vaktmärstarna som vittnen.... Det är mycket hänsyn som ska tas hit och dit, man vill inte trampa någon på tårna och allt kostar pengar! Fundera på vad som är riktigt viktigt när det gäller bröllopet: känns det bättre att lägga ganska mycket pengar på en ring som du ska ha hela livet och trivas med eller är det viktigt att alla gäster får fina presenter? (taskig jämförelse men ja, du fattar!) Tror att man som "bridezilla" måste påminna sig själv ibland om vad som är det viktiga (att få leva tillsammans med sin man) i all bröllopssnurr...
    Men kul att hittade tillbaka till oss och inte ger upp! Glad
    Vi jobbar utifrån en begränsad budget eftersom min sambo är visstidsanställd och jag är arbetslös just nu. Så presenter till gästerna hade vi inte tänkt oss alls. Men vi har turen att alla våra när och kära erbjudit all hjälp de kan redan nu. Tårtan och maten löste sig dagarna efter vi förlovat oss eftersom min syster är en duktig hobby-konditor och en vän till min sambos familj är kock. De bara erbjöd sig direkt.
    Ingen förväntar sig en middag med fyra rätter på stans finaste hotell för alla vi känner, det enda som uttryckts är min mamma och moster som kräver att få närvara vid vigseln, oavsett vad vi hittar på (vilket skulle ge oss våra två vittnen Flört) och våra vänner som vill fira tilldragelsen med dans och alkohol. Så jag skulle kunna lägga hela budgeten på en ring och alkohol, men vi har bestämt att vi vill fira med våra familjer, så det blir middag och tårta 
  • amerika
    Plättis skrev 2013-07-20 16:32:22 följande:
    Vi jobbar utifrån en begränsad budget eftersom min sambo är visstidsanställd och jag är arbetslös just nu. Så presenter till gästerna hade vi inte tänkt oss alls. Men vi har turen att alla våra när och kära erbjudit all hjälp de kan redan nu. Tårtan och maten löste sig dagarna efter vi förlovat oss eftersom min syster är en duktig hobby-konditor och en vän till min sambos familj är kock. De bara erbjöd sig direkt.
    Ingen förväntar sig en middag med fyra rätter på stans finaste hotell för alla vi känner, det enda som uttryckts är min mamma och moster som kräver att få närvara vid vigseln, oavsett vad vi hittar på (vilket skulle ge oss våra två vittnen Flört) och våra vänner som vill fira tilldragelsen med dans och alkohol. Så jag skulle kunna lägga hela budgeten på en ring och alkohol, men vi har bestämt att vi vill fira med våra familjer, så det blir middag och tårta 
    Härligt att få så mycket hjälp!! Vi har oxå en hel del nära & kära som hjälper oss, annars hade vi aldrig rett ut det ekonomiskt!
    Personligen kan jag inte förstå hur man kan lägga så fantastiskt mycket pengar på någonting som varar en dag och sedan är över! Trevligt kan man ju ha ändå, men ar jag. Men alla är olika och har man pengarna så är det ju förstår upp till var och en.
    Jag tycker oxå det är roligt med en mer personloig touch på ett bröllop än att allt ska vara tillrättalagt och perfekt ordnat. Men det är ju jag det! Tungan ute
  • Plättis
    amerika skrev 2013-07-20 16:44:57 följande:
    Härligt att få så mycket hjälp!! Vi har oxå en hel del nära & kära som hjälper oss, annars hade vi aldrig rett ut det ekonomiskt!
    Personligen kan jag inte förstå hur man kan lägga så fantastiskt mycket pengar på någonting som varar en dag och sedan är över! Trevligt kan man ju ha ändå, men ar jag. Men alla är olika och har man pengarna så är det ju förstår upp till var och en.
    Jag tycker oxå det är roligt med en mer personloig touch på ett bröllop än att allt ska vara tillrättalagt och perfekt ordnat. Men det är ju jag det! Tungan ute
    Jag håller med fullständigt. Och oavsett om man gör det till ett "budgetbröllop" så är det fortfarande den garanterat dyraste dagen i livet. Jag tänker inte gå och vända på varenda krona när det kommer till bröllopet, men jag kommer tänka efter lite extra. Är det värt att köpa en klänning för 25 000 eller lägger jag hellre de pengarna på god mat och en bröllopsresa? Eller, en bit av en resa i alla fall
    Både min sambo och jag har ganska specifik smak och är bestämda om vad vi tycker är snyggt, men ingen av oss orkar detaljstyra, pilla eller pyssla. Så det får bli vad det blir Tungan ute Vi har ju varandra, det är viktigaste delen av bröllopet, resten löser sig. Jag är så avslappnad att jag börar undra om min sambo lägger Valium i mitt morgonkaffe. I vanliga fall kan jag stressa sönder över småsaker, nu tittar jag på honom och tänker att jag vill vara med honom resten av mitt liv, sedan glömmer jag bort att stressa. SÅ SKÖNT!
  • Helenis
    Tjörnbrud skrev 2013-07-20 15:27:16 följande:
    Så värst enkla snittar hade inte jag tänkt mig dock.. det skall ju trots allt ersätta en förrätt. Tänkte mer att choklad kunde förstöra aptiten något. Fast å andra sidan, har man en buffé och vänner som tar stora portioner så är det kanske bara bra.. ;)
    Men om du är ute efter riktiga praliner så brukar inte de vara så jättebilliga. Jag skall göra egna och lägga i en liten strut på varje persons tallrik (4-5st i varje), som en gåva. De får välja själva om de vill ta någon mellan maten eller spara struten och ta hem. Ett tips är ju att göra egna tryfflar, det är superenkelt och man kan dessutom frysa dem, så man slipper göra dem precis innan. Är du rädd för värmen kan du kanske lägga dem i en metallskål i en större skål fylld med is.
Svar på tråden Blivande fruar 2014